המשנה ליועמ"ש ביקש מלאומי מסמכים הקשורים לתביעות נגדו

עו"ד אבי ליכט ביקש מבנק לאומי להעביר לו את כל כתבי בית הדין בתביעות הנגזרות והייצוגיות שהוגשו בפרשת הסיוע של הבנק להעלמת המס בארה"ב

אבי ליכט / צילום: אוריה תדמור
אבי ליכט / צילום: אוריה תדמור

מתחזקת עמדת היועץ המשפטי לממשלה להתערב בהליכי התביעות הייצוגיות בבנק לאומי. ל"גלובס" נודע כי לקראת ההכרעה הסופית בסוגייה, אשר צפויה בקרוב, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, שלח לפני ימים ספורים מכתב לבנק לאומי, ובו ביקש להעביר לו את כל כתבי בית הדין בתביעות הנגזרות והייצוגיות שהוגשו בפרשת הסיוע של הבנק ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס.

"על-פי המידע הקיים ברשותנו, עד כה הוגשו 4 תביעות אזרחיות בעילות הנובעות מההסכמים שקשר בנק לאומי עם הרשויות בארה"ב. לאור החשיבות הציבורית שבהליכים אלה, היועץ המשפטי לממשלה שוקל להתייצב בהם", כתב ליכט.

עוד כתב המשנה ליועמ"ש: "לאור העובדה שהתביעות נמצאות בשלבים ראשוניים, טרם הוחלט האם להתייצב בתביעות או בחלקן. מטבע הדברים, גם טרם הוחלט מהי העמדה שתוצג בתביעות אם אכן היועץ המשפטי לממשלה יתייצב בהן".

כאמור, כדי שיוכל להכריע, מבקש ליכט את כל כתבי בית הדין, "לרבות החלטות טכניות" הקשורות לתביעות.

במסגרת פרשת לאומי שילם הבנק קנס-עתק של 400 מיליון לרשויות בארה"ב. מפרטי ההסדר, שפורסמו לפני חודשיים בקירוב, עלה כי לאומי סייע באופן פעיל ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס מהרשויות.

פרסום פרטי ההסדר עורר סערה ציבורית, ובד-בבד הודיע היועמ"ש יהודה וינשטיין כי יבדוק את הפרשה. וינשטיין בודק כמה היבטים בפרשה, ובהם האם הבנק עבר עבירה פלילית או אזרחית על החוק הישראלי.

כאמור, עד כה הוגשו 4 תביעות בפרשה זו נגד הבנק ובכיריו לשעבר: שתי תביעות נגזרות, תביעה ייצוגית ותביעה אזרחית.

בשבוע שעבר הודיע בנק לאומי כי החליט להקים ועדה חיצונית, שתבחן האם על הבנק להגיש תביעות נגד בכיריו בעבר ובהווה שהיו מעורבים בפרשה. אתמול (ב') אף התקיים דיון בבית המשפט בנושא זה.

החלטת לאומי להקים את הוועדה עוררה לא מעט ביקורת, בעיקר מצד התובעים בתביעות האחרות. אם יחליט הבנק לתבוע את בכיריו לשעבר, הדבר עשוי לייתר את התביעות שהוגשו עד כה.

עו"ד אסף ברם ממשרד סלוקי-ברם - ששלח בעבר מכתב מטעם בעלי מניות בבנק לאומי הקורא לבנק לטפל בפרשה ולהגיש תביעות כנגד הבכירים - אומר כי הגשת תביעה על-ידי הבנק עצמו, ולא על-ידי בעלי המניות בתביעות נגזרות, היא הפתרון הנכון.

"דרך המלך בפרשה היא שבנק לאומי יגיש תביעה נגד נושאי המשרה שגרמו לו נזק במיליארדים", אומר ברם. "לבנק יש את המידע הרלוונטי. המשאבים הנחוצים, והוא הנפגע מהמעשים. בעלי המניות של הבנק חייבים לוודא שכך הוא ינהג, ובמקרה שלא - להנחות את האורגנים המוסמכים בבנק לפעול כך".