"מאות אלפי ישראלים יאבדו את דירותיהם בשנים הבאות"

בני שהינו, מנכ"ל אלומות-הון ליין, טוען כי המשבר האמיתי יגיע כשמאות אלפי ישראלים לא יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא ■ דן ליברמן, מנכ"ל משותף ב-SDB: "כל החלטה דרסטית לריסוק המחירים בשוק הדיור תגרום ליותר נזק מאשר תועלת"

משכנתא  / צילום: thinkstock
משכנתא / צילום: thinkstock

מאות אלפי ישראלים לא יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא ויאבדו את הדירות שקנו - כך מזהיר היום (ד') בני שהינו, מנכ"ל אלומות-הון ליין, בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה על משבר הדיור.

"דוח המבקר חושף התנהלות בעייתית של הממשלות האחרונות, אבל נוגע רק בקצה הקרחון של המשבר האמיתי שהולך ומתהווה לנגד עינינו: מאות אלפי נוטלי משכנתאות בישראל שלא יוכלו בשנים הקרובות לעמוד בהחזרי המשכנתא ויאבדו את בתיהם", אמר שהינו.

אלומות-הון ליין מחזיקה בין היתר בפעילות ייעוץ משכנתאות. שהינו מסביר כי על-פי הנתונים, סך ההלוואות לדיור שהעניקו הבנקים עמד בסוף 2014 על כ-300 מיליארד שקל, והוא מזהיר מ"מינוף חסר תקדים שעליו חתומים הבנקים בישראל והגוף המפקח - בנק ישראל".

שהינו מוסיף כי "המפלגות המתמודדות לכנסת הבאה מדברות על הדרכים להורדת מחירי הדיור אך ההתמודדות המרכזית של הממשלה הבאה תהיה עם משבר כלכלי שמקורו בחוסר היכולת של משקי בית להחזרת תשלומי המשכנתאות. אם הנושא הזה לא יטופל בהקדם - הרי שבקרוב יידרש המבקר לכתוב דוח חמור הרבה יותר על קריסתם הכלכלית של עשרות אלפי בתי אב בישראל".

דן ליברמן, מנכ"ל משותף ב-SDB ניהול השקעות ונכסים בבאר שבע ובאטלנטה אמר בתגובה לדוח כי "מחירי הדיור בישראל עולים בעיקר בגלל מחסור חמור בהיצע של דיור למגורים ולא פחות בגלל מחסור בדיור ראוי להשכרה. אני סבור כי המחסור בדירות בעיר באר שבע, הוא בבואה לבעיית הדיור בישראל. הממשלה קיבלה החלטה מצוינת להקים את עיר הבהדים בנגב ולהאיץ את הפיתוח שלה, אבל במקביל לא קיבלה החלטה משמעותית להרחיב בהתאם את היקפי הבנייה בעיר באר שבע. כך נוצר מצב של מחסור הולך וגובר בדיור לאנשי הקבע שמעוניינים להעתיק את מקום מגורם לנגב. המקרה של באר שבע לבדה מספר את כל התמונה של משבר הדיור בישראל, היעדר תכנון ובנייה בערים שבהן צומחים הביקושים. כל החלטה דרסטית לריסוק המחירים בשוק הדיור תגרום ליותר נזק מאשר תועלת, המודל הנכון הוא עידוד של יזמים וחברות המציעים דירות להשכרה ברמה גבוהה, כך יותר זוגות צעירים שאין להם ברירה כיום אלא לקנות דירות יקרות, יוכלו לשכור לטווח ארוך ולא להרגיש כי האפשרות היחידה היא רכישת דירה".