ביהמ"ש מונע מגרנובסקי לשעבד את מניות השליטה בויליפוד

נענה לבקשת אלפא בנק, לו חייב גרנובסקי 15 מיליון דולר, ועצר את המהלך במסגרתו היה אמור גרנובסקי לקבל הלוואה של 83 מיליון שקל מהאחים ויליגר

אלכסנדר גרנובסקי / צלם: אבי שאולי
אלכסנדר גרנובסקי / צלם: אבי שאולי

הצלחה לאלפא בנק בהליך המשפטי שניהל נגד אלכסנדר גרנובסקי, בעל השליטה בחברת המזון ויליפוד.

בית המשפט אסר אתמול (א') על גרנובסקי לשעבד את החזקותיו בחברת BGI, באמצעותה הוא מחזיק במניות השליטה בויליפוד, לטובת האחים יוסי וצבי ויליגר, כחלק מהסכם הלוואה שאלה היו אמורים להעניק לו.

כעת נראה שגם העסקה הזאת, שכללה הלוואה בהיקף של 83 מיליון שקל, תרד מהפרק, כמו עסקה קודמת שבה ניסה גרנובסקי לקדם להכנסת שותפים לעסקיו בישראל.

גרנובסקי חתם על ערבות אישית

גרנובסקי, שנקלע בשנה האחרונה למצוקה תזרימית ואינו עומד בהתחייבויותיו הפרטיות, שולט בויליפוד בשרשור, באמצעות החברות BGI (הנסחרת בתל-אביב) ואמבלייז (הנסחרת בלונדון).

ההליך המשפטי נפתח בחודש שעבר על-ידי אלפא בנק, מהבנקים הגדולים במזרח אירופה, על רקע חוב של 15 מיליון דולר שיש לגרנובסקי לבנק, שמקורו בהלוואה שניתנה לחברה בשליטתו, שעבורה חתם גרנובסקי על ערבות אישית.

כחלק מההליך המשפטי, באלפא בנק יצאו נגד קבלת ההלוואה שעליה סיכם גרנובסקי עם האחים ויליגר, שמהם רכש בשנה שעברה את השליטה בויליפוד. מנגד, גרנובסקי האשים את הבנק במירמה ובחוסר ניקיון-כפיים.

את אלפא בנק מייצגים עורכי הדין אלון פומרנץ, ד"ר גאי כרמי ורעות כהן ממשרד ליפא מאיר.

שופט בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, יעקב שפסר, קיבל חלקית את בקשת אלפא כשאסר על דיספוזיציה של כספי ההלוואה שהופקדו בחשבון נאמנות ועל העברתם לצדדי ג'. עוד אסר השופט, כאמור, על שיעבוד המניות השונות המוחזקות על-ידי גרנובסקי והחברות שבשליטתו (כאשר מניות שהיו משועבדות לצדדים שלישיים ולמחזיקי האג"ח טרם חתימת הסכם ההלוואה יישארו משועבדות כפי שהיו קודם).

צווים אלה יישארו בתוקף עד למתן פסק דין בהליך העיקרי שהגיש אלפא בנק נגד גרנובסקי או עד להחלטה אחרת.

באלפא, נזכיר, פתחו בשני הליכים במקביל: הראשון הוא לאכיפת פסקי חוץ שניתנו באוקראינה נגד גרנובסקי בגין ההלוואה; והשני הוא בקשה לסעדים זמניים שיאסרו על כל העברה של כספים, מניות, זכויות או נכסים שבידי גרנובסקי וחברות קשורות, ובו התקבלה אתמול החלטת השופט למתן צווים.

מופסד מעל 50% על ויליפוד

הצווים ניתנו בכפוף להפקדה בקופת בית המשפט של ערבות בנקאית על-ידי אלפא בנק, בסך 30 מיליון שקל, שישמשו לפיצוי כל נזק שייגרם לגרנובסקי והחברות שבשליטתו ו/או לאחים ויליגר ולנושיו השונים של גרנובסקי - נפתלי שני וקרן פורטיסימו (בעלי השליטה הקודמים באמבלייז), צביקה בארינבוים (בעל השליטה הקודם ב-BGI) ומחזיקי האג"ח של BGI כתוצאה ממתן הצווים.

הערבות תופקד עד יום ראשון הבא בצהריים, ואם לא ייעשה כן, יפקע תוקפם של הצווים. עוד קבע השופט כי גרנובסקי ישלם את הוצאות אלפא בנק בהליך, שמסתכמות ב-30 אלף שקל.

אשר לטענת גרנובסקי על הנזק שייגרם לצדדים שלישיים אם ההלוואה לא תתקבל, השופט קבע כי קיים "חסר ראייתי" שמותיר את הנזק הנטען לצדדים שלישיים "לא מוכח כלל".

גרנובסקי רכש את מניות השליטה בויליפוד במארס 2014 באמצעות חברת אמבלייז, לאחר ששילם לאחים ויליגר כ-268 מיליון שקל ועוד 20 מיליון שקל בהצעת רכש. נכון להיום שוות המניות פחות ממחצית סכום זה.

כאמור, קודם להלוואה מהאחים ויליגר ניסה גרנובסקי לקדם מהלך להכנסת אהרון בלום ומשה פוטש כשותפים לעסקיו. השניים היו אמורים להשקיע 20 מיליון דולר תמורת 50% מחברה חדשה, שלתוכה יעביר גרנובסקי את החזקותיו הפרטיות ב-BGI ואמבלייז.

על רקע ההליך המשפטי העסקה לא יצאה לפועל, וגרנובסקי חתם על הסכם ההלוואה עם האחים ויליגר שנועד לאפשר לו לבצע פירעון מוקדם של מלוא היתרה הבלתי מסולקת של אג"ח BGI בסך 22 מיליון שקל, וכן לפרוע את יתרת ההתחייבויות הפרטיות שלו בגין עסקאות הרכישה של BGI ואמבלייז. ההלוואה אמורה הייתה להינתן לתקופה של שנתיים בריבית שנתית של 10%.