פתיחת שנה סוערת: אלה תשואות התיקים המנוהלים בינואר

חודש ינואר פתח את 2015 עם תשואות חיוביות במרבית התיקים, בזכות אפיקי האג"ח, המתאוששים מזעזוע קשה שעבר עליהם בדצמבר ■ השווקים עברו לתנודתיות, המחייבת התייחסות דינמית

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

מדד אג'יו לתיקים מנוהלים מצביע על פתיחה חיובית במרבית המודלים של התיקים המנוהלים בחודש ינואר. המנוע העיקרי לכך היה שוק האג"ח, אשר רשם התאוששות מרשימה ביחס לחודש הקודם, שבו המדדים צנחו. מדדי המניות בארץ ובעולם ירדו גם בינואר, כך ששוק האג"ח לבדו לא הצליח להתגבר על מלוא הירידות החדות של התיקים בדצמבר.

כך, תיק האג"ח ללא מניות עלה בחדות בינואר בשיעור של 1.24%, לאחר ירידה בשיעור דומה של 1.3% בדצמבר. מולו, תיק המניות ללא אג"ח ירד בינואר בשיעור של 1.99%, בעקבות ירידה בשיעור של 1.48% בדצמבר. תיק הביניים בפרופיל 80:20, הנפוץ והמשקף את התנהגות פיזור הסיכונים של הציבור הרחב, עלה בינואר בשיעור של 0.57%, ולא הצליח למחוק כליל את ה-1.36% שאותם איבד בדצמבר (ראו גרף).

נזכיר, כי מדד אג'יו מבוסס על נתונים מבתי השקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הדס-ארזים, אנליסט ותמיר פישמן, אשר במצרף מנהלים קרוב ל-90% מהתיקים החופשיים של הציבור ושל מוסדות וארגונים. הנתונים, המתקבלים מבתי השקעות, מעובדים למדדים המשקפים את "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור ומשקפים אומדן לתשואה בתיקים לפי הרכבם.

לא רבים נהנו מהמצב

בחודש ינואר התיקים בעלי ההרכב המבוסס על אג"ח רשמו תשואות נאות, ובהם אלו שהיו בעלי מח"מ ארוך יותר עלו אף בצורה קיצונית.

כדי להמחיש את הקיצוניות, מדד האג"ח השקליות הארוכות מסוג שחר עלה ב-5.29%, לעומת עלייה של 0.19% בלבד באג"ח הקצרות. הסיבה לכך היא הנפילה בתשואות הארוכות בעולם בעקבות האירועים בשוויץ ובאירופה, שעברו להרחבה כמותית קיצונית שגררה בינואר אפילו את התשואות ל-10 שנים בארה"ב ל-1.7% ומטה, למרות שזו האחרונה צפויה להעלות את הריבית כבר בשנה הקרובה. מאותן סיבות, קרי החששות בשווקים מפני המתרחש באירופה, מדדי המניות בעולם ירדו - בישראל מרכיבי המניות בתיקי הציבור ירדו ב-1.35%, בעוד מרכיבי המניות בחו"ל בתיקים ירדו בשיעור חד יותר של 2.94% במונחים שקליים.

למרות ההתאוששות הנאה, שנרשמה בתיקים המנוהלים בינואר, רבים לא נהנו ממצב זה. הסיבה לכך היא הפערים הגדולים בין ביצועי אפיקי האג"ח, שעלו בחדות, לבין ביצועי אפיקי המניות שירדו בחדות. בנוסף, בתוך הפרופילים השונים היה משקל גדול למח"מ התיק, אשר ככול שהיה ארוך יותר, כך השפיע בחיוב ובחוזקה על התשואה בינואר, לעומת השפעה שלילית חזקה על התיקים בדצמבר.

מי שהשכיל לתמרן את גובה המח"מ, כך שיהיה קצר יותר בדצמבר ויאריך בינואר, הצליח להביא ללקוחותיו תשואות נאות יותר. אפשר לומר, כי רק מעטים עשו זאת, ובדרך כלל היו אלו מנהלי השקעות בעלי גמישות גבוהה יותר בקבלת ההחלטות. התפיסה שיכולה הייתה לתמוך בגישה זו היא של בחירה דינמית באפיקים. מרבית השחקנים בשוק עדיין לא מאמינים בגישה זו, אולם נראה כי המציאות המשתנה במהירות תביא יותר ויותר מנהלים לנהוג לפיה, בניסיון להביא ללקוחות תשואות נאות גם בשווקים תנודתיים.

* הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

תשואת התיקים המנוהלים בינואר
 תשואת התיקים המנוהלים בינואר