כמחצית מבתי-הקפה, המסעדות והברים נסגרים תוך שנתיים

דן אנד ברדסטריט: הענף רשם ב-2014 ירידה של 6.6% בפידיון ל-11.2 מיליארד שקל, ומועסקים בו 165 אלף איש בשכר ממוצע של 3,700 שקל לחודש

מחצית מבתי-הקפה, המסעדות והברים נסגרים בתוך שנתיים מהקמתם, וכ-70% מהם נסגרים או משנים מתכונת בתוך 5 שנים - כך עולה מהסקירה השנתית של דן אנד ברדסטריט לענף.

"ענף זה נחשב לאחד הענפים המסוכנים והפחות יציבים במשק, לאור רמת תחרות גבוהה, שינויים דחופים בהעדפות הצרכנים ורגישות הענף למצב המאקרו-כלכלי", כותבים עורכי המחקר, המעריכים גם כי נתונים אלה, לצד עלייה במודעות הצרכנית והתפתחות פורמטים מוזלים הדוגלים באסטרטגיית מחיר, יובילו להאטה בקצב הפתיחות וירידה הדרגתית בענף.

בתוך 4 שנים זינק מספר העסקים בענף בכ-35%, ונכון לסוף שנת 2014 פועלים בישראל 7,500-8,000 מסעדות, בתי-קפה וברים.

מחזורי המכירות של רשתות הקפה
 מחזורי המכירות של רשתות הקפה

הסקירה מתייחסות למגוון עסקי המזון ובתי-הקפה הכולל את עסקי המזון המהיר, לרבות רשתות ההמבורגר, חומוסיות, סושיות, פיצריות, פלאפל ועוד; מסעדות סטנדרטיות הכוללות גם את רשתות הקפה; וכן מסעדות יוקרה המהוות רק כ-5% מהעסקים בענף.

ההאטה בצריכה הפרטית הגיעה גם לענף המסעדות ובתי-הקפה, שרשם אשתקד ירידה של 6.6% בפידיון שהסתכם ב-11.2 מיליארד שקל, לעומת פידיון של 12 מיליארד שקל ב-2013. הפידיון אשתקד היה נמוך אף מהפידיון בשנת 2012, שעמד על 11.5 מיליארד שקל.

בדן אנד ברדסטריט אומרים כי הירידה בפידיון הושפעה גם מהמודעות הצרכנית שהובילה לפיתוח פורמטים מוזלים כדוגמת קופיקס וכן ממבצע "צוק איתן" בקיץ 2014.

למרות הירידה בפדיונות, חלה אשתקד עלייה ממוצעת של 1.5% במחירי הארוחות בבתי-הקפה הנמדדים במדד המחירים לצרכן, אם כי לדברי עורכי הסקירה, ביחס לשנים קודמות מדובר בעלייה מתונה יחסית.

לפי הערכות, מספר המועסקים בענף עומד על 165 אלף, והשכר הממוצע 3,700 שקל לחודש בלבד, הנמוך משמעותית מהשכר הממוצע במשק. השכר הנמוך מוסבר בכך שמרבית המועסקים בענף עובדים במשרה חלקית (כ-45%) ובעלי השכלה נמוכה.