משרד המשפטים: להפסיק לתקצב את החטיבה להתיישבות

"על המדינה להפסיק את תקצובה הישיר של החטיבה להתיישבות - בין בחוק התקציב ובין בדרך של העברות כספים ישירות אחרות", מוסר משרד המשפטים, ומציין כי יש לקחת מהחטיבה את נושאי ההתיישבות

דינה זילבר / צילום: איל יצהר
דינה זילבר / צילום: איל יצהר

עיצוב המדיניות והפעלת שיקול-הדעת המהותי ויצירת סדרי העדיפויות בנושא ההתיישבות אמורים להתבצע על-ידי הממשלה, ולא על-ידי החטיבה להתיישבות - כך מציין משרד המשפטים בחוות-דעת שפרסם הערב (ה') בנושא החטיבה להתיישבות.

"על המדינה להשיב לידיה את כל אותן פעילויות שביצעה החטיבה ואשר עניינן הוא קביעת מדיניות, יצירת סדרי עדיפויות והפעלת שיקול-דעת, לרבות ביצוען של חלוקת תמיכות ומשאבים לגורמים שלישיים", נמסר בחוות-הדעת שנשלחה לממשלה על-ידי עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

"בהתאם לכך, על המדינה להפסיק את תקצובה הישיר של החטיבה להתיישבות, בין בחוק התקציב ובין בדרך של העברות כספים ישירות אחרות. ככל שרשויות המדינה תבקשנה להסתייע בחטיבה להתיישבות כגוף ביצוע לשם ביצוע משימותיהן, התקשרויות אלה תעשינה בהתאם לחוק חובת המכרזים ולתקנות מכוחו. יודגש כי התקשרויות אלה תהיינה גדורות, קונקרטיות ואגב פרויקט פרטני".

בחוות-הדעת נכתב גם כי "דפוסים שהתאימו לתקופת 'המדינה שבדרך' אינם יכולים להוסיף ולהתקיים עוד במתכונתם המקורית במדינה שכבר עברה את תקופת התבגרותה והמתיימרת לפעול כמדינה מתוקנת".

המשנה ליועמ"ש כותבת כי נוצרה "חצר אחורית", במסגרתה מופעלות סמכויות שלטוניות רחבות ומשמעותיות, לצד תקציבי ענק המחולקים בהתאם לפרמטרים פנימיים וללא בקרה אפקטיבית.

"על-פי חוות-הדעת, מצב הדברים במתכונתם הנוכחית יוצר כשל משמעותי ביכולת המשילות של הממשלה, שכן נפגעת יכולתה האפקטיבית לקבוע בעצמה את מדיניותה ואת סדרי העדיפות בתחום ההתיישבות, המשפיע על מגוון תחומים נוספים במרחב הכפרי, ובהם פיתוח התעשייה, החקלאות, איכות הסביבה, החינוך, התיירות ועוד", נכתב.