המשנה לנגידת בנק ישראל רומזת שהריבית תרד מתחת לאפס

בודו טרכטנברג: "אני לא חושבת שמיצינו לחלוטין את כלי הריבית, ואנחנו בהחלט שוקלים שימוש בכלים נוספים" ■ "עלינו לוודא כי הפיחות בשקל יימשך"

נדין בודו טרכטנברג, המשנה לנגידת בנק ישראל, רמזה היום (ד') בראיון לסוכנות רויטרס כי הריבית בישראל יכולה לרדת אל מתחת לאפס, יומיים בלבד אחרי שהבנק המרכזי הוריד את הריבית לשפל היסטורי של 0.1%.

"עשינו מה שחשבנו שהוא נכון", אמרה נדין בודו-טרכטנברג והוסיפה שהריבית יכולה לרדת עוד יותר. "אני לא חושבת שמיצינו לחלוטין את כלי הריבית, ואנחנו בהחלט שוקלים שימוש בכלים נוספים".

פרסום הדברים ברויטרס דחף את הבורסה בת"א מעלה לשיא והפיל את השקל מול הדולר והאירו. הדולר נסחר קרוב ל-3.94 שקלים והאירו סביב 4.467 שקלים.

בראיון אומרת טרכטנברג כי בנק ישראל "מרגיש בנוח" עם תחזית הצמיחה שלו לשנת 2015 שעומדת על 3.2%, וכי "עלינו לוודא כי הפיחות בשקל יימשך".

לדבריה, "אנחנו חוששים שבמבט קדימה, בלי דחיפה נוספת, לא נוכל להשיג את תחזית הצמיחה".

טרכטנברג הדגישה את משמעות הפיחות בשקל שוב ושוב ואמרה כי היצוא, המהווה כ-40% מצמיחת התמ"ג בישראל, משחק תפקיד קריטי בצמיחה השנה: "הביקושים הפנימיים סבירים אבל לא מספקים וההשקעות לא עולות בכלל. ברור שחלק מהסיבה להתאוששות בצמיחה שראינו ברבעון הרביעי של 2014 קשורה בגידול ביצוא, וזאת הודות למצב נוח יותר מכפי שהיה בעבר". היא התכוונה להיחלשות הדרמטית של השקל בחודשים האחרונים.