מאאוטבריין לטאבולה: וואלה עובר למערכת המלצת התוכן המתחרה

בכך מצטרפת וואלה לאתר "חורים ברשת", שהודיע בשבוע שעבר כי יטמיע את מערכת ההמלצות של טאבולה

אילן ישועה / צילום: יוסי כהן
אילן ישועה / צילום: יוסי כהן

שבועיים אחרי חשיפת "גלובס" לפיה חברת טאבולה, בניהולו של המייסד אדם סינגולדה, מנסה להסתער על שוק האינטרנט הישראלי כחלק מהתרחבות גלובלית, היא חותמת על שיתוף-פעולה אסטרטגי עם וואלה, האתר הישראלי המוביל.

בכך מצטרפת וואלה לאתר "חורים ברשת", שהודיע בשבוע שעבר כי יטמיע את מערכת ההמלצות של טאבולה. עד כה פעלה החברה בישראל בעיקר באתרים בשפה האנגלית דוגמת האתר באנגלית של "גלובס" וכן בתכני וידיאו דוגמת כלכליסטTV.

כפי שפורסם ב"גלובס", טאבולה החליטה להיכנס לשווקים נוספים ולהטמיע את מערכת המלצות התוכן שלה באתרים בשפות שונות, ובהן עברית. בשבועות האחרונים נציג החברה נפגש עם נציגי האתרים המובילים בישראל, במטרה לשכנע אותם לערוק מאאוטבריין ולשלב את מערכת ההמלצות של טאבולה.

הכניסה המחודשת של טאבולה לשוק המקומי, שצפויה להיות מגובה גם באנשי מכירות ייעודיים, הכניסה את המתחרה אאוטבריין לכוננות, ואפשר היה לראות מעט סימני לחץ מכיוונה.

בכירים במספר אתרי אינטרנט ישראלים סיפרו לאחרונה ל"גלובס" כי באאוטבריין היו מודעים היטב לניסיונות המחודשים של טאבולה להתפקס על ישראל, וניסו להשוות תנאים ולתת הצעות אטרקטיביות כדי לשמור על הלקוחות הגדולים אצלה. את וואלה, וגם את אתר "חורים ברשת", שהודיע בשבוע שעבר על הטמעת מערכת ההמלצות של טאבולה, הם כנראה לא הצליחו לשכנע.

גורם בתעשייה אמר לפני שבועיים ל"גלובס" כי "זה שיש שתי חברות בישראל שמתחרות על השוק, זה יעשה רק טוב. האתרים ירוויחו יותר כסף מהתחרות הזו". אותו גורם העריך כי השוק המקומי גדל מדי שנה, וב-2014 גלגל 30-40 מיליון שקל מהכנסות מפרסום תוכן באמצעות המערכת של אאוטבריין.

המודל העסקי של שתי החברות מתבסס ברובו על עיקרון פשוט של תשלום פר הקלקה (PPC) ומוטמע בתוך מערכת ההמלצות. כך, אתר תוכן מציג בתחתית כתבה מספר המלצות תוכן - חלקן פנימיות ואחת לפחות חיצונית. ההמלצה החיצונית יכולה להיות לאתר תוכן אחר או לרוב לכתבת תוכן של מותג או מפרסם. אלה משלמים לחברת ההמלצות עבור הטראפיק שהגיע לאתר שלהם, וההכנסות מתחלקות בין חברת ההמלצות לבין אתר התוכן שהפנה לאתר החיצוני.

הכסף הוא בסוף הפקטור המרכזי בהחלטה של אתר כזה או אחר לעבור למתחרה או להישאר עם המערכת הקיימת, כשההצעות משתנות בין רף ההתחייבות להכנסות מינימום חודשיות שמציעות החברות לאתרים או יחס החלוקה בהכנסות בין החברות לבין האתרים.

מנכ"ל וואלה, אילן ישועה, בירך על המהלך וציין כי "אנחנו שמחים על שיתוף-הפעולה עם טאבולה, וזאת כחלק מאסטרטגיית החברה לחיזוק התוכן וביסוס מעמדנו כאתר החדשות המוביל בישראל. למעלה ממיליון איש ביום צורכים את תכני וואלה, ומוצרי טאבולה יסייעו להנגיש את התוכן בצורה חכמה ונוחה יותר".

מנכ"ל טאבולה, אדם סינגולדה, הוסיף כי "באמצעות הפלטפורמה שלנו יוכלו המשתמשים הרבים של וואלה לגלות תכנים שיאהבו אך לא ידעו על קיומם".