דאצ'יה דאסטר: תמורה טובה לכסף, אבל בלי פינוקים

כמו חברות הלואו קוסט, גם הדאסטר מתחייב להביא אותך ביעילות מנקודה לנקודה, במחיר הנמוך ביותר האפשרי ■ רק אל תתרגזו אם הדייל לא יציע לכם שוקולד

הרומנים הם עם קשוח ולמוד סבל. במאה השנים האחרונות הם חוו עוני, הזנחה ורעב תחת כיבוש נאצי, כיבוש קומוניסטי, רודן מטורף וכיבוש קפיטליסטי נצלני לא פחות. כתוצאה, הם פיתחו יכולת יוצאת דופן להבחין בין הטפל לבין העיקר. הפילוסופיה ההישרדותית הזו משתקפת היטב ביצרנית הרכב הרומנית דאצ'יה, שהפכה תחת רנו למותג VALUE שמוותר על פינוקים יומרות לטובת מחירי רצפה בנוסח "מכונית חדשה במחיר משומשת". הגישה הזו סייעה לה להתברג היטב בפלחי שוק ומחיר, שנטשו הקוריאנים בדרכם למעלה. כעת מנסה החברה לשכפל את הגישה הזו גם בשוק הישראלי.

הדוגמה הבולטת הוא רכב הפנאי דאסטר, שמוצע בטווח של 90 עד 130 אלף שקל. זהו כלי עגלגל ונאה למראה עם רוחב וגובה מכובדים. בגרסה המאובזרת עם חישוקים גדולים ומסילות גג הוא אפילו מצליח להיראות אופנתי. אמנם סמל המותג עדיין מעורר ברחוב הישראלי תגובות מעורבות וגם לא מעט בדיחות אתניות ("ממליגה ג'"), זכר לסיבובים הקודמים והכושלים של המותג בישראל. אבל רבים ממותגי הרכב החדשים שנחתו בארץ, כולל יונדאי וקיה, ספגו קבלת פנים דומה.

תא הנוסעים הוא סוג של מנהרת זמן. הדיפונים קשיחים וזולים למגע ולמראה, גלגל ההגה ארכאי ומגושם, המתגים גסים ולוח המחוונים נראה כאילו נשלף כמות שהוא מדגמי הדור הקודם (או זה שלפניו) של רנו. איכות ההרכבה לא רעה ואין חריקות מיותרות אבל בולטת השאיפה לחסוך. דגם המבחן הגיע ברמת הגימור הגבוהה שנקראת פרסטיג', וכלל מזגן מכאני, הגה שלא ניתן לכוונו למרחק והרבה חללים ריקים בעמדת הפיקוד.

רק מערכת המולטימדיה הצליחה להציל את התחושה הכללית. מנגד, הוא מצטיין בשימושיות. תא הנוסעים הוא אחד מהמרווחים בפלח המחיר הזה עם שפע של מרחב לרגליים, לכתפיים ולראש מלפנים ומאחור, תא מטען נדיב בגודלו ויכולת לשינוע מטען רציניים. מתחת למכסה הקדמי שוכן מנוע הטורבו דיזל הוותיק של רנו עם הספק של 110 כ"ס ומומנט של 24 קג"מ.

זהו מנוע אמין מאוד - עם מאות אלפי קילומטרים ללא תקלות ברנו קנגו שות' - והוא מספק דחף בשרני ומכובד. שימוש נכון בתיבה הידנית (אין אוטומטית) יניב במישור ובעליות תאוצות הביניים שיכולות להפתיע. המנוע רועש אך חסכוני מאוד ולא התקשינו להשיג איתו 14 ק"מ לליטר. כראוי לרכב, שאמור לצלוח כבישים משובשים ודרכי עפר, נוחות הנסיעה מצוינת וספיגת שיבושים קשים עולה על זו של רוב המתחרות בשוק. גם הניהוג סביר לרכב שכזה, ולדגם הבכיר, שמצויד בהנעה כפולה, יש גם יכולת לא רעה של צליחת שבילים ובוץ בתנאי שמציידים אותו במיגון ראוי.

בשורה התחתונה, הדאסטר מספק תמורה מרשימה לכסף, וכמו חברות הלואו קוסט גם הוא מתחייב להביא אותך ביעילות מנקודה לנקודה, במחיר הנמוך ביותר האפשרי. רק אל תתרגזו אם הדייל לא יציע לכם שוקולד.