סוף-סוף: מפעל פניציה בנצרת עילית חובר לגז הטבעי

מפעל הזכוכית חובר לגז באיחור של חודשים, אך מפעלים רבים עדיין מצפים לחיבור המיוחל: "זו בעייה לאומית, וההפסד הוא של כולנו"

מפעל פניציה / צילום: אייל הצפון
מפעל פניציה / צילום: אייל הצפון

"פריסת תשתיות הגז הטבעי בישראל וההתייחסות של הממשלה למשאב הזה גובלים באסון", אמר היום (ג') ל"גלובס" מנכ"ל פניציה, ערן חיימוביץ'. פניציה, שעוסקת בייצור של מוצרים המבוססים על זכוכית, פועל מאזור התעשייה ציפורית שבנצרת עילית. לפני כשלוש שנים החברה נקלעה לקשיים ונאלצה להיכנס להסדר נושים בעקבות חובות מצטברים בהיקף של יותר מ-320 מיליון שקל. כבר אז, קראה הנהלת החברה לממשלה לפעול לחיבור המפעל לרשת הגז הטבעי, על רקע הוצאותיה החודשיות הגבוהות על רכש של מזוט יקר, שבאמצעותו הופעל תנור ההתכה המרכזי של המפעל.

קרן פורטיסימו השקיעה במפעל, שהעסיק אז כ-400 עובדים והצילה אותו מסגירה. כיום, לאחר תהליך הבראה שעבר, מעסיק המפעל 250 עובדים. "בעת המשבר המדינה סימנה לנו ארבע אבני דרך שיאפשרו את הבראת המפעל: מענקים שיינתנו לחברה על בסיס של העסקת עובדים; קבלת הלוואה מהקרן למפעלים במצוקה; קבלת גז טבעי באמצעות מכליות לא יאוחר מספטמבר 2013 וחיבור המפעל לרשת הגז הטבעי. בפועל, קרו רק שלושה מתוך ארבעה סעיפים: את ההלוואה מהקרן למפעלים במצוקה לא קיבלנו עד עצם היום הזה וכנראה שגם לא נקבל. שלושת הסעיפים האחרים התממשו - כולם באיחור של חצי שנה: במקום לחבר את המפעל לרשת הגז הטבעי בספטמבר 2014, הוא חובר רק השבוע, ואנחנו בפברואר 2015. אי אפשר לסמוך על הבטחות המדינה", אומר חיימוביץ'.

עד שהמפעל חובר לרשת הגז הטבעי, באמצעות חברת סופר אנג'י, סופק לו הגז באמצעות מכליות. "כיום יש באזור התעשייה ציפורית לפחות שני מפעלים נוספים שמחכים לחיבור לגז הטבעי, אבל הם יחוברו רק בעוד כשנתיים. הצינור כבר כאן, במרחק של מטרים מהם, אבל הביורוקרטיה יוצרת תהום עמוקה. בעיית החיבור של מפעלים לגז הטבעי היא לאומית: על הממשלה להחליט שבכל שנה מחברים 100 מפעלים לרשת ואז נראה כאן צמיחה גדולה, נראה כלכלה שנעה קדימה. המנהיג הבכיר ביותר במדינה צריך להוביל את זה. יש כאן פוטנציאל אדיר לצמיחה, יש לנו מתחת לאף יכולת לייצר אינטרסים גיאו-פוליטיים אזוריים אדירים. בפועל, דברים לא קורים. במקום למנף יכולות טובות שעומדות למדינה, אף גורם לא מסתכל על הדברים באופן כוללני. זה ההפסד של כולנו", אמר חיימוביץ'.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי הסיבה לאי העברת כספי ההלוואה מהקרן למפעלים במצוקה לפניציה היא שעד עצם היום הזה הקרן כלל לא הוקמה. משרד הכלכלה טען כי הנושא בסמכות משרד האוצר. במשרד האוצר הבהירו כי הסיוע המדובר באמצעות הקרן הותנה מראש בהקמת הקרן ועמידת המפעל בקריטריונים הנדרשים לקבלת סיוע כזה.

עם הלוואה או בלי הלוואה מקרן שבכלל לא הוקמה, בימים האחרונים בפניציה מרבים לחייך ובהנהלה מספרים שהמשבר הגדול שאיים על עתידה נותר הרחק מאחור. חיימוביץ' כבר מדבר על רווחים, שייראו כנראה ברבעון השלישי של השנה ויתבטאו גם בקליטה של עובדים נוספים. אלא שבינתיים, מפעלים רבים אחרים מדווחים על הפסדים מצטברים של מיליוני שקלים בשנה על הוצאות אנרגיה בעקבות עיכובים מתמשכים בחיבורם לרשת הגז הטבעי. דיון שהיה אמור להתקיים מחר בוועדת הכלכלה של הכנסת על חסמים שמונעים חיבור של מפעלים לרשת הגז הטבעי בוטל בנימוק שלא ניתן לקיים אותו בזמן שהכנסת נמצאת בפגרה לקראת הבחירות.