בקשה לייצוגית: ישראכרט, כאל והראל מפרות את חוק הספאם

לטענת התובעים, החברות מקשות על הצרכנים שמבקשים להסיר את פרטיהם ממאגריהן

ככל שחברות ייענשו על שליחת הודעות פרסומיות בניגוד לחוק - לצרכנים תהיה תקווה למיגור התופעה המרגיזה. למרות שהחוק מגדיר מפורשות למי וכיצד ניתן לשגר הודעות פרסומיות - יותר מדי חברות ובתי עסק ממשיכים לעשות ככל העולה על רוחם.

צרכנים שתובעים בתביעות קטנות, זוכים לא אחת בפיצוי של עד 1,000 שקל כפי שקובע החוק. אלא שכלי המהווה גורם הרתעה משמעותי יותר הוא דרך תביעות ייצוגיות.

בימים אלה הוגשו 3 בקשות להכרה כתביעות ייצוגיות נגד ישראכרט, כאל וחברת הביטוח הראל בעניין חוק הספאם. טענת התובעים נגד שלוש החברות מתמקדות בכך שהן מקשות על הצרכנים שמבקשים להסיר את פרטיהם ממאגרי החברות לעשות זאת בקלות.

לפי החוק, יש לאפשר את הסרת הפרטים באותו האופן שבה נשלחה הודעת הפרסומת (מייל או הודעת SMS למשל) - אלא שבכתבי התביעה, הכוללים עשרות דוגמאות של הודעות פרסומיות מטעם החברות הנ"ל, מפורט כי הן נוהגות אחרת:

נגד הראל נטען כי במקום לאפשר לנמענים אליהם היא משגרת הודעות טקסט לשלוח הודעות הסרה באותו האופן, היא מחייבת את הצרכנים להיכנס לאתר האינטרנט של החברה ושם לתור אחר אופציית ההסרה. הטרחה הזו מובילה צרכנים רבים לוותר על התהליך ולהמשיך להיות חשופים לדברי פרסומת בהם אין להם עניין. יתרה מכך, החברה מאפשרת לצרכנים שמעוניינים במידע הקשור להודעת הפרסום, להשיב בהודעת טקסט חוזרת, ומכאן שקיימת אצלה האפשרות הטכנית לקבל מסרונים בחזרה.

נגד כאל ונגד ישראכרט נטען כי הן מפנות את המבקשים להסיר את שמם מהמאגרים, לעשות זאת דרך מוקד טלפוני - גם כאן הן לא מאפשרות משלוח הודעת "הסר" חזרה - פעולה שהיא נגישה ומהירה בהרבה.

התביעות הוגשו באמצעות משרד עורכי הדין מרקמן את טומשין. עו"ד דוד שוורצבאום, המייצג את התובעים, הסביר ל"גלובס" כי הנזק שנגרם לקבוצת הצרכנים מוגדר כנזק בלתי ממוני שעיקרו תסכול וחוסר נוחות, ומכאן שקשה להעריך כספית את היקף הנזק גם מבחינת מספר הצרכנים שנפגעו (כאלה שניסו להסיר את שמם מהמאגרים או שמראש התייאשו).

"ההערכות, שהן שרירותיות במידה מסוימת, עמדו על 3-5 מיליון שקל. חשוב להדגיש כי מטרת התביעות היא לא עניין הפיצוי הכספי, אלא לגרום לחברות להפסיק עם השיטה הזו ולגרום להן לאפשר לצרכנים את משלוח הודעת ההסרה בדיוק כפי שמחייב אותן החוק - זה ערך חשוב יותר מסכומי הכסף שנצליח להוציא".

מישראכרט נמסר בתגובה: "החברה לומדת את התביעה ותגיב בערכאות המקובלות".

מכאל נמסר : "התביעה טרם התקבלה. לכשתגיע, נלמד אותה ונגיב בערכאות המוסמכות".

בדיווח הבורסה של הראל מאשרים את קבלת הבקשה.