מפרקי קווי אשראי יקבלו שכ"ט של כ-20 מיליון שקל

עו"ד יצחק מירון ורו"ח חיים רבינוביץ' לא קיבלו שכ"ט מאז מונו למפרקי החברה לפני 16 שנה ■ השופט אורנשטיין פסק להם שכ"ט של בין 8% ל-12% מקופת הנשייה, בנוסף לשכ"ט של 15% מסכום התביעות בהן זכו הנושים

שנים חלפו מאז מונו למפרקי החברה, אך עו"ד יצחק מירון ורו"ח חיים רבינוביץ', טרם קיבלו בפועל שקל אחד של שכר-טרחה. עם זאת, מהחלטתו של השופט איתן אורנשטיין מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, שלשום (ב'), עולה שסבלנותם של המפרקים השתלמה. המפרקים יזכו לשכר-טרחה של בין 8% ל-12% מקופת הפירוק, בנוסף לשכר-טרחה של 15% מסכום התביעות שבהן זכו הנושים, סכום שעלול להגיע לכ-20 מיליון שקל בסך-הכול.

לטענת המפרקים, קיימת אפשרות סבירה להחזר של 100% לנושי החברה, שכולם בלתי מובטחים, אך בכללם נושים בדין קדימה, דוגמת רשות המסים. אם אכן כך יהיה - מדובר בהישג לא מבוטל עבור המפרקים, שנכנסו לתמונה לאחר שמסמכים רבים אבדו, ארכיון החברה עלה באש, וכך גם נעלמו ראיות להתנהלותה של החברה ובכירים בה.

הישגיהם של המפרקים זכו לשבחים גם מהשופט אורנשטיין. "עסקינן בפירוק של אשכול חברות שהותירו אחריהן שובל חובות עצומים, חברות נעדרות מסמכים שהיו מצויות באי-סדר בולט, תוך שבעלי מניות ונושאי משרה בכירים ברחו מהארץ".

השופט אורנשטיין ציין כי "היה ספק גדול אם ייפרע ולו חלק זעום של חובות החברות שבפירוק, לנושיהן. רק לאור פועלם המבורך של המפרקים שנדרשו לאתר ולהתחקות אחר אלפי מסמכים, לקיים חקירות של גורמים שונים, לאסוף נתונים וללקט פיסות מידע, יזכו נושי החברה להיפרע את חובם בצורה משמעותית. אין ספק כי עבודתם ראויה לשבח, שאינו שכר-טרחה עבור ניהול תביעה משפטית".

אורנשטיין התייחס אף לטענה שעלתה בהליך על-ידי כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר), שלפיה מדובר בכפל שכר-טרחה האסור לפי הדין, משום שבית המשפט כבר פסק שהמפרקים יהיו זכאים לשכר-טרחה בגובה של 15% מן התביעות שהגישו. בהמשך, קיבל הכנ"ר הבהרות ממירון ומרבינוביץ', והודיע כי הוא חוזר בו מעמדתו ומשאיר את ההחלטה בעניין בידי בית המשפט. בעניין זה הכריע אורנשטיין, כי לא מדובר בכפל שכר-טרחה, בין היתר, מן הנימוק ששכר-הטרחה שנפסק בגין ניהול התביעות הוא שכר-טרחה עו"ד; ולפיכך, רו"ח רבינוביץ' לא יזכה לקבל חלק ממנו. גם לעמדתם התומכת של הנושים בעניין בקשתם של המפרקים ייחס אורנשטיין משקל בהחלטתו.

עו"ד מירון מסר היום (ד') ל"גלובס" כי להערכתו, לאחר סיום ההליכים השונים שניהלו המפרקים, קיים סיכוי טוב שבקופת הפירוק תימצא יתרה שתאפשר 100% החזר לנושים או קרוב לכך; לאחר תשלום שכר-טרחה עורך דין שהוא זכאי לו בגין ניהול התביעות. סך החוב לנושים עומד כיום על כ-70 מיליון שקל. במקרה של 100% החזר לנושים, יהיו זכאים מירון ורבינוביץ' ל-12% מן הסכום, כלומר לכ-8.5 מיליון שקל עבור טרחתם, כולל מע"מ. אולם המתווה לשכר-הטרחה מבוסס על מדרגות, ועלול לרדת עד כדי 8% מכלל ההחזר לנושים. לכך יש להוסיף את 15% שכר-טרחה עורכי דין לפני מע"מ, שיקבל עו"ד מירון מסכום הזכייה בתביעות שנוהלו, שכר-טרחה שעשוי להגיע לכ-12 מיליון שקל.

קווי אשראי הייתה חברת החזקות ציבורית שנסחרה בבורסה בתל-אביב עד סוף שנות ה-90. מנכ"ל החברה היה יובל רן, אישיות בולטת בשוק ההון בשנים ההן. קווי אשראי השקיעה בחברות נפט, נדל"ן ופיננסים, והציגה רווחים נאים בדוחותיה, שהסתברו כבלתי מדויקים לכאורה. עם התמוטטות החברה, נמלט יובל רן מן הארץ, והשתקע בארצות-הברית. בהמשך, נשרף ארכיון החברה.

מירון ורבינוביץ' הגישו לפני כעשור תביעה נגד מנהלים ובעלי מניות בחברה, שבמסגרתה נטענו טענות שונות על פעולות תרמית והברחת נכסים בחברה על-ידי חלק מן המנהלים. חלק מן הנתבעים נתבעו בשל אחריותם העקיפה למעשים. בין הנתבעים היו יובל רן, המנכ"ל; בעלי מניות כגון אנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף; וכן משפחת לבנת, בעלת השליטה בקבוצת תעבורה. בשנים האחרונות הגיעו מירון ורבינוביץ' לפשרה עם חיים צוף ועם משפחת לבנת, שלפיה ישלמו לקופת הפירוק כ-60 מיליון שקל. סכום זה מהווה את מרבית הסכום שיעמוד לטובת ההחזר לנושים.

לפני כ-3 שנים עמדה על הפרק הצעה להגיע לפשרה ישירה בין בעלי האג"ח לבין חלק מהנתבעים בסכום של כ-20 מיליון שקל. אך מירון ורבינוביץ' התנגדו למתווה זה בבית המשפט, ובדיעבד - נראה כי בצדק התנגדו.