132 תלונות לרשות השנייה: התקשורת לא מאוזנת

מחצית מהתלונות היו נגד ערוץ 2, והיתר נגד ערוץ 10 והרדיו האזורי ■ רק כ-10% מהפניות נמצאו מוצדקות

מערכת הבחירות גורמת לאי-נחת רב בקרת צופי הטלוויזיה. על-פי נתונים שפרסמה היום (ב') הרשות השנייה, 132 תלונות הגיעו מהציבור אל הגוף הרגולטורי על רקע הבחירות, מרביתן על מה שמכונה "חוסר איזון פוליטי". מחציתן נגד ערוץ 2, והיתר נגד ערוץ 10 והרדיו האזורי. רק כ-10% מהפניות נמצאו מוצדקות.

70 מהפניות שהגיעו אל נציג התלונות ברשות השנייה, דוד רגב, הלינו על חדשות 2; 15 תלונות התייחסו לשידורי ערוץ 10 וחדשות 10; 16 מהתלונות התייחסו לשני הערוצים גם יחד; ופניות נוספות הוגשו ביחס לשידורי תחנות הרדיו האזורי רדיו אקו 99FM, רדיו לב המדינה, רדיו ללא הפסקה, רדיו תל-אביב ורדיו קול חי.

נציבות תלונות הציבור ברשות השנייה נערכה במהלך מערכת הבחירות בנוהל מיוחד, במטרה לבדוק במהירות וביעילות את פניות הציבור, מתוך הבנת המיידיות הכרוכה בתקופת בחירות.

בין התלונות היו גם כאלה שטענו כי פוליטיקאים מהשמאל מקבלים יותר זמן מסך מיריביהם מימין, ותלונה אחרת שאלה מדוע ברוך מרזל לא הופיע אפילו פעם אחת כאורח באולפן. בתלונות אחרות נטען כי אישי ציבור ימניים זוכים ל"יחס מבזה" ולשאלות מהירות וקצרות.

גם כנגד הופעתה של ראשת המחנה הציוני ציפי לבני בתוכנית "מצב האומה" ברשת הגיעו תלונות. "לבני כינתה ראש ממשלה מכהן 'אפס' 'אימפוטנט', 'זבל'", כתבה מתלוננת, "ואף קיללה בשידור (!!). כמורה בישראל (למגמת תקשורת..) חרה לי הדבר מאוד".

כמו כן, לאורך תקופת הבחירות פסלה הרשות מספר פרסומות של גופים ציבוריים הקשורים במישרין או בעקיפין במשרדי הממשלה השונים, מחשש לתעמולת בחירות, זאת כאשר לא הוכח הערך האינפורמטיבי של אותה הפרסומת.

בין היתר נפסל תסריט העוסק בפעילות חברת עמידר, הכפופה למשרד הבינוי, בכל הקשור לחידוש דירות בהם מתגוררים זכאי דיור ציבורי; ונפסלו תסריטים עבור מערך מעו"ף המעניק שירותי אבחון וליווי ויועצים לעסקים קטנים וקשור למשרד הכלכלה וכן עבור קרן מעגלים מיסודם של לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים וההסתדרות בשיתוף עם משרד הכלכלה.

יו"ר הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', מסרה כי "בתקופת בחירות מתבהר ביתר שאת תפקידה של הרשות השנייה בהגנה על האינטרס הציבורי בשידורים מאוזנים, מגוונים, המציגים מנעד רחב של דמויות ציבוריות ופוליטיות ונותנים ביטוי לכלל הציבורים והעמדות בחברה הישראלית. ניתן לראות כי פעולות הרשות, לרבות הפצת ההנחיות לזכייניות, מעקב צמוד אחר התכניות ושיח ישיר ורציף של כלל הגורמים ברשות סייעו רבות לקידום שיח מאוזן וטיפול מהיר ויעיל לתיקון ליקויים במידת הצורך".

המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה, ניר שוויקי, אמר כי "לאורך תקופת הבחירות הפעלנו ברשות השנייה מערך כולל לניתור ומעקב אחר השידורים וטיפול ופתרון מהיר בפניות הציבור וסוגיות נוספות אל מול הזכייניות. הרשות תוסיף לפעול בשם האינטרס הציבורי, תוך הקפדה יתרה בשמירה על איזון השידורים והצגה מגוונת ומקיפה של כלל הדעות והקבוצות בחברה הישראלית, כמו גם שמירה על הכללים בדבר איסור תעמולה, החשובים במיוחד בישורת האחרונה של תקופה רגישה זו".

נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, מסר: "מניתוח התלונות עולה כי רגישות הציבור גוברת במהלך מערכת הבחירות, בעיקר לנושאים הקשורים לחוסר איזון בשידורים או תחושה של נטייה לצד כזה או אחר. ייאמר לזכות הזכייניות כי ככלל השידורים היו מאוזנים, וניתן בהם ביטוי לכלל המפלגות".