העלמות המס: תביעה נגזרת ב-228 מ' ד' נגד בכירי הפועלים

עם הנתבעים נמנים היו"ר והמנכ"לים של הבנק בעבר ובהווה, יאיר סרוסי, ציון קינן, שלמה נחמה, צבי זיו ודני דנקנר; וגם נוחי דנקנר ששימש בעבר כסגן יו"ר הבנק, בעלת השליטה שרי אריסון ורשימת דירקטורים

ציון קינן / צילום: תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי

תביעה נגזרת הוגשה היום (א') לבית המשפט נגד בכירי בנק הפועלים בעבר ובהווה בגין חקירת הרשויות בארה"ב - חשד שלפיו הבנק סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס. את התביעה הגישה בעלת מניות מיעוט בבנק, ומייצג אותה עו"ד אבירם רחימי.

התביעה הוגשה נגד 66 נושאי משרה בעבר ובהווה (בהתאם לתקופת החקירה) וכן נגד שני משרדי רואי החשבון של הבנק, סומך-חייקן ו-BDO זיו-האפט.

נושאי המשרה שנגדם הוגשה התביעה הם חברי הדירקטוריון וחברי ההנהלה בתקופות הרלוונטיות. עם האישים נמנים היו"ר והמנכ"לים של הבנק בעבר ובהווה, יאיר סרוסי, ציון קינן, שלמה נחמה, צבי זיו, דני דנקנר; וגם בן-דודו נוחי דנקנר ששימש בעבר כסגן יו"ר הבנק.

עוד בנתבעים - בעלת השליטה בבנק הפועלים , שרי אריסון; ורשימת דירקטורים בהם גם חיים סאמט, המשמש כיום דירקטור בבנק לאומי, ושהיה אמור להיות חבר בוועדה של בנק לאומי שמטרתה לקבוע האם להגיש תביעה נגזרת נגד בכירי הבנק לשעבר (בסוף השבוע נודע כי על רקע הביקורת על חברותו בוועדה, הוא לא יכהן בה).

התביעה על סך 228 מיליון דולר; גובה הסכום מתבסס על תחשיב שביצעו עורכי התביעה, שנשען, בין היתר, על הקנס ששילם לאומי בחקירה דומה ושעמד על כ-400 מיליון דולר, ועל היקף הפקדונות של אמריקאים שעברו מלאומי לפועלים לאחר שהחלה החקירה בלאומי.

"בנק הפועלים לא פעל ולא צפוי לפעול כנגד הנתבעים בגין אחריותם לנזקים, ההפסדים וההוצאות שהוא מחויב בהם", נכתב בתביעה.

"הבנק אינו עתיד לפעול להגשת התביעה, מאחר שכולם נגועים באינטרס אישי מובהק בהחלטה האם להגיש תביעה כנגד עצמם", מוסיף עו"ד רחימי. הוא מציין כי פנה אל הבנק בבקשה להציג לו את המסמכים הרלוונטיים להתנהלות הבנק ופועלים שווייץ, אך "לא נענה לגופו של עניין, וכל שהיה בה המשך התחמקות הבנק וראשיו ממעשיהם".

נזכיר כי בנק הפועלים עדיין לא הגיע להסדר עם הרשויות האמריקאיות, ולמעשה גם לא החל במגעים מולם, אך גם במקרה של בנק לאומי הוגשה תביעה נגזרת לפני שהבנק הגיע להסדר.