העתיד כבר כאן: ראיון עם האיש שהשתיל שבב בגופו

אחרי הסמארטפונים שיודעים איפה אנחנו, והרשתות החברתיות שיודעות מי החברים שלנו ומה אנחנו אוהבים, הדור הבא של טכנולוגיית אובדן הפרטיות כבר כאן: שבבים אלקטרוניים בגודל של גרגיר אורז, שמושתלים בכף היד

בחודש שעבר פורמסה ידיעה על הפרויקט שמתרחש בימים אלה בחממת החדשנות השבדית Epicentere. עד 400 מעובדי החברה, שגם כך נמצאים בחזית הטכנולוגיה, יוכלו, אם ירצו בכך, להשתיל בגב כפות ידיהם שבבים אלקטרונים בגודל גרגיר אורז. הרעיון מצד אחד הוא להקל על העובדים בחיי היומיום, ומצד שני לבדוק את ישימותה של הטכנולוגיה למען העתיד, כפי שמסביר בראיון טלפוני משטוקהולם, האחראי על הפרויקט, האנס שובלאד: "אנחנו רוצים להיות מסוגלים להבין את הטכנולוגיה הזו לפני שתאגידים גדולים או ממשלות יבואו אלינו ויאמרו לנו שכל לקוחותיהם או אזרחיהן צריכים יהיו להיות מצוידים בשבבים מושתלים".

שובלאד, 38, הוא איש עסקים ויו"ר ארגון הביו-האקרים השבדי, שנוסד כדי לבחון אפשרויות לסינרגיה ביולוגית-טכנולוגית בתוך גופו של כל מי שמעוניין בכך. "אני וכמה חברים אמרנו זה לזה שכדאי שננסה להשתיל בעצמנו שבבים אחרי ששמענו על פרויקט קיקסטארטר של הדור הבא של שבבים מושתלים חדשים", הוא משחזר. "היינו תשעה חברים, הזמנו כמה שבבים מהאתר של חברת Dangerous Things ב-99 דולרים כולל מזרק, ואמרנו שכדאי שנעשה 'מסיבת השתלה'. נכניס כולנו את השבבים לידיים שלנו ביחד ואז ננסה לראות מה אנחנו יכולים לעשות עם הטכנולוגיה הזו".

- ומה גיליתם?

"אנחנו רואים את הפוטנציאל, אבל צריכים ללמוד את השימושים האפשריים ולחקור אותם לעומק. כיום יש בשבדיה לפחות 300 איש שמסתובבים עם השבבים המושתלים הללו".