תעשיית הגיימינג לסלולר תגלגל השנה 30 מיליארד דולר

תעשיית המשחקים לסלולר צפויה לעקוף לראשונה את קונסולות המשחקים ■ מהו סוד ההצלחה של המשחקים במובייל, איך המשחקים בסמארטפונים מרוויחים למרות שרובם בחינם, ואיזה שיא שבר המשחק קנדי קראש?

בובות קנדי קראש / צילום: רויטרס
בובות קנדי קראש / צילום: רויטרס

כשחברת המשחקים קינג השיקה את משחק ההמשך למשחק המובייל רב-המכר "קנדי קראש סאגה", היא קידמה אותו הרבה מעבר לאפסטור של אפל.

סרטונים המבשרים על הגעתו של המשחק החדש הציפו את מסכיהם של 100 מיליון משתמשי פייסבוק ביום אחד. סרטוני פרסומת בטלוויזיה שודרו בעשרים מדינות ולוחות מודעות דיגיטליים הוצפו בבועות תוססות ברחבי העולם.

ההשקה עתירת המיליונים מראה שמשחקים במובייל כבר אינם בגדר הקרוב העני של משחקי מחשב. חברת המחקר Newzoo (ניוזו) צופה כי תעשיית המשחקים לסלולר, שתחזית ההכנסות הגלובליות שלה עומדת על 30.3 מיליארד דולר בשנת 2015, תעקוף לראשונה את היקף המכירות של קונסולות המשחקים.

על-פי דוח שפרסמה ניוזו, התחזית של אפל על הכנסות של 4 מיליארד דולר ממשחקים - רק מאירוח ומכירה של משחקים של מפתחים אחרים, שתמורתם היא גובה 30% מההכנסות - יעמדו, ככל הנראה, על-פי שניים מהמכירות של נינטנדו השנה.

מכיוון שהתחכום של משחקים סלולריים עלה, מספר גובר והולך של שחקנים מבלים שעות ארוכות - ומוציאים כסף - על משחקים ממכרים כמו Clash of Clans, Minecraft ו- Game of War: Fire Age.

"הגל הראשון של משחקי מובייל היה פשטני - התכנון היה שם, אבל זה לא היה מלוטש", כך אומר ג'וליאן פריור, מנכ"ל Backflip Studios, חברת המובייל שפיתחה את DragonVale ו-Seabeard, שבשליטת חברת הצעצועים Hasbro.

אך לדברי פריור, "במהלך הזמן, הליטוש גבר, התקציב גדל וכך גם צפי ההכנסות".

בימים הראשונים של ה-AppStore, החסמים לכניסה היו נמוכים. אך ככל שהולך ונהיה קשה לקבל תשומת לב בשוק רווי, הקידום וההפצה של משחק להיט הפך לחלק יקר אך חשוב של תמהיל השיווק.

"זהו שוק מאוד תחרותי, כך אומר ריקרדו זקוני, המנכ"ל של חברת קינג, "רשימת המשחקים בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר מאוד יציבה. מדובר בקומץ של חברות וקשה מאוד להצליח".

למרות זאת, השיווק של קינג העלה בחודש נובמבר את המשחק "סודה סאגה" לראש רשימת ההורדות באפל ובגוגל בעולם. קינג מעריכה כי החברה הגיעה לשיא רבעוני של 1.5 מיליארד משחקים המשוחקים בממוצע מדי יום ברבעון האחרון של שנת 2014.

אולם לקינג יש יתרון חשוב שאין ליצרני משחקים אחרים. לצד פרסום חיצוני, אנשים רבים שמורידים את סודה סאגה, עשו כן מכיוון שראו פרסומת לכך במשחק המקורי - קנדי קראש, שאותו הורידו מאות מיליוני פעמים.

לחברת Electronic Arts, יצרנית ותיקה של משחקי הקונסולה, יש זכיונות המוכרים פחות או יותר כמו אלה של קינג, לרבות John Madden NFL בתחום הפוטבול ו-Fifa . למרות זאת, EA רק מתחילה למצוא את דרכה בעולם המובייל.

אנדרו וילסון, המנכ"ל של EA, אומר כי החברה הגיעה ל"ביצועי שיא" בתחום המובייל בחג המולד, עם מכירות בהיקף של 121 מיליון דולר, עלייה של 25% לעומת חג המולד הקודם.

היריבה, Activision Blizzard, ששניים מהמשחקים שלה - World of Warcraft ו-Call of Duty שולטים בעולם משחקי המחשב והקונסולות, לא ממהרת לעולם המובייל.

בשלהי 2013, בובי קוטיק, מנכ"ל אקטיביז'ן, אמר כי החברה לא רשמה עלייה ממשית ברווח התפעולי בתחום המשחקים במובייל. אולם בשיחה שערך לאחרונה לאחר פרסום הדוחות הכספיים של החברה, הודו בכירים כי הם "העלו אותה למקום גבוה בסדר העדיפויות", לאחר ההצלחה של Warcraft במובייל (תחת השם Hearthstone).

בעולם הקונסולות, מפתחים יוצרים משחקים ומשאירים אותם למו"לים, כמו EA ואקטיוויז'ן, שמשתפות פעולה עם סוני, מיקרוסופט ונינטנדו לטובת הפצת המשחקים. משחקים בנייד הם בדרך כלל חינמיים, ומייצרים הכנסות מפרסום או מכירות מתוך המשחקים.

"כשאתה חושב על המעבר, זה לא ממש אינטואיטיבי מבחינתם של מפתחי הקונסולות המסמכים על מו"לים לצורך הפצה", כך אומר פריור, "בתחום המובייל, אתה אמון על ההפצה והפיתוח של המשחקים. זה מחוץ לאיור הנוחות של המו"לים המסורתיים".

אתגר נוסף עבור מפתחי הקונסולות הוא שמשחקים במובייל נוצרים ומעודכנים באופן שונה. בדרך כלל, אין שינוי במשחקי קונסולות, אך ברגע שמשחקים במובייל נמצאים על הטלפון, הם מעודכנים כמעט כל הזמן.

קינג, לדוגמה, משנה את רמת הקושי בסודה סאגה כל מספר שבועות. השחקנים הראשונים חיפשו משהו יותר קשה מאשר הקנדי קראש המקורי, אומר זקוני, ואילו שחקנים חדשים יותר מעוניינים במשחקים קלים יותר.

משחק מנצח לחלוטין

למרות הדינמיקה השונה, פריור אומר כי מפתחי משחקים במובייל כמו Backflip שוכרים יותר ויותר מפתחי משחקים בקונסולות. "היינו צריכים לשכור אנשים בעלי ניסיון וכישרון רב, ורוב הניסיון עובר מקונסולות למובייל".

חברת Backflip מתכננת להשתמש במותגים ובדמויות של Hasbro כדי להבליט את המשחקים שלה. אולם אפילו שמות העשויים לכלול לכלול את My Little Pony ואת הרובוטריקים אינם מספיקים כדי להבטיח להיט בעולם משחקי המובייל, כך אומר פריור.

"שם מותג הוא דבר חשוב, אבל הוא לא ערובה להצלחה".

כדי להצליח, צריך "משחק מנצח לחלוטין", השומר על הלקוחות וגורם להם לעבור מהורדות חינמיות ללקוחות משלמים. לדבריו, "צריך לשדך בין תוכנה טובה לבין שם מותג טוב כדי ליצור צוות מוכשר, אגרסיבי ומנצח".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא גלובס טק?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988