העיר הקטנה והאפורה שלא תרוויח מאירוח הסופרבול

למה גלנדייל שבמדינת אריזונה לא תגזור קופון מאירוע השיא שתארח ביום ראשון? ואיזה בונוס יקבלו השחקנים עבור זכייה באליפות ה-NFL?

אצטדיון הפוטבול בגלנדייל שבאריזונה / צילום: רויטרס
אצטדיון הפוטבול בגלנדייל שבאריזונה / צילום: רויטרס

בראשון הקרוב אמריקה כולה תישא עיניה אל עיר פרבר אפרורית שביום-יום נמצאת הרחק מהרדאר. גלנדייל שבמדינת אריזונה תארח את הסופרבול בין ניו אינגלנד פטריוטס לסיאטל סיהוקס, ולטענת מומחי כלכלה לא רק שהיא לא תרוויח כסף מהאירוע הגדול ביותר בלוח השנה האמריקאי - היא אפילו עתידה להפסיד "כמה מיליוני דולרים".

גלנדייל, עיר בת 230 אלף תושבים המרוחקת פחות מחצי שעה נסיעה מפיניקס, סובלת ממשבר כלכלי חמור - חלק ממנו בגלל השקעות רעות מאוד בספורט המקצועני. ב-15 השנים האחרונות הימרה עיריית גלנדייל במאות מיליוני דולרים על תעשיית הספורט - היא בנתה ארנה לקבוצת ה-NHL אריזונה קויוטס; ב-2008 הקימה מתקן אימונים (13,000 מקומות) שנועד להפוך למתקן הבית הרשמי של קבוצות הבייסבול שיקגו ווייט-סוקס ולוס אנג'לס דודג'רס באימוני טרום העונה שלהן; גם קבוצת הפוטבול אריזונה קרדינלס קבעה את אצטדיונה הביתי בגלנדייל, האצטדיון שייארח את הסופרבול בשבוע הבא.

איך סיבכו תשתיות הספורט את גלנדייל? ובכן, העיר השתתפה ב-167 מיליון דולר מבניית הארנה של הקויוטס, אבל כשהקבוצה נקלעה לקשיים והגיעה קרוב לפשיטת רגל, היא לקחה על עצמה גם את ההתחייבויות של הקבוצה על האצטדיון. בבניית האצטדיון של הקרדינלס (עלות של 450 מיליון דולר) שנחנך ב-2006, העירייה אמנם לא השתתפה ישירות - אבל היא מימנה חלק ממנו באמצעות מסים חדשים שאושרו עבור מימון האצטדיון - מיסים על רכבים שכורים ומלונות באזור פיניקס. אלא שתוכנית המימון הזאת לא החזיקה לאורך זמן: אשתקד קבע בית המשפט כי המיסים החדשים שהוטלו לצורך בניית האצטדיון אינם חוקיים. כל אלו הביאו לכך שעיריית גלנדייל משלמת מדי שנה כ-40 מיליון דולר בגין הבנייה של מתקני הספורט בשטחה.

כאמור, בשונה מערים אחרות שמארחות את הסופרבול - גלנדייל לא צפויה להרוויח מהאירוע ועשויה אף להפסיד. הסיבה העיקרית: התשלומים האדירים שתיאלץ להשקיע בשיטור ואבטחה של האירוע, והעובדה שגלנדייל נחשבת לפרבר לא אטרקטיבי - הביאה לכך שרוב האוהדים בחרו לעשות את הלילות שלפני ואחרי המשחק בפיניקס ובסקוטסדייל הסמוכות, שנחשבות לערים מלהיבות יותר, ויגיעו לגלנדייל ביום המשחק עצמו.

מעבר לכל ענייני הפרסומות בסופרבול (כמה ישלמו?), העיסוק ברייטינג (יישבר השיא?), שחקני הפטריוטס והסיהוקס משחקים גם על פרס כספי לא רע בכלל. כל אחד משחקני הקבוצה המנצחת יזכה מה-NFL לבונוס של 97 אלף דולר, בעוד שכל אחד מחברי הקבוצה המפסידה ייאלץ להסתפק ב-49 אלף דולר. בסך הכל, ביחד עם הבונוסים עבור השלבים הנוספים בפלייאוף, ירוויח כל אחד משחקני הקבוצה המנצחת 165 אלף דולר עבור שלב הפלייאוף והסופרבול. יש לציין כי מדובר בנתח מכובד מאוד, בהתחשב בכך שכמחצית משחקני הסגל בשתי הקבוצות מרוויחים שכר שנתי של פחות ממיליון דולר לעונה.