"הייתי ממליץ לבן שלי לא לחכות ולקנות דירה עכשיו"

הצצה ראשונה למוסף הנדל"ן שיחולק הערב למנויי "גלובס" ■ אמיר לזר, ראש מערך משכנתאות בבנק לאומי: "כל תרחיש, אפילו ביטחוני, ישפיע אם בכלל רק בטווח קצר על השוק"

אמיר לזר / צילום: אלון רון
אמיר לזר / צילום: אלון רון

בשבוע שעבר הפתיעה נגידת בנק ישראל והפחיתה את הריבית לרמה הנמוכה ביותר בכל הזמנים - 0.1%, מהלך שכמובן שוב מעלה חששות ל"תדלוק" העליות בשוק הדיור- על רקע המשכנתאות הנדיבות והיעדר אלטרנטיבות להשקעה בשוק. אמיר לזר, ראש מערך בנק לאומי למשכנתאות, אומר ל"גלובס נדל"ן" שזה הזמן לקנות דירה, ולא צריך לחכות לממשלה.

"בראייה לטווח ארוך, אני לא בטוח שהורדת הריבית האחרונה תהווה טריגר משמעותי בשוק הנדל"ן, בפרט למול העובדה שאנחנו חיים בסביבת ריבית נמוכה מאוד זה זמן רב", אומר לזר. "הריבית גם כך הלכה וירדה לאורך השנים, ובהתאם היוותה גורם מלבה בשוק. משקיעי הנדל"ן בעצם בחרו להסיט משאבים פיננסיים מהבנקים לשוק הנדל"ן, גם בשל האטרקטיביות הנגזרת מהשכירות כתשואה אלטרנטיבית לנכסים הפיננסיים המופקדים בבנקים וגם בשל אפיקי המימון הזולים שמושכים מינוף עם פעילות השקעה ארוכת טווח. אפיקי מימון שהיו אטרקטיביים ביחס לשנים קודמות הפכו רלוונטיים מאוד גם לאוכלוסיית הזוגות הצעירים".

- תרחיש של עליית ריבית ישפיע על הביקושים ועל מחירי הדירות?

"הצורך בדירות הוא אמיתי. לכן כל תרחיש, אפילו ביטחוני, ישפיע אם בכלל רק בטווח קצר על השוק. תרחיש של עליית ריבית ישפיע רק על משקיעים, שמהווים היום 25% מהשוק, ולא על זוגות צעירים או משפרי דיור שצריכים דירות בכל מקרה".

- זוג צעיר שקורא אותנו. שיזדרז לקנות דירה?

"זו שאלת מיליון הדולר, והתשובה לכך שונה ממקרה למקרה. אני טוען כבר כמה שנים שההמתנה והציפייה לשינוי לאורך השנים הובילה עד כה לשחיקה ביכולת הזוגות הצעירים לרכוש דירה, ולראיה עלייה מרמה של 108 משכורות בשנת 2008 ל-140 משכורות היום, מה שמעיד על קושי שהולך וגובר לאורך השנים ברכישת דירה. לכן, לתפיסתי, אוכלוסיית הזוגות הצעירים צריכה לרכוש דירה כשצריך וכשאפשרי - שזה אומר, להתאים את הדירה הנרכשת ליכולת ההחזר שלהם ולרמת ההון העומד לרשותם".

- ועל רקע כל הבטחות הבחירות, היית ממליץ לבן שלך לרכוש דירה עכשיו או להמתין לירידת מחירים?

"באופן אישי, הייתי ממליץ לבן שלי לרכוש דירה, ולא להמתין ליישום הבטחות ותוכניות ארוכות טווח. בפרט למול העובדה שהמחסור בשוק משמעותי מאוד, במיוחד באזורי ביקוש, וממה שאני מבין יקח הרבה מאוד זמן להשלים את החוסרים. המשמעות היא המשך תשלומי שכירות - שגם הם הולכים ועולים - לעוד כמה שנים, כאשר חוסר הוודאות לגבי התייצבות שוק הנדל"ן נמשך".

*** הכתבה המלאה - במוסף הנדל"ן שיחולק הערב (א') למנויי "גלובס"