גרוניס: צמצום סמכויות בג"ץ יפגע ביסודות המשטר הדמוקרטי

נשיא העליון בדימוס בהקלטות שנחשפו בגל"צ: "תארו לעצמכם שלא יפעילו את שיטת הסניוריטי למינוי נשיא העליון; הרי יתחיל מרוץ של המועמדים לפוליטיקאים"

אשר גרוניס / צילום: איל יצהר
אשר גרוניס / צילום: איל יצהר

כחודשיים עברו מאז נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, פשט את גלימת השופט ויצא לגימלאות. הבוקר (ד') נחשפות בגלי צה"ל הקלטות בלעדיות של גרוניס, בהן הוא נשמע תקיף יותר מכפי שהרשה לעצמו להיות בתפקידו הרשמי, ותוקף את כל מי שדרש במערכת הפוליטית להצר את סמכויותיו של בג"ץ.

"לגבי כל מיני הצעות לצמצום הסמכויות של בג"ץ - אני מתנגד נחרצות. זאת תהיה פגיעה קשה מאוד בדמוקרטיה הישראלית. החשש הוא שכל מיני הצעות משונות יפגעו לא בבית המשפט העליון, אלא ביסודות המשטר הדמוקרטי שלנו", אמר גרוניס.

גרוניס נשמע נחוש אפילו יותר כשהוא מדבר על שיטת הסניוריטי - השיטה שקובעת כי מי שמתמנה לתפקיד נשיא בית המשפט העליון הוא השופט בעל הוותק הרב ביותר. חברי כנסת שונים מהימין כבר העלו הצעות לשינוי שיטת מיוני השופטים ודרישות לביטול הסניוריטי - מצב שגרוניס לא מוכן לקבל.

"תארו לעצמכם שלא יפעילו את שיטת הסניוריטי - מה יקרה מבחינת היחסים הפנימיים בין השופטים ודבר שני מבחינת היחסים מול הגורמים הפוליטים בוועדה לבחירת שופטים שתקבע מי יהיה נשיא בית המשפט העליון. הרי יתחיל מרוץ של המועמדים לפוליטיקאים - קטסטרופה, אין מילה אחרת", הסביר.

בתקופת כהונתו של גרוניס כנשיא בית המשפט העליון ביטל בג"ץ את החוק למניעת הסתננות פעמיים. עוד לפני שהתמנה לנשיא, הוא ישב בהרכב שביטל את חוק טל שניסה להסדיר את גיוס החרדים. כיום, לאחר שפרש, אומר גרוניס כי "לבית המשפט העליון אין עוד דרכים למנוע כניסה של כל עתירה ציבורית אליו, ובעיניי התוצאה היא מעורבות יתר של בית המשפט העליון".

בתגובה לדברים שאמר גרוניס על הרצון לשנות את שיטת הסניוריטי ומינוי השופטים, ח"כ יריב לוין, שהוביל את המהלך לשינוי השיטה, מסר כי השיטה הקיימת היא פסולה ואנטי-דמוקרטית, וכי אין פלא שראשי מערכת המשפט מרוצים ממנה, מפני שהיא מאפשרת להם לעשות בה כרצונם ולהנציח את שליטתם בה לעשרות שנים קדימה.