שופכים דלק

חגי בדש ופסגות עושים סיבוב יחסי ציבור על המשקיעים

חגי בדש / צילום: תמר מצפי
חגי בדש / צילום: תמר מצפי

סיבוב יחסי ציבור נאה עשה חגי בדש, מנכ"ל פסגות, על התקשורת ובאמצעותה על ציבור המשקיעים הישראלי, כשהודיע שבית ההשקעות שלו יעניש את יצחק תשובה ולא ישתתף בהנפקת האג"ח של דלק, בגלל התספורת הענקית שעשה למשקיעים בדלק נדל"ן לפני שלוש שנים.

ההכרזה הזאת, שעשתה הרבה מאוד רעש, מיצבה את בדש מייד כאביר אמיץ הלוחם בטייקונים בשם הפנסיה של האזרח הקטן. בפועל, נכון לכרגע לפחות, הוא עובד על כולנו בעיניים, כדי לזכות בנקודות זכות אחרי הפיאסקו שלו באי.די.בי.

אם בוחנים את הפרטים שמאחורי הידיעה הדרמטית, מגלים שפסגות אכן מתכוונת להחרים את ההנפקה, למרות שמקורות המעורבים בה מדווחים על תיקונים בטיוטות האיגו"ח שנשלחו השבוע מפסגות לדלק, מה שמעלה את התהייה - אם בכוונתה של פסגות לא להשתתף בהנפקה, למה לטרוח? הבעיה היא לא בחרם המיידי, אלא במה שיקרה בשנה-שנתיים הקרובות.

בדש הודיע שלא ישתתף בהנפקה, כיוון שהתחייב לא להשתתף בהנפקת חברות ללא בטחונות של חברות שנקלעו להסדרי חוב. וכדי לחדד את המסר, טרחה הדוברות שלו להבהיר שפסגות בוחן השתתפות בהנפקות על פי קריטריונים ברורים שנקבעו על ידו ב"אמנת פסגות למעורבות מוסדית", כותרת מרשימה ללא ספק. רק שפסגות לא התחייבה להימנע מקניית האג"ח בשוק בהמשך, מה שמייתר את העונש והחרם הפומבי המיוחצ"ן הזה, שהרי קניית אג"ח בתקופה הנראית לעין, כמוה כהשתתפות בהנפקה עצמה. בקיצור, עבודה בעיניים.

הציבור והתקשורת הלכו שולל אחרי המילים היפות והחברתיות שקפצו פתאום על בית ההשקעות הגדול בישראל, זה שמחזיק בהכי הרבה מניות דלק, וכולם כאחד פרצו במחיאות כפיים סוערות, כאילו נפלה שכינה על העולם. ראו זאת קברניטי כלל ביטוח ואיילים והחליטו גם הם לקפוץ לעגלת הצדיקים הדוהרת כדי לקושש מעט אהדה גם הם.

אם בדש רוצה לדאוג ללקוחותיו באמת, ולא רק להלטט במילים יפות, יתחייב נא לפנינו שלא לגעת באג"ח דלק עד אשר יחזיר תשובה את התספורת שעשה לציבור. להוציא, כמובן, מקרה שבו בטווח הארוך יקלע, חלילה, תשובה להרעה במצבו העיסקי, האג"ח יסחר מתחת לקרן ובדש יקנה ממנו כמעשה ג'רמי לוין באי.די. בי, כדי לנסות ולקבל את החוב בחזרה - רק אז יהיה לגיטימי מצדו לבצע רכישה כזו.

אבל כדי לשמור על האמינות שלו מול אלה שמפקידים את הכספי הפנסיה שלהם בידיו, וכדי לא לעשות נזק לתדמיתו כאדם אמין, עדיף לבדש, שהכניס את עצמו לפינה לא נוחה באמירות הפומפוזיות שלו, להתרחק מהאג"ח הזה כמו מאש, כדי לא להיכוות.