ישראל ממודרת בנושא איראן? הממשל מנסה להוכיח

הבית הלבן הודיע על פגישה בין יוסי כהן, ראש המטה לביטחון לאומי בלשכת רה"מ, לבין סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן ■ דנו על איראן

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

במאמץ להראות כי ישראל אינה ממודרת ממידע על המו"מ בין 6 המעצמות לבין איראן, כפי שטענו פקידים ישראליים בתחילת השבוע, הבליט ממשל אובמה שתי פגישות שקיים יוסי כהן, ראש המטה לביטחון לאומי בלשכת רה"מ, עם בכירות בממשל.

כהן בא לוושינגטון כראש המשלחת הישראלית לוועידה בינלאומית לגיבוש אסטרטגיה גלובלית ללוחמה בטרור שנערכה בבית הלבן. החברים האחרים במשלחת הם ג'רמי יששכרוף, המשנה למנכ"ל משרד החוץ, ואיתן בן דוד, ראש המטה ללוחמה בטרור.

הבית הלבן הודיע אמש (ה'), כי כהן נפגש עם רייס בבית הלבן לדיון על התכנית הגרעינית של איראן, וכן נושאים אחרים. ההודעה מדגישה, כי השניים הסכימו להוסיף ולקיים התייעצויות הדוקות.

קודם לכן נפגש כהן עם וונדי שרמן, מספר 3 במידרג הסטייט דיפרטמנט, שעומדת בראש המשלחת האמריקאית למו"מ עם איראן. במאמץ להזים טענות ישראליות שארה"ב ממדרת את ישראל ממידע על המו"מ עם איראן, פרסם הסטייט דיפרטמנט תצלום של פגישת שרמן וכהן בדף הפייסבוק שלו.

על-פי דיווחים בישראל, הודיעה וושינגטון לירושלים, שהיא מפסיקה לספק לה עדכונים על המו"מ עם טהראן. הסיבה, לפי הדיווחים: הבית הלבן חושש שממשלת נתניהו משתמשת במידע הזה להשגת יתרונות פוליטיים באמצעות הדלפות מכוונות. המידור הוא "עונש" על החלטת רה"מ לנאום בקונגרס, נאמר באחד מהדיווחים.

בתגובה, מסרה לשכת רה"מ לערוץ 2: "היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב עמוקים. יוסי כהן, ראש מל"ל, יצא השבוע לוושינגטון לוועידה שבה הוא אמרו לפגוש את וונדי שרמן וסוזן רייס".

פקידים אמריקאיים הכחישו את הדיווחים. אליסטייר בייסקי, דובר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר לאמצעי תקשורת, כי "מדובר בעליל בדיווחים כוזבים". לדבריו, רייס מקיימת מגעים שוטפים עם כהן במל"ל על "רשימה ארוכה של נושאים בעלי עניין הדדי לשתי המדינות". פקיד בכיר בסטייט דיפרטמנט טען, שהשיחות בין ישראל לארה"ב על איראן נמשכות כסדרן.