מארק קוק: "אם אתם בשוק המניות - צאו עכשיו או שתמותו"

קוק, בעלי חברת איתותים למשקיעים בארה"ב, טוען: אינדיקטור מיוחד שפיתחתי הפך לאחרונה שלילי, וזה קרה רק פעמיים בעבר - רגע לפני המפולות הגדולות בשנים 2001 ו-2008 ■ הוא רומז כי מפולת של 40% נמצאת מעבר לפינה

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

"אני יותר פסימי היום על השוק מכפי שהייתי אי פעם" - כך כותב מארק קוק לאתר מרקטוואץ' לאחר ירידות של יותר מ-1% אמש בוול סטריט ועל רקע סימני החולשה שמגלה השוק לאחרונה. קוק הוא בעלי "The Mark D. Cook Advisory Service", שירות איתותים למשקיעים בארה"ב.

קוק טוען במאמר שאנשים בוול סטריט מדברים על מפולת של 40%: "התפוצצות הבועה בשוק הנפט לאחרונה הציתה דיבורים בכל העולם. אנשים שואלים מה אם גם שוק המניות יקרוס ב-40%. ובכן, היסודות בשוק המניות האמריקאי מתפוררים, ולפי החישובים שלי - זה שידור חוזה של מה שקרה בשנים 2000 ו-2008".

קוק מתבסס על אינדיקטור שפיתח, בשם The Cook Cumulative Tick indicator (או CCT), שמודד מספר מרכיבי שוק כדי לנתח את הסנטימנט. בבסיס האינדיקטור ניצב ניתוח של עוצמת הקניות של המשקיעים לעומת המכירות והנחת המוצא היא ששוק שורי בריא הוא כזה שחווה בעיקר קניות של מניות, ולהיפך.

אחד הדברים שהמדד בוחן הוא היחס בין מספר הטיקים החיוביים לעומת הטיקים השליליים בבורסת ה-NYSE (טיק חיובי - כאשר שער מניה עולה ברגע מסוים בעקבות קנייה; טיק שלילי - ירידה ברגע מסוים בעקבות מכירה). היחס הזה מרמז על עוצמת הקניות בשוק.

מרכיב נוסף באינדיקטור ה-CCT מתייחס ל"שעון הגדול" ("big block"). לדברי קוק, בשוק שורי יש מספר מחזורים של "שעונים גדולים" של קניות מניות, כלומר מדידה של כמות גדולה של "טיקים חיוביים" בדבוקות (מעל 1,000 טיקים חיוביים ברגע) - מה שמלמד על קנייה של גופים מוסדיים גדולים. לפי קוק, הדבר מלמד על שוק שורי בריא, אך הוא מסביר שהיום המוסדיים כבר לא קונים בשוק ("הכסף המוסדי הגדול בשוק התייבש").

קוק טוען שכבר בדצמבר ובתחילת החודש התגלו איתותים שליליים בשוק ושמבחינה טכנית מדד S&P 500 יצר "פסגה משולשת" ברמה של כ-2,088 נקודות. לדבריו, מדד CCT שלו שלילי בימים אלה למרות הראלי האחרון, וזה קרה בעבר רק פעמיים: במארס 2000 ובדצמבר 2007 - בשתי הפעמים לפני מפולות גדולות שאירעו בשווקים עם צניחה של יותר מ-30%.

"אני כ"כ דב עם השוק, שאני מתחיל לגדל פרווה", הוא כותב.

קוק מספק 4 אבחנות שלו על השוק:

1. "המוסדיים לא קונים. בלי תמיכת המוסדיים, השוק בבעיה... אני רואה שהשוק עלה והמוסדיים לא קנו, לא השתתפו בחגיגה. זה סימן דובי".

2. "יש יותר שעונים גדולים שליליים ב-CCT מאשר חיוביים. זה אומר שגלי העליות קצרי טווח".

3. "שוק המניות נסחר היום ברמה נמוכה יותר בהשוואה למה שהיה לפני ההכרזה על ההקלה הכמותית באירופה. כלומר, חדשות חיוביות לא משפיעות הרבה זמן על השוק".

4. "מחזורי המסחר, השפלים הנמוכים יותר והשיאים הנמוכים יותר - כל אלה מעידים על תבנית טכנית של הידרדרות".

קוק טוען שהמצב היום בשוק מזכיר לו נאום שנשא בפני סטודנטים בינואר 2000, חודשים ספורים לפני התפוצצות בועת הדוט-קום: "אמרתי להם, אם אתם בשוק המניות - צאו עכשיו או שתמותו".