תל אביב ננעלה בעליות; גילת זינקה 8%, טבע עלתה 1.8%

עליות נרשמו במניות טבע, נייס ופריגו ■ גילת זינקה לאחר זכייה בחוזה גדול ■ ירידות חדות באג"ח השקליות הארוכות

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום (א') בעליות שערים, חרף המגמה השלילית המובהקת שנרשמה ביום שישי בוול סטריט. מניות דואליות מרכזיות, כמו טבע ופריגו, חזרו עם פערים חיוביים וננעלו בעליות. אגרות החוב השקליות הארוכות רשמו ירידות חדות לאחר המיני-מפולת שנרשמה באג"ח האמריקאיות הארוכות ביום שישי. מחזור המסחר הסתכם בכ-471 מיליון שקל בלבד.

 

 

"הירידות באג"ח הממשלתיות באות בתגובה לירידות השערים באג"ח האמריקאי לאחר דוח התעסוקה החיובי שהתפרסם ביום שישי. השוק המקומי חיכה למימוש באג"ח הממשלתיות לאחר ראלי חסר תקדים מתחילת השנה וזהו בסך הכל טריגר למימושים. כפי הנראה, ירידות השערים בארה"ב ובישראל תהיינה קצרות מועד, על רקע העובדה שבאירופה תתחיל הזרמת כספים אדירה (QE) בימים הקרובים של הבנק המרכזי האירופי ECB, וכן נוכח העובדה שכל יציאה מהשקעה סולידית כמו האג"ח הממשלתיות אל מק"מ ומזומן מזכירה למשקיעים שכספם מניב אפס מוחלט אם לא הפסד", מסר ברק גרשוני, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אלומות.

גרשוני הוסיף כי "התנודתיות באג"ח הממשלתי תלווה אותנו בשנה הקרובה נוכח התשואות האפסיות בישראל ובעולם. כפי שהמלצתי לא מכבר, בחירת המח"מ קריטית בתקופות אלו והיא צריכה להיות סביב המח"מ הבינוני, קרי 3-6 שנים לפי שנאת הסיכון של המשקיע. השקעה במח"מ ארוך יותר הינה בסיכון גבוה משמעותית ותסבול השנה מתנודתיות קיצונית".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון, מוסיף: "השאלה המרכזית היום בשוק היא האם עליית התשואה בארה"ב מגלמת כבר את העלאת הריבית הצפויה. אני סבור שלאור העלייה בשיפוע של העקום האמריקאי, שני רק ל...ישראל, ולאור העובדה שהתחזית כעת היא שיחלוף זמן רב עד להעלאה הבאה, התשואות מגלמות את השינוי במדיניות המוניטרית. כנגזרת מכך, אני לא צופה עוד עלייה משמעותית בתשואות בשוק האג"ח המקומי"

ליאור קידר, סמנכ"ל השקעות בברק בית השקעות, מציין כי "יום שישי היה יום שחור בשוק האג"ח בארה"ב. ביום אחד עלו התשואות ב-12 נקודות בסיס לרמה של 2.24% - היום הגרוע ביותר מאז 2013.השוק מחכה עכשיו ל-17-18 במרס, אז יפגשו ראשי הפד לישיבת השוק הפתוח שבסופה יפורסם עדכון הריבית".

"בהתייחסות מאקרו לשוק המניות, שווה לשים לב למצב מעניין שמתפתח בארה"ב. אם נסתכל על גרף שמתאר את מצב דורשי העבודה באמריקה ב-15 השנים האחרונות, נוכל לראות שאנו נמצאים היום במצב דומה לזה שהיה ערב המפולות הגדולות בשנת 2000 ו-2008. חשוב להבין כי שווקי המניות אמורים להקדים תמיד את הכלכלה הריאלית, מתוך ציפייה להתפתחויות חיוביות או שליליות. כיום, השוק האמריקאי נמצא בשיאו ובצדק הכלכלה נמצאת במקום מצוין. עם זאת, סביר שמעתה הדברים ייעשו רגישים יותר ולכן אנו צופים שגם השווקים יהיו עצבניים ותנודתיים הרבה יותר ממה שהתרגלנו בשנה האחרונה. מכאן שאנו ממליצים להקטין חשיפה לשוק האמריקאי ולעבור לשווקי אירופה ואסיה, תוך העדפה לשוק הגרמני והיפני", אומר קידר.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור ביום שישי בירידות שערים של עד כ-1.5% במדדים המובילים, זאת בצל החשש מפני האפשרות שהפד יעלה בקרוב את הריביות בשל שיפור מתמשך בכלכלה האמריקאית, כפי שבא לידי ביטוי בדוח התעסוקה שפורסם לפני פתיחת המסחר.

כאמור, מרבית תשומת הלב הופנתה לדוח התעסוקה שפורסם לפני פתיחת המסחר והצביע על תוספת של 295 אלף משרות חדשות וירידה בשיעור האבטלה ל-5.5%. קונצנזוס האנליסטים בשוק הצביע על תוספת של 240 אלף משרות חדשות ולירידה בשיעור האבטלה ל-5.6%, לעומת 5.7% בינואר. הממשל עדכן מטה את נתוני ינואר ל-239 אלף משרות חדשות לעומת הנתון המקורי שהצביע על 257 אלף משרות. עם זאת, אחד הנתונים המאכזבים היה השכר הממוצע לשעה שעלה רק ב-3 סנט לרמה של 24.78 דולר בעוד בשוק ציפו לעלייה חדה יותר. ב-12 החודשים האחרונים השכר הממוצע לשעה עלה ב-2%.

מניות במוקד

מניות טבע , פריגו ונייס עלו על רקע פערים חיוביים מול ניו-יורק. מנגד כיל ירדה עקב פער שלילי של כ-1.4%.

חברת גילת , שבשליטת קרן פימי, זכתה בחוזה בסך 286 מיליון דולר בפרו, על מנת להקים רשתות תקשורת באזורים כפריים במדינה. מדובר בחוזה הגדול ביותר של גילת עד כה.

עונת הדוחות נכנסת השבוע להילוך גבוה, כשביום שני יפרסמו תוצאות הבנקים דיסקונט והבינלאומי וביום שישי הפועלים ומזרחי טפחות. לאומי יפרסם התוצאות ל-2014 בסוף החודש.

ביוליין השלימה את הליך התמחור לקראת הנפקה ציבורית בארה"ב, בחיתום מלא. בכוונת החברה להנפיק 12.5 מיליון תעודות ADS (כל תעודת ADS מייצגת 10 מניות רגילות של ביוליין), במחיר של 2 דולר ל-ADS ובתמורה כוללת ברוטו בסך של כ-25 מיליון דולר.

יוניטרוניקס דיווחה הבוקר כי חברה נכדה שלה, בבעלות מלאה, יוניטרוניקס סיסטמס אינק, חתמה על מכתב כוונות מחייב לתכנון, אספקה והקמה של חניון אוטומטי בעיר קלגרי בקנדה. יוניטרוניקס תקבל סכום 24 מיליון דולר (כ-96 מיליון שקל), תמורת השלמת הפרויקט.

חברת גב-ים דיווחה היום כי הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה בשנת 2014 הסתכם בסך של כ-197 מיליון שקל לעומת 186 מיליון שקל ב-2013, גידול של כ-6%. הכנסות החברה מהשכרת מבנים במהלך שנת 2014 הסתכמו בכ-361 מיליון שקל לעומת 346 מיליון שקל ב-2013, גידול של כ-4.3%.

לוינשטין נכסים דיווחה על רווח נקי של כ-58 מיליון שקל ב-2014, לעומת 42 מיליון שקל בשנת 2013. סך הכנסות החברה לשנת 2014 הסתכמו בכ-97 מיליון שקל, לעומת 85 מיליון שקל בשנת 2013.

חברת הנדל"ן ASRR דיווחה היום, כי חברת ASRR Crosby, הנמצאת בבעלות משותפת שלה ושל המשקיע ג'רארד גז (Gerard Guez), קיבלה מבנק קרדיט סוויס השוויצרי הלוואה בנקאית לצורך השלמת העסקה לרכישת המלון בניו-יורק תמורת כ-205 מיליון דולר . בכך, הושלמה למעשה העסקה לרכישת המלון. סך עלות העסקה, כולל הוצאות נלוות, מסתכם בכ-213 מיליון דולר, כאשר את יתרת הסכום בין ההלוואה לשווי העסקה תשלם הרוכשת ממקורותיה העצמיים.