כמה אני שווה?

עובדים צריכים להבין שלהם אין מחיר, אלא רק לתפקיד

דולרים   מטבע חוץ מנהל קריירה השקעה / צלם: thinkstock
דולרים מטבע חוץ מנהל קריירה השקעה / צלם: thinkstock

אנשים מאמינים שיש להם מחיר בשוק העבודה, מחיר שהוא נגזרת של הכישורים והיכולות שלהם. הם אינם ערים לעובדה שהמחיר הוא לא שלהם ולא של כישוריהם אלא של התפקיד, אך ורק של התפקיד. המשמעות הפרקטית היא שאותו אדם שווה 20 אלף שקל בתפקיד אחד או 40 אלף שקל בתפקיד אחר, תלוי לאיזה מהם יצליח להתקבל.

איך זה עובד? ארגון קונה עובדים בדיוק כמו שהוא קונה מחשבים, מכונות, רהיטים. לכל משרה מוצמד תקציב - טווח שכר המשתנה על פי סוג הארגון, גודלו, השוק ומגזר בו הוא פועל - ובתוך המגרש הזה משחקים. השאיפה היא להצליח לגייס לתפקיד את בעל המקצוע המתאים ביותר שיהיה מוכן לעבוד בשכר שהוגדר, משימה לא מסובכת במיוחד לאור שפע ההיצע של עובדים מנוסים בשוק. פריצה משמעותית של מסגרת התקציב שהוגדרה היא נדירה מאד כי בדומה לשוק המכוניות גם בשוק העבודה יש מחירונים הידועים לכל העוסקים בתחום הגיוס, וכשם שלא תשלמו על מאזדה מודל 2009 מחיר של מאזדה 2010, גם ארגון לא ישלם למנהל שיווק שכר של סמנכ"ל שיווק.

לא משנה כמה משלמים לך

יתרה מכך, חשוב לדעת ששווי השוק שלך איננו בהכרח השכר שאתה מרוויח או זה שהרווחת בעבר, אלא השכר המוצמד לתפקיד הבא שהשוק יהיה מוכן להציע לך. כלומר, לא משנה כמה משלמים לך, משנה איזה תפקיד תצליח לקבל. זכית בתפקיד הראשון - אתה שווה 20 אלף שקל, זכית בשני - אתה שווה 40.

לכן רבים ממחפשי העבודה, בין אם הם עובדים או מובטלים, מגלים לפתע שהשוק מציע להם שכר נמוך יחסית, וכשבוחנים לעומק את התפקידים מסתבר שהם נחותים לעומת התפקיד האחרון. שהפערים הם קודם כל במהות התפקידים המוצעים, ברמת הבכירות (מקצועית או ניהולית), בטווח האחריות וכו', וכפועל יוצא מזה בשכר.

לדוגמא, סמנכ"ל מכירות ששכרו החודשי בעשור האחרון היה סביב 35-45 אלף שקל מגלה לאחר שפוטר שהוא לא מצליח לשחזר לא את התפקיד ולא את השכר. השוק מציע לו משרות סמנכ"ל מכירות בחברות קטנות בהרבה, או אפילו משרות מנכ"ל בחברות קטנטנות, כשהשכר בשני המקרים נמוך בעשרות אחוזים. מדוע? יכולות להיות לך מספר סיבות. יתכן שהסמנכ"ל הנ"ל תוגמל במשך שנים מעל מחיר השוק (מוטציות שכאלה קיימות פה ושם, במיוחד בארגונים עתירי שומנים), או שעבר את נקודת השיא בקריירה כשמכאן והלאה הוא צפוי לתפקידים יותר נחותים, עם שכר בהתאם. מאידך אפשר שהפער הוא תוצאה של מהלך קריירה שהסיט אותו למסלול מקצועי או ניהולי מתגמל הרבה פחות - החלטת עבר שגויה שאינו יודע כיצד לתקן, או לחילופין שכשל בתהליך המיתוג העצמי וכתוצאה מכך נפגע המיצוב שלו בשוק העבודה ואיכות המשרות המוצעות לו.

שינוי תפיסה, מידע ותכנון

הדינמיות וחוסר היציבות בשוק מחייבים שינוי תפיסה מחד, ומאידך שליטה במידע ותכנון ארוך טווח, במיוחד אם אתה עובד במגזר העסקי. על מנת לשמר ערך שוק גבוה או מאידך למקסמו, כדאי להקפיד על כמה כללים:

1. הכר את "מחירון" השכר הרלוונטי למקצוע שלך ולתחומי עיסוק הנושקים לו, בשווקים ובמגזרים הרלוונטיים, והשאר עם היד על הדופק על הזמן.

2. צור הערכה מושכלת של מיצובך בשוק, וכפועל יוצא ממנו של פוטנציאל ההשתכרות בטווח הקצר והארוך. בלתי סביר שתדע בדיוק כמה שווה המכונית שלך, אבל לא תדע כיצד יראה תזרים המזומנים שלך בשנים הבאות.

3. תכנן מסלול קריירה ריאלי, לרבות הגדרת התפקידים לאורך המסלול, שיאפשר מיצוי הפוטנציאל המקצועי והניהולי, ובצידו אופטימיזציה של כושר ההשתכרות שלך לאורך זמן.

4. בנה תוכנית שיווק עצמי והקפד למתג עצמך מול קהלי המטרה הרלוונטיים בתוך ומחוץ לארגון.

5. והכי חשוב, הפנם כי כישורים ויכולות לכשעצמם לא קובעים כלום, הם בסך הכל פוטנציאל ותו לאו. מה שקובע את ערך השוק שלך הם התפקידים שתצליח או לא תצליח להשיג, ועל כך בהרחבה בטור הבא.

הכותבת היא מומחית לניהול קריירה.

לתגובות: orna@rudi-cm.com