נעילה שלילית בבורסה; קבוצת דלק ירדה ב-2.7%

בנק ישראל החליט להפחית את הריבית ב-0.15% לשפל כל הזמנים ■ "הרחבה כמותית בעתיד הנראה לעין היא לא מילה גסה בתרחיש שהאינפלציה במשק תמשיך להיות נמוכה גם באביב" ■ מחירי הנפט יורדים

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ג') בירידות קלות, ברקע ההחלטה הדרמטית של בנק ישראל להפחית את הריבית לחודש מארס לשפל כל הזמנים - לרמה של 0.1%. המעו"ף ננעל אתמול בשיא חדש מעל רף ה-1,500 נקודות בעוד בוול סטריט ננעל המסחר בירידות קלות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.37 מיליארד שקל.

אתמול כאמור בנק ישראל הפתיע את המשק כאשר החליט להוריד את הריבית ב-0.15% לשפל כל הזמנים ברמה של 0.1%. זאת בעיקר בשל נפילה של 0.9% במדדה המחירים של חודש ינואר, שהחריפה את מגמת הדפלציה. במקביל הבנק הודיע על הורדת ריבית הניכיון, קרי צמצום מרווח הריביות לבנקים המסחריים, מ-0.25% ל-0.1%.

בעקבות ההחלטה המפתיעה, המסחר בבורסה ננעל אתמול בעליות כאשר המעו"ף טיפס לשיא חדש מעל 1,500 נקודות. בשוק המט"ח השקל נפל מול הדולר והאירו ביותר מ-1%.

יניב פגוט, אסטרטג ראשי קבוצת איילון, מציין כי "בהתנהלות הקיימת של בנק ישראל הרחבה כמותית בעתיד הנראה לעין היא לא מילה גסה בתרחיש שהאינפלציה במשק תמשיך להיות נמוכה גם באביב. בנק ישראל הפנים כי גם בשנת 2015 וגם במהלך 12 החודשים הקרובים האינפלציה לא תתכנס ליעד ולפיכך החליט לפעול מיידית על מנת לשנות את התמונה הדיפ לציונית. מעניין לציין כי בניגוד לכלכלות דועכות הרי כלכלת ישראל בדרכה לצמוח בשנת 2015 בכ-3.4% והאבטלה במשק בשפל ובסביבת צמיחה ושוק עבודה חם ריבית אפסית אינה מובנת מאליה וכרוכה בסיכונים לא מבוטלים".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בסקירתו השבועית כי " שוק העבודה רשם שיפור נוסף בינואר 2015: בעוד שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה ל-64.2 אחוזים שיעור האבטלה ירד ל-5.6 אחוזים - השיעור הנמוך ביותר בתולדות המדינה. להערכתנו, הצמיחה החזקה שראינו ברבעון הרביעי של 2014 איננה חד פעמית. לפחות על פי הנתונים שפורסמו עד כה: המשך השיפור בשוק העבודה, עליות במדדי הייצור התעשייתי ופדיון ענפי המשק, מכאן, שגם הצמיחה ברבעון הראשון של 2015 תהיה גבוהה (לא 7% אחוזים אך 4% בהחלט אפשרי)".

בעדותה החצי-שנתית מול הקונגרס, יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן ציינה כי הריבית תעלה רק כשתנאי שוק העבודה ימשיכו להשתפר וכשהאינפלציה תחזור לכיוון 2%: "ועדת השוק הפתוח מאמינה שמידה רבה של הרחבה מוניטרית עדיין ראויה".

הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה דוחה את פרסום הקביעה לגבי סוגיית ההסדר הכובל בתחום הגז הטבעי לאחר הבחירות. הממונה החליט לדחות למשך חודשיים, "לאור התגייסות משרדי הממשלה ונכונות הצדדים לחתור לפתרון הבעיה התחרותית על בסיס המתווה הממשלתי". צוותי העבודה המשותפים ימשיכו בזמן זה לעבוד על מתווה מוסכם לפתרון המשבר. בתגובה, צונחות מניות הגז העיקריות: קבוצת דלק , אבנר , דלק קידוחים ורציו .

טאואר דיווחה אתמול על תוצאות שיא ברבעון הרביעי של 2014. חברת השבבים דיווחה על רווח נקי של 46 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 19 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2013. על בסיס GAPP הסתכם הרווח הנקי ב-600 אלף דולר או סנט למניה. ב-2014 כולה רווחי החברה הסתכמו ב-4 מיליון דולר או 8 סנט למניה. ההכנסות טיפסו ב-77% ל-235 מיליון דולר, בהשוואה לרבעון המקביל.

כיל עדיין במוקד. היועץ המשפטי של האוצר פנה אתמול למנכ"ל כיל סטפן בורגס וביקש ממנו באופן מיידי מידע מפורט אודות הכוונה של החברה לבצע מהלך התייעלות במהלכו תפרט 140 עובדים ממפעל תרכובות ברום. בבקשה ציין היועץ כי המדינה שוקלת להשתמש במניית הזהב שהיא מחזיקה בכיל כדי למנוע את המהלך.