זו המדינה שבה תוכלו לרכוש ליטר בנזין בכ-0.2 אגורות

מחירו של גלון בנזין (כ-3.78 ליטר) עולה בוונצואלה פחות מ-0.2 סנט (בשוק השחור) ■ בעקבות קריסת מחירי הנפט, ירידה בהכנסות המדינה והפיחות החד במטבע, הנשיא ניקולאס מאדורו, שוקל להפחית את הסובסידיות הממשלתיות על הבנזין

ניקולס מדורו - נשיא ונצואלה / צילום: רויטרס
ניקולס מדורו - נשיא ונצואלה / צילום: רויטרס

קריסת מחירי הנפט הובילה לירידה חדה במחירי הדלק גם בישראל. מחיר הבנזין ירד בכ-9% בחודש האחרון והוא צפוי לרדת גם בחודש הקרוב לרמה של מתחת ל-6.2 שקלים לליטר בנזין. עם זאת, ישנן מדינות שבהן מחיר הדלק ירד לרמות נמוכות, נמוכות מאוד. בוונצאולה, אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם, מחיר ליטר בנזין עומד על לא פחות מאשר 0.05 פני אמריקאי (כ-0.2 אגורות).

קריסת מחירי הנפט לצד פיחות חד במטבע המקומי פגעו קשות בכלכלה הרעועה של ונצואלה והובילו את הנשיא ניקולאס מאדורו להודיע לפני פחות משבוע כי הוא שוקל להעלות את מחירי הדלק במדינה.

מדובר בצעד מהותי, שכן בשני העשורים האחרונים הממשלה המשיכה לסבסד את מחירי הדלק והפוליטיקאים בוונצואלה לא העזו להעלות את המחירים מחשש למהומות קשות כגון אלו שהיו ב-1989, כאשר הוחלט על העלאת מחירו של הזהב השחור.

מחירו של גלון בנזין (כ-3.78 ליטר) עולה בוונצואלה פחות מ-0.2 סנט אמריקאי לפי רמת המחירים בשוק השחור במדינה. כלומר, בדולר אמריקאי בודד ניתן לרכוש 482 גלונים של בנזין, או במונחים שקליים, בשקל אחד ניתן לרכוש בוונצואלה כ-460 ליטר בנזין.

אולם, נראה כי הממשלה בוונצואלה לא תוכל להמשיך ולסבסד את מחירי הדלק במדינה, לאור הקריסה במחירי הנפט, הירידה החדה בהכנסות המדינה והפיחות במטבע. "הם למעשה בפשיטת רגל ואינם יכולים להרשות יותר סובסידיות מסוג זה", מציין סיובאן מורדן, אסטרטג בבנק ההשקעות ג'פריס.