"תוכנית ההקלה הכמותית של דרגי מגיעה באיחור רב מדי"

ביל גרוס: "ההקלה הכמותית לא תעבוד היטב באירופה כפי שהיא עבדה בארה"ב"

ביל גרוס / צלם: בלומברג
ביל גרוס / צלם: בלומברג

משקיע האג"ח המפורסם ביל גרוס מכנה את תוכניתו של הבנק המרכזי האירופי לקנות אג"ח של מדינות אירו בהיקף 60 מיליארד אירו בחודש עד ספטמבר 2016 כדי להפיח חיים בכלכלה האירופית "מעט מדי ומאוחר מדי".

גרוס, שייסד את פימקו, חברת קרנות האג"ח מקליפורניה שהיא הגדולה מסוגה בעולם, ופרש ממנה בשנה שעברה, אמר שהוא מאמין שלנשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי, אין ברירה אלא להמשיך בגרסה שלו של הקלה מוניטרית כמותית - אך הצלחתה של התוכנית הועמדה בסימן שאלה מפני שלדראגי לקח כה הרבה זמן ליישם את התוכנית, שתושק רק בחודש הבא.

גרוס אמר ל"פייננשל טיימס": "לדראגי אין ברירה, אבל התוכנית מגיעה באיחור רב מדי. זו תהיה הבעיה שלו". לדבריו, העיכוב והירידה בשערי הריבית בכל אירופה מעלים את השאלה למי ילוו הבנקים - שהם ערוץ ההפצה בתיאוריה של ההקלה הכמותית לכלכלה הריאלית - את הכסף.

"אני לא חושב שה-QE תעבוד היטב באירופה כפי שהיא עבדה בארה"ב. באירופה יש רק כמויות מוגבלות של ניירות ערך לקנייה והריביות כעת הן כה נמוכות, שכלל לא ברור אם הבנקים ישתמשו בכסף להשקעה בכלכלה הריאלית. אני תוהה אם יכול לצמוח משהו טוב מהתוכנית", אמר גרוס ל"פייננשל טיימס".

לגרוס בן ה-70 יש יחסים לא טובים בלשון מעטה עם הקלה כמותית. ב-2011 סבלה הקרן שלו בפימקו ממה שהוא כינה "שנה מסריחה", מפני שהיא החמיצה על עליית מחירי האג"ח. גם ב-2013 גרוס ספג השפלה מפני שהוא העריך לא נכון את השלכות החלטת הפד לצמצם את רכישות האג"ח שלו. הטעות שלו גרמה לקרן התשואה המוחלטת הענקית של פימקו שגרוס ניהל לרשום את ההפסד השנתי הגדול ביותר שלה זה כמעט 20 שנה.

רוביני: תוכנית ה-QE לא עובדת

הכלכלן נוריאל רוביני, מהבודדים שקראו נכון את התמונה לפני המשבר הפיננסי והתמוססות שוק הנדל"ן בארה"ב ב-2008, כתב במאמר דעה שהמדיניות הבלתי רגילה של הבנקים המרכזיים, כולל הקלה כמותית, לא הצליחה לייצר אינפלציה ולא צמיחה, מפני שהצנע התקציבי ממשיך לכרסם בכלכלה הריאלית.

"אנחנו חיים בעולם שיש בו יותר מדי היצע ומעט מדי ביקוש", כתב רוביני, הפרופסור לכלכלה הפסימי הידוע כ" Dr. Doom", שניבא נכון את משבר שוק הדיור בארה"ב שהוביל למיתון העולמי. "התוצאה היא דיסאינפלציה מתמשכת, שלא לומר דפלציה, למרות ההקלה המוניטרית האגרסיבית".

לדעת רוביני, המדיניות הלא שגרתית של הבנקים המרכזיים בניסיון להחליש את המטבעות הלאומיים ולעודד את היצוא, היא "משחק סכום אפס" שמייצא דפלציה ומיתון לכלכלות נוספות.