"מי שישלמו בפועל את מס הירושה לא יהיו העשירים ביותר"

אחת מהבטחות הקמפיין של כחלון נגעה להטלת מס ירושה בשיעור של 20%-25% על ירושות בסך של יותר מ-10 מיליון שקל ■ האם סביר שההבטחה הזו אכן תתממש? ואם תתממש - מי ישלם את המס בפועל?

משה כחלון / צילום: תמיר ברגיג
משה כחלון / צילום: תמיר ברגיג

אחת מהבטחות הקמפיין של המועמד הכמעט-מובטח לתפקיד שר האוצר בממשלה הבאה, משה כחלון, נגעה להטלת מס ירושה בשיעור של 20%-25% על ירושות בסכום של יותר מ-10 מיליון שקל.

"אם אדם מקבל ירושה של 10 מיליון שקל, אז לא יקרה שום דבר אם הוא ישלם לחברה כמה מיליונים כמס ירושה", אמר כחלון בעבר.

האם סביר שההבטחה הזו אכן תתממש? ואם תתממש - מי ישלם את המס בפועל?

מס ירושה הוא אמצעי מקובל להפחתת שימור העושר הבין-דורי. "מס ירושה חל במדינות מערביות רבות כמו ארצות-הברית, אנגליה, צרפת וגרמניה", אומר ל"גלובס" עו"ד ליאור נוימן, ראש מחלקת המסים במשרד ש. הורוביץ ושות'.

נוימן מזכיר כי נושא הטלת מס ירושה נבחן מספר פעמים בעבר, בין היתר במסגרת ועדת רבינוביץ' שהקים שר האוצר בממשלת רבין, אברהם (בייגה) שוחט - אך רשות המסים התנגדה לו.

לדבריו, "עלויות העסקה" של גביית מס ירושה הן גבוהות ביחס לסוגים אחרים של מס, בשל הצורך להעריך את מלוא שווי נכסי הנפטר. "מזומן וניירות ערך סחירים קל להעריך, אבל לאנשים שהמס הזה צפוי לחול עליהם יש תכשיטים ואוסף אמנות ונדל"ן בחו"ל וחברות פרטיות. לכל אלה צריך לערוך שומה, ויש לזה עלות גבוהה מבחינת המדינה", מסביר נוימן.

נוימן מוסיף כי מכשול נוסף בפני גביית מס ירושה הוא תכנוני המס הרבים בתחום. "בארצות-הברית, לדוגמה, יש כמות עצומה של משרדי בוטיק שעוסקים בתכנון מס ירושה. אפשר לתכנן את הפחתת המס באמצעות נאמנויות, רכישת פוליסות שונות שמאפשרות הימנעות מתשלום מס, העברת הירושה לבן משפחה שמתגורר במדינה שחל בה פטור ממס ירושה ועוד".

להערכת נוימן, לאור האפשרות לתכנן מס, מי שצפוי לשלם את מס הירושה בפועל לא יהיו העשירים ביותר, אלא "אנשים ששווי נכסיהם נאמד בעשרות מיליוני דולרים, ובכל מקרה פחות מ-100 מיליון דולר".

תופעה נוספת שנוימן מצביע עליה, שלדבריו "אינה בהכרח שלילית מבחינת המדינה", היא עשירים שתורמים את מרבית הונם כדי להפחית את ההון שחייב במס ירושה. "הם עושים שיקול שאם כספיהם לא יועברו ליורשים, עדיף להם לשלוט במטרות החברתיות שיקודמו בכספיהם. קחו לדוגמה קרנות עצומות כמו קרן ביל ומלינדה גייטס, שהיקפה נאמד במיליארדי דולרים לפחות".

באשר לשיעור המס שבו נקב כחלון, 20%-25% - נוימן מציין כי מדובר בשיעור נמוך ביחס למרבית מדינות המערב. ואולם, לדבריו, הרף המינימלי להחלת מס הירושה לפי יוזמת כחלון הוא נמוך יחסית. "בארה"ב, לדוגמה, הרף הוא 5.25 מיליון דולר, המס הפדרלי הוא 35%, ובמדינות מסוימות כמו מדינת ניו-יורק זה מגיע עד ל-40%".

- האם העובדה שברוב מדינות המערב קיים מס ירושה לא מעידה על כך שהטלת המס משתלמת?

"זאת אפשרות. רשות המסים בישראל בחנה את זה בעבר וסברה שזה לא משתלם, אבל מאז כמות העושר בישראל גדלה משמעותית. יכול להיות שהיום המצב שונה, וצריך לבחון את זה בצורה מקצועית".