"וינקלר היה מגיע, עושה 'ויש' במחלקה ורץ לקלאס קליניק"

פרופ' זאב רוטשטיין, שהעניק בעבר גיבוי פומבי למנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בשיבא, נשמע מעט אחרת בחקירה: "אם הייתי יודע, לא הייתי מאשר ניתוחים פרטיים בבוקר" ■ מקורבי וינקלר: הכול היה בסמכות וברשות

פרופ' אייל וינקלר ופרופ' זאב רוטשטיין /  צילום: יוסי כהן, יונתן בלום
פרופ' אייל וינקלר ופרופ' זאב רוטשטיין / צילום: יוסי כהן, יונתן בלום

מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר), פרופ' זאב רוטשטיין, העניק בעבר גיבוי כמעט מלא למנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית, פרופ' אייל וינקלר, שהושעה בחודש שעבר במסגרת פרשת "קלאס קליניק" - פרשה שבה הוא מואשם בביצוע מאות ניתוחים קוסמטיים פרטיים בשעות הבוקר בזמן שדיווח כי עבד במחלקה הציבורית.

ואולם, בעדות שמסר רוטשטיין ביום שני שעבר בפני בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה, נראה כי על כל צרור שבחים שהרעיף על וינקלר, "הכניס" רוטשטיין מכה לתדמיתו של וינקלר ואף לקו ההגנה שלו.

כך, במסגרת החקירה הראשונית, מתוך הפרוטוקול שנחשף כאן לראשונה, סיפר רוטשטיין על השיחה שקיים עם וינקלר, לאחר שנודע לו כי פעמיים בשבוע נוהג וינקלר לבצע ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר: "ישבתי איתו ושאלתי אותו כיצד הוא נוהג, והוא השיב לי כי פעמיים בשבוע, לאחר שהוא עושה 'ויש' במחלקה, הוא רץ לקלאס קליניק ומבצע בשעות הבוקר ניתוח עד שניים, ולאחר מכן הוא חוזר חזרה לעבודתו במחלקה".

סנגורו של וינקלר, עו"ד אריאל מנור, שכנראה זיהה מיד את הבעייתיות בניסוח של רוטשטיין, ניצל בהמשך את החקירה הנגדית כדי לצמצם את הנזק. וכך השיב לו רוטשטיין: "אתם גורמים לי להסתייג ממה שאמרתי. לא בדקתי ממש מה עושה פרופ' וינקלר כשהוא מגיע לבית-החולים בבוקר, אבל ממידע אישי שלי אני יודע שהוא בסך-הכול מגיע מוקדם יחסית, והניתוחים בקלאס קליניק כפי שהצבעתם לפני בדוח, התחילו בשעות בוקר קצת יותר מאוחרות.

"ה'ויש' יכול להיות גם 4 שעות... ההגדרה הרפואית למילה 'ויש' היא כירורגית, כלומר שביום ניתוחים מגיעים יותר מוקדם לבית-החולים, עוברים על המחלקה, נותנים פתרון ויורדים לחדר הניתוח. זו הגדרה רפואית".

רוטשטיין נשאל האם "ויש" היא פרקטיקה מקובלת אצל מנתחים, והשיב: "כן".

"לא הכנסתי את האף שלי עמוק כל כך לשם"

כשרוטשטיין נשאל על-ידי התביעה האם ידע עד דצמבר 2013 באילו שעות פרופ' וינקלר מבצע ניתוחים פרטיים במרפאת קלאס קליניק, הוא השיב: "אני לא יכול להגיד שידעתי שהוא מבצע שם ניתוחים (בבוקר), מכיוון שלא הכנסתי את האף שלי עמוק כל-כך לשם. בדצמבר, בעקבות מידע שהגיע אליי, ביצעתי בקרה. סמנכ"לית הכספים שלנו פנתה אליי ושאלה אותי אם אני יודע שפרופ' וינקלר נמצא פעמיים בשבוע בקלאס קליניק בשעות הבוקר".

על-פי העדות של רוטשטיין, לאחר שנודע לו על הפעילות הפרטית בבוקר, הוא פתח בבדיקה ואף כתב לוינקלר מכתב שכותרתו "לילות בלי שינה".

בנציבות שירות המדינה משוכנעים כי רוטשטיין פתח באותה בדיקה וכתב את המכתב רק לאחר שהבין כי מתנהלת כבר חקירה בעניין, אולם רוטשטיין הכחיש זאת בעדותו: "איך היה ידוע לי על החקירה? לא, לא היה ידוע לי. לדאבוני הרב, בכל המקרים שבהם הנציבות מבצעת חקירה, הם אינם טורחים לעדכן את מנהל בית-החולים, וזה לפעמים יכול להביא אותי למצבים מביכים".

כשנשאל רוטשטיין איך הוא התייחס למידע שהתגלה לו לכאורה, לרבות ההסבר שסיפק לו וינקלר, השיב: "הסתכלתי על זה בשתי צורות. האחת, מבחינה פורמלית - כל עוד הוא מקפיד על דיווח שעות עבודה נכונות ועומד במכסת השעות שלו, הוא זכאי ליום עבודה גמיש, כפי שנחתם בהסכם הקיבוצי בין הרופאים למעסיקים (בנציבות חושבים אחרת ומדגישים כי שעון עבודה גמיש כפוף לכך שהרופא יעבוד 5 שעות ברצף בתוך מסגרת שעות העבודה הרגילות, וכי ממילא אסור לרופא שהוא עובד מדינה לבצע כל פעילות בשעות הבוקר במסגרת קרן המחקרים - אותה קרן שהפעילה את מרפאת קלאס קליניק - ש.נ).

"לגבי זה, לא הייתה לי התלבטות. ההתלבטות שלי הייתה אחרת, וזה מה שגזל ממני את שעות השינה בלילות - האם נורמטיבית, בבית-חולים שאותו אני מנהל, זו נורמה (ראויה - ש.נ) לאפשר למנהל מחלקה בשעות שנהוג להגיד עליהן שהן שעות שמנהל צריך להימצא בעבודתו הציבורית במובן הרחב של המילה - האם זה נכון לאפשר באותן שעות פעילות, אמנם מחוץ לשעון אבל, פעילות פרטית.

"עמדתי - שלקחה בחשבון גם את נושא מראית-העין, וזה כלל ידוע ביהדות - הייתה שאני לא נכון לאפשר לו את ביצוע העבודה הפרטית הזאת בשעות שמקובל לחשוב שהן שעות עבודה ציבוריות. ולכן, מבלי להיכנס לפרטים, לקח לי יומיים-שלושה לקבל החלטה שאני אוסר עליו לבצע את זה, ולו גם במחיר סוג מסוים של ניתוחים שלא יתבצע".

למעשה, גם כשסנגורו של וינקלר כמעט מתחנן שרוטשטיין יסייע בקו ההגנה ולפיו הניתוחים הפרטיים שבוצעו בבוקר נעשו משיקולים של ניהול סיכונים (ניתוחים מורכבים - ש.נ), השיב רוטשטיין: "אני נשאל במילים פשוטות האם זה בסדר או לא בסדר שהוא היה בבוקר בקלאס קליניק, אז אני אומר שזה לא בסדר".

כשנשאל על-ידי הסנגור האם בכל זאת אין זה סביר שוינקלר הפעיל שיקול-דעת לאור ניהול הסיכונים ולכן ביצע את הניתוחים המדוברים בבוקר, התעקש רוטשטיין: "האמת שנתתי עדות מאוד מפורטת בתפיסת הניהול שלי ובנורמות שהייתי רוצה לראות את מנהלי המחלקה. אני לא חוזר בי מהעדות הזאת. היא מפורטת, ואני עומד בה בצורה מלאה. במכתבי 'לילה ללא שינה' התייחסתי גם לחולה, וכתבתי במפורש שבנושא זה הקביעה שלי חדה וברורה ואיננה מתפרשת אחרת. ולכן גם אמרתי קודם לשאלתך - לא, זה לא בסדר, לפחות לא על-פי תפיסתי".

רוטשטיין קיבל לידיו מנציגי התביעה את לוח הניתוחים הפרטיים שביצע וינקלר בשעות הבוקר, נשאל האם היקף הניתוחים עונה להגדרה של ניתוחים מורכבים במסגרת ניהול סיכונים, והשיב: "על פניו זו לא ההגדרה שלי לניתוחים גדולים וחריגים. ההגדרה שלי באה לידי ביטוי בחקירה שלי ובמכתבי 'לילות ללא שינה'".

"לא נפל במעשיו של וינקלר כל דופי"

בסביבתו של פרופ' וינקלר מצביעים על השבחים הרבים שחלק לו פרופ' רוטשטיין, בהם העובדה כי מדובר באחד מעשרת מנהלי המחלקות המוערכים ביותר על-ידיו בבית-החולים, זאת כדי לאזן את התמונה. כך הם מזכירים גם את העובדה כי נטילת התשלום ישירות מהמטופלים נעשתה במסגרת הסכם שגיבשה הנהלת בית-החולים.

"עדותו של פרופ' רוטשטיין הוכיחה את טענתו של פרופ' וינקלר כי פעל ברשות ובסמכות, מכוח הסכם עם קרן המחקרים של שיבא. לא נפל במעשיו כל דופי חוקי. חלק מהניתוחים התקיימו בשעות הבוקר, מכוח הנחיה של ניהול הסיכונים ומתוך דאגה לבטיחות החולים. פרופ' וינקלר משוכנע כי יוכיח את צדקתו בפני בית הדין המשמעתי".

עם זאת, ובניגוד לקו ההגנה הפורמלי, גורמים בסביבתו מתעקשים על כך שכל צורת העבודה של וינקלר אושרה על-ידי רוטשטיין. למעשה, הם מדגישים כי רוטשטיין הוא שביקש אישית מוינקלר להעביר את כל הניתוחים הפרטיים שלו מהקליניקה הפרטית אל מרפאת קלאס קליניק שבתל-השומר. אחדים מהם אף טוענים כי רוטשטיין "מפיל" לכאורה את כל התיק על וינקלר, בשעה שלנציבות שירות המדינה "נוח" להיתפס לוינקלר ולא למנהל החזק והדומיננטי בשיבא.

פרופ' וינקלר והנהלת שיבא לא הגיבו לידיעה.