יו"ר BDO: לפחות 50% מהפעילות שלנו תהיה של ייעוץ עסקי

הירידה בנפח הפעילות של הבורסה הביאה לירידה בהיקף הצרכים החשבונאיים של חברות ■ התוצאה: הרחבת תחומי הפעילות של משרדי רוה"ח הגדולים, שהיום מציעים ללקוחותיהם שירותים מגוונים של ייעוץ עסקי וליווי עסקאות

דני מרגלית / צלם איל יצהר
דני מרגלית / צלם איל יצהר

אחת מההשלכות של הירידה בנפח הפעילות בבורסה לניירות ערך בתל-אביב בשנים האחרונות היא הירידה בהיקף הצרכים החשבונאיים של חברות בישראל. חברות ציבוריות, להבדיל מפרטיות, נדרשות להגיש דוחות רבעוניים מפורטים לפי כללי רשות ניירות ערך - דבר שסיפק לא מעט פרנסה למשרדי רואי החשבון בשנים האחרונות.

ככל שפוחתים הצרכים החשבונאיים של חברות בישראל, מתרחש תהליך מקביל של הרחבת תחומי הפעילות בקרב משרדי רואי החשבון הגדולים, שהיום מציעים שירותים שונים ומגוונים של ייעוץ עסקי, ליווי עסקאות ואפילו מיתוג ושירותי תוכנה ללקוחותיהם.

"המטרה שלנו היא להגיע למצב ש-50% מהפעילות שלנו היא בתחום הייעוץ, כלומר לא בתחום ראיית החשבון הסטנדרטית", אומר ל"גלובס" רו"ח דני מרגלית, יו"ר BDO ישראל, פירמת רואי החשבון החמישית בגודלה בישראל.

רבות דובר בשנים האחרונות על הירידה בנפחי המסחר בבורסה לניירות ערך ערך בתל-אביב, על ההשלכות הרוחב של התופעה ועל הצורך לעודד הנפקות של חברות בישראל. אחת מהתעשיות שספגו מכה כתוצאה ממיעוט ההנפקות ומהפיכתן של חברות ציבוריות רבות לפרטיות היא תעשיית ראיית החשבון.

"בשנים האחרונות ראינו חברות נהנות מאלטרנטיבות לגיוס הון בבורסה, דוגמת גיוסים ממשקיעים פרטיים", אומר מרגלית. "מבחינת החברה המגייסת, כסף פרטי הוא אלטרנטיבה מצוינת - אין שום שאלה בכך. אבל מבחינת הצרכים החשבונאיים, חלק מהצרכים מתייתר: התשקיפים עצמם, הדוחות הרבעוניים, דיווחים שונים לפי דרישת רשות ניירות ערך - את כל זה חברה פרטית אינה צריכה לעשות. גם הדוחות השנתיים של חברה פרטית לעומת ציבורית הם שונים מאוד מבחינת רמת הפירוט".

יוזמה להנפקת חברות ממשלתיות

- האם גל ההנפקות בחו"ל של חברות ישראליות לא מפצה על כך?

מרגלית: "ההנפקות בחו"ל הן בשורה טובה בהחלט, בשני כיוונים. אחד - הישראלים המנפיקים בחו"ל. ראינו כמות מכובדת של הנפקות של חברות ישראליות בארה"ב ובאנגליה. מהכיוון השני ישנו מהלך של כמה חברות אמריקאיות שמגיעות לגייס הון בבורסה הישראלית, ובזה הייתה לנו מעורבות ניכרת. עד עכשיו היו אלה בעיקר חברות נדל"ן אמריקאיות, שהיזמים בהן הם בעלי קשר כלשהו לישראל - ישראלים לשעבר או יהודים. ניסינו לאחרונה להביא גם מספר חברות נדל"ן שפועלות באנגליה, ובינתיים זה עוד לא יצא לפועל, אבל זה בהחלט על האג'נדה שלנו.

"ההנפקות הללו הן עסקה טובה לכולם. אותן חברות מוצאות מקור מימון נוח וזמין לצרכים שלהן. צריך להבין שבארה"ב אין אפשרות להנפקת אג"ח בסכומים נמוכים יחסית של עשרות מיליוני דולרים, כפי שניתן כאן. מבחינת המשקיעים המוסדיים הישראלים יש אפשרות להשקעה שכוללת סיכון סביר, ריבית טובה יחסית וגם גיוון מבחינת תיק ההשקעות".

מהלך נוסף שמרגלית מציין כבעל אפקט חיובי על תעשיית רואי החשבון הוא היוזמה להנפקת חברות ממשלתיות בשנתיים הקרובות. בימים אלה ממש משלימה רכבת ישראל גיוס אג"ח בשתי סדרות בסכום של כמעט מיליארד שקל ובריבית נוחה מבחינתה. זאת, כחלק מהתוכנית שמובילה רשות החברות הממשלתיות בחודשים האחרונים, להנפקה של מניות ואג"ח של חברות ממשלתיות.

בנוסף למומנטום החיובי הצפוי מבחינת נפח הפעילות בבורסה בתל-אביב, מרגלית סבור כי יהיו למהלך גם השלכות חיוביות גם על אופן הניהול של החברות הממשלתיות בשל הפיכתן לציבוריות.

"חברה שהיא ותיקה ומתנהלת כחברה פרטית, אין ספק כי המחויבות שלה למסגרת תשקיפית ולמסגרת ציבורית והחשיפה לרגולציה של רשות ניירות ערך 'מיישרת את החברה' ומכניסה אותה למסגרת כלשהי. הוועדות השונות שנדרשו חברות ציבוריות להקים, הדיווחים הרבעוניים תחת כללי רשות רות ערך, מינוי דירקטורים חיצוניים - כל זה מכניס סדר לחברות", אומר מרגלית.

על רקע הירידה בצורך בשירותי ראיית חשבון, גוברת המגמה של הפיכת פירמות ראיית החשבון הגדולות לחברות שנותנות גם סל של שירותי מעטפת. ככל שעובר הזמן, נפח המעטפת גדל, עד כדי כך שב-BDO מסמנים את המטרה של הפיכת שירותי המעטפת ל-50% מהיקף הפעילות של הפירמה.

"שוק ראיית החשבון עובר בשנתיים-שלוש האחרונות שינוי משמעותי מבחינת סל המוצרים שמציעים משרדי רואי החשבון הגדולים", אומר מרגלית. "BDO עשתה שינוי תפיסתי שהוא פורץ דרך לדעתי - אנחנו מכוונים לכך שבשנים הקרובות לפחות 50% מהפעילות שלנו תהיה פעילות של ייעוץ עסקי, שאיננו ראיית חשבון סטנדרטית".

בין הפעילויות הללו ניתן למנות תחומים שנראים טבעיים למדי, כמו תחום ליווי עסקאות, לצד תחומים רחוקים יותר מליבת העסקים של הפירמה, כמו שירותי מחשוב ואפילו מיתוג ופרסום.

"בתחום ליווי העסקאות יש לנו לקוחות שונים שניתן ליצור ביניהם חיבורים לעסקאות השקעה או רכישה של חברות. יש לנו נציגות בסין ובהודו שעזרו בהבאת הון זר להשקעות בישראל בשנים האחרונות", אומר מרגלית.

בתחום המחשוב, BDO רכשה לאחרונה מחברת התוכנה מלמ את חלק מפעילותה בתחום תוכנות הניהול העסקי שלה - מערכת של חברת SAP העולמית המוטמעת בעסקים שונים ומאפשרת להם לנהל בצורה ממוחשבת מלאי, לקוחות, רכש ועוד. בנוסף נרכשה חברת BICS, הנותנת שירותי ייעוץ בתחום תוכנות הניהול.

בתחום הייצור, מרגלית מספר כי BDO רכשה לאחרונה גם חברה בשם קו פרויקט, ובה 30 מהנדסי תעשיה וניהול שמלווים פעילות ייצור במפעלים ומייעצים כיצד לייעל אותה. בתחום המיתוג והפרסום, BDO נכנסה לשותפות במשרד פרסום ומיתוג קטן שנקרא "Less is More".

השינוי בתמהיל השירותים מביא גם לשינוי בתמהיל הלקוחות. לאחרונה זכתה BDO במכרז של משרד הכלכלה למתן שירותי ייעוץ לעסקים קטנים במסגרת תוכנית לטיפוח יזמות.

"אנחנו נעזרים בכ-200 יועצים חיצוניים לייעץ למגוון רחב של עסקים קטנים. זה משהו שאנחנו מאמינים בו מאוד, ליווי של עסקים בתחילת דרכם מהווה תרומה חשובה למשק, ואנחנו מאוד שמחים על תחום הפעילות הזה. זה שונה מאוד מחלק אחר מהלקוחות שלנו - אנחנו משרתים גם חברות במדד תל-אביב 100, אבל אנחנו שמחים לשרת גם עסקים קטנים - אם זה סטארט-אפ, עסק בתחום הצילום או תחום אחר", אומר מרגלית.

מרגלית עצמו מעלה את התהייה מה לפירמת ראיית חשבון גדולה ולפעילות מתחום התוכנה או המיתוג. "מצד אחד אתה בא ואומר: מה יש לפירמת רואי חשבון ולזה? מצד שני, יש הרבה מאוד מקרים שבהם אנחנו יכולים לבוא לחברה ולתת לה מענה במכלול של נושאים ואת המעטפת המלאה של הצרכים של הלקוח. הדרישה לשירותים הנלווים עולה לא פעם גם מצד הלקוחות".

האם כל השינוי הזה היה מתרחש אם לא הירידה בנפח הפעילות של הבורסה? את התשובה לכך נדע (אולי) בעוד כמה שנים - אם וכאשר היקפי המסחר באחד העם יחזרו לממדים של שנת 2010, ערב הירידה הגדולה בהיקפי המסחר. אז נוכל לראות האם פירמות רואי החשבון חוזרות להתרכז במה שהן עושות באופן מסורתי - חשבונאות - או ממשיכות להרחיב את סל השירותים ולהפוך לדבר שונה לחלוטין ממה מזוהה עם פירמת ראיית חשבון.