הרכבת הקלה: בריטניה מתערבת לטובת חברת PB

במכתב ששלח שגריר בריטניה בישראל לשר התחבורה והגיע לידי "גלובס" הוא משבח את החברה ומעודד את הממשלה להמשיך להעסיקה g החשכ"לית תחליט בשבועות הקרובים אם להורות לנת"ע לפרסם מכרז חדש

האם בריטניה מנסה להפעיל לחץ על ישראל, כדי שתמשיך להעסיק את חברת PB בפרויקט הרכבת הקלה? במכתב ששלח ביום שישי האחרון שגריר בריטניה בישראל מת'יו גולד לשר התחבורה ישראל כ"ץ, מעודד השגריר את כ"ץ להעסיק את PB, המייעצת זה כמה שנים לנת"ע כמנהלת פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה.

באוקטובר האחרון חשף "גלובס" שנת"ע מתכננת לשדרג את מעמדה של PB ולהפוך אותה למנהלת רשמית של פרויקט הקו האדום, בפטור ממכרז. במסגרת העסקה, PB הייתה אמורה לקבל כ-800 מיליון שקל בתמורה לניהול פרויקט הרכבת הקלה למשך תקופה של 10 שנים, אלא שהחשכ"לית מיכל עבאדי בויאנג'ו עצרה את חתימת ההסכם בטענה ש"מקרי העבר לימדו כי פטורים מסוג זה נוטים לשלש עצמם בשל משימות נוספות או אירועים חריגים".

במכתבו הדגיש השגריר כמה פעמים כי ל-PB ניסיון בינלאומי בניהול פרויקטים של תחבורה, והזכיר כי למנהל הקו האדום טוני ברצ'ל ניסיון רב בתחום. "בתפקידם הנוכחי בתור יועצי הפרויקט, הגיע לארץ צוות מומחה של PB על מנת לעזור לנת"ע בפרויקט. מנהל הקו האדום הוא טוני ברצ'ל, אשר לו ולצוות שלו יש ניסיון מרשים בניהול פרויקטים של מטרו ורכבת קלה".

מכתבו של השגריר התקבל יומיים לפני הפגישה בין כ"ץ לחשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו באשר לעתיד פרויקט הרכבת הקלה. בפגישה השתתפו גם מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי ומנכ"ל חברת נת"ע יהודה בר-און.

הצדדים סיכמו שמשרד האוצר יעביר את התקציב הדרוש לעבודות התשתית של הרכבת הקלה, המוערך בכ-7.5 מיליארד שקל (עבודות התשתית מחולקות ל-3 מכרזים שונים וכוללות בניית 9 תחנות תת-קרקעיות ו-4 מנהרות), ובאשר לסוגיית ההתקשרות עם PB - החשכ"לית תחליט בשבועות הקרובים אם לפטור אותה ממכרז הניהול או לאלץ את נת"ע לפרסם מכרז חדש.

ואולם במכתב ששלח אתמול יצחקי ללוי הזהיר הראשון כי פרסום מכרז חדש עלול לגרום עיכוב של שנתיים בלוחות הזמנים של הפרויקט. הוא הציע פשרה שלפיה תבוצע התקשרות עם חברת PB אשר תפרסם מכרז לבחירת קבלן ישראלי.

יצחקי טען עוד כי אם מכרז הקרונות, שתוצאותיו אמורות להתפרסם כבר בסוף החודש ועלותו כ-1.5 מיליארד שקל, יבוטל כפי שמבקש האוצר, "מדינת ישראל תהפוך ל'בדיחה' בעולם". עוד טען יצחקי כי אין שום ספק שביטול המכרז בשלב כה מאוחר יגרור את המדינה למאבק משפטי. בפגישה שהתקיימה אתמול, הוחלט להשהות את ההחלטה עד לישיבה מיוחדת בנושא.