"הצרפתים קונים קוטג'ים על הים או דירות ב-2-2.5 מ' ש'"

הסיפורים מאחורי המספרים של משרד האוצר: עו"ד אליאור אשריאן מספר על ההתנפלות של יהודים מצרפת על שוק הנדל"ן בנתניה ביום שאחרי הפיגועים בפריז, ולאחרונה גם על עסקים ריאליים

האם הנבואות על גל עלייה גדול מצרפת שיקפיץ את מחירי הדירות מתחילות להתממש? נתונים שפרסם אתמול (א') משרד האוצר מצביעים על זינוק חד ברכישות דירות על-ידי משקיעים בינואר. בשיחה עם "גלובס" מספר עו"ד אליאור אשריאן, שותף במשרד עורכי הדין רוטשילד-לב-אשריאן, מי הם אותם תושבי חוץ שמתנפלים כאן על דירות ומה הם בדיוק מחפשים.

הערים הבולטות אותן הזכיר האוצר בסקירה הן נתניה, ירושלים ובאר-שבע, כאשר הגרף על פעילות המשקיעים בנתניה ממחישה היטב את הזינוק ברכישת דירות להשקעה:

נתניה - רכישת דירות
 נתניה - רכישת דירות

אשריאן, המכיר היטב את שוק הנדל"ן בנתניה ומלווה זה מספר שנים יהודים מצרפת שקונים דירות בעיר, מספר על שינוי דרמטי שהתרחש בעקבות הפיגוע ב"היפר כשר" בפריז.

"בעקבות ההסלמה הביטחונית בצרפת, הרבה יהודים צרפתים שקנו דירות בעבר בישראל למטרת נופש, שוקלים היום בכובד ראש לעשות עלייה", אומר אשריאן ל"גלובס". "כפועל יוצא הם אפילו מוכרים את העסקים שלהם בצרפת ומגיעים לפה עם הרבה כסף, בין היתר כי האירו הוא מטבע חזק יותר מהשקל. אני אישית מייצג לקוחות שהם אנשי עסקים: לאחד יש רשת סופרמרקטים בצרפת, השני הוא קבלן עבודות וכו'. אלה אנשים שחיסלו את עסקיהם בצרפת ובאים לארץ. הם קונים דירות להשקעה ומשכירים אותן, או קונים דירות לא משופצות ומשביחים אותן ומוכרים אותן, כדי לעשות רווחי הון מהירים יחסית.

"לאחרונה שמנו לב להשקעה שלישית שלהם, בעקבות הפיגועים בפריז: הם התחילו לקנות פה עסקים ריאליים. יום אחרי הפיגוע התחלנו לקבל פה טלפונים מיהודים בצרפת שרוצים לקנות פה עסקים".

- באיזה עסקים הם מתעניינים?

"הלקוחות שהגיעו אליי מתעניינים מאוד בתחום המזון, בעיקר מזון מהיר - המבורגרים, פיצות, וגם בתי קפה וקונדיטוריות. הם מביאים לפה מפריז את הידע שלהם בתחום המאפים והמזון וזה היתרון היחסי שלהם על העסקים הישראלים".

- בכמה רוכשים מדובר בסופו של דבר?

"יש פה בנתניה המון יהודים מצרפת. לדעתי יותר מ-1,000 צרפתים הגיעו לארץ מאז הפיגועים בפריז. היהודים הצרפתים עצמם מדברים על עוד 5,000-6,000 צרפתים שמתכננים לעשות עלייה לישראל".

- מדובר רק ביהודים מצרפת או גם ממדינות נוספות באירופה?

"עיקר המשקיעים הזרים היום בנדל"ן כאן זה צרפתים, אבל יש קצת גם אחרים, כמו למשל מלונדון. מדובר באנשים אמידים מאוד. אחד הלקוחות שלי הוא יהודי עשיר מאוד מלונדון שמקדם פה עסקת בפינוי-בינוי".

- כבר שנים שיהודים מצרפת קונים פה דירות. מה מיוחד הפעם?

"עכשיו זה נכפה עליהם. זה לא שישראל היא פנינת נדל"ן זוהרת כי מחירי הנדל"ן פה יחסית גבוהים וקשה להשיג תשואות גבוהות, אבל המצב הביטחוני שם בפריז גורם לחלק מיהודי צרפת לעשות את הצעד".

- אילו דירות הם קונים? באילו מיקומים?

"ים. צרפתים אוהבים מאוד ים. יותר מ-70% מהצרפתים שהם לקוחות שלי אוהבים נוף לים. הם קונים דירות עם נוף לים והעשירים מביניהם קונים קוטג'ים כמה שיותר קרוב לים. גם אלה שבאים מחתך סוציו-אקונומי נמוך יותר קונים דירות באזורים טובים, כי הכסף שלהם שווה יותר בגלל האירו. מה שמיוחד הוא שגם אלה שעושים עלייה וקונים דירה למגורים מחפשים מיד אחרי זה את ההשקעות".

- כמה כסף הם משקיעים פה בנדל"ן? מה הגודל של עסקה ממוצעת?

"מגרש לקוטג' קו ראשון לים ל-2 או 3 יחידות דיור, מדובר בקרקע של 600 מ"ר בערך - זה 7 מיליון שקל רק עבור הקרקע. אלה אותם צרפתים שיש להם כסף. הצרפתים הפחות אמידים קונים דירות ב-2-2.5 מיליון שקל".

- אז הם ממש מתחרים בישראלים, כי אלה המחירים שהישראלים קונים פה.

"ממש כך. יש לא מעט צרפתים שקנו דירות על חשבון ישראלים".

- באופן כללי הם קונים את הדירות ומשאירים אותן ריקות למקרה שיום אחד יעשו עלייה, או שהם כבר עכשיו עולים ארצה?

"עד הפיגועים האחרונים הרבה צרפתים קנו והשאירו דירות ריקות ובאו לכאן רק ביולי-אוגוסט. אחרי הפיגועים הם קונים עבור עצמם ועולים לישראל, ואלה שכבר קנו דירות קונים עוד להשקעה".