תמו ימי החושך: ה-NFL החליטה לבטל את "חוק הבלקאאוט"

המשמעות: גם משחקים שלא יהיו סולד-אאוט יוכלו להיות משודרים בערוצים המקומיים בטלוויזיה בארה"ב ■ החשכת משחקי פוטבול בטלוויזיה קיימת בארה"ב ב-1961, וזכתה בהמשך גם להתערבות מצד הנשיא ניקסון

אצטדיון פוטבול, NFL / צלם: רויטרס
אצטדיון פוטבול, NFL / צלם: רויטרס

בשורה משמעותית לאוהדי ה-NFL בארה"ב: "חוק הבלקאאוט" השנוי במחלוקת, שמנע שידורים ישירים של משחקים אליהם לא נמכרו כל הכרטיסים, ייגנז החל מהעונה הקרובה.

בעונה החולפת (2014) לא "הוחשך" אף משחק מהעונה הסדירה בליגת הפוטבול, ואילו בשנת 2013 לא שודרו שני משחקים בלבד מתוך סך של 256. עם זאת, עד שנת 2004 הממוצע עמד 10% מתוך סך משחקי העונה הסדירה בכל השנה. על-פי התקנות, משחקים "מוחשכים" במידה ולא נמכרים אליהם כל הכרטיסים עד 72 שעות לפני התחלתם.

ב-NFL, שהכנסות שנתיות של כ-12 מיליארד דולר הופכות אותה לליגת הספורט העשירה בעולם - הודיעו כי בתום העונה ייבחנו ההשלכות של גניזת החוק, ואז יוחלט האם לבטל אותו לצמיתות. 

"חוק הבלקאאוט" הותקן בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת. בין 1961 ל-1972 כל המשחקים ברדיוס של 75 מייל מהאצטדיון בו נערכו, הוחשכו לצפייה לאוכלוסיה המקומית, ללא קשר אם נמכרו אליהם כל הכרטיסים. מאוחר יותר, ב-1973, בלחץ של הנשיא ריצ'רד ניקסון, הוכנס שינוי לפיו משחקים יוחשכו לאוכלוסיה המקומית רק במידה ו-72 שעות לפני תחילתם לא נמכרו אליהם כל הכרטיסים. הרוב המכריע של האוהדים נאלצו לחיות את הליגה דרך שידורי הרדיו, ובשווקים מסוימים - חלשים יותר מבחינה כלכלית - אוהדים עברו עונות שלמות מבלי שזכו לצפות במשחק בית של קבוצתם.

לאט לאט הצליחה הליגה "לחנך" את האוהדים: בשנות ה-80' כמות המשחקים המוחשכים ירדה ל-40%, עשור אחר כך רק 31% מהמשחקים הוחשכו, ומאז שנת 2000 כמות המשחקים שהוחשכו עמדה על פחות מ-10%.