דיווח: איראן והמעצמות הגיעו להסכם עקרונות על תוכנית הגרעין

גורמים דיפלומטיים מסרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הושגה הסכמה בין הצדדים על מסמך עקרונות פוליטי ■ לדברי דיפלומט מערבי, איראן הסכימה להפחית את מספר הצנטריפוגות שברשותה ל-6,000, וייתכן שאף לפחות מכך

הכור האיראני / צלם: רויטרס
הכור האיראני / צלם: רויטרס

איראן ו-6 המעצמות הגיעו להסכם עקרונות על תוכנית הגרעין של טהראן - כך מסרו היום (א') גורמים דיפלומטיים לסוכנות הידיעות הצרפתית. הצדדים שואפים להגיע להסכם עקרונות עד 31 במרץ - יום שלישי השבוע - ולחתום על הסכם סופי עד 1 ביולי השנה.

לדברי דיפלומט מערבי, המעורה בפרטי ההסכם הזמני, איראן הסכימה להקטין את מספר הצנטריפוגות שברשותה ל-6,000, וייתכן שאף לפחות מכך.

בצהריים הגיע ללוזאן שר החוץ של סין, וואנג יי, כדי להשתתף בשיחות הגרעין. מאוחר יותר היום, גם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, צפוי להגיע לבית המלון "ביו ריוואז'", שבו מתנהלות השיחות.

הבוקר הזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני ההסכם המסתמן וטען כי הוא "מסוכן יותר ממה שחשבנו". ראש הממשלה אמר כי "הציר איראן-לוזאן-תימן מסוכן מאוד לאנושות, וצריך לעצור אותו".

בדבריו, התייחס נתניהו גם למורדים השיעים הנתמכים בידי איראן, שכבשו חלקים גדולים מתימן. הוא הזהיר מניסיונם להשתלט על מצרי באב אל-מנדב, דבר שעשוי "לשנות את מאזן השייט ואספקת הנפט העולמית".

מוקדם יותר הבוקר, אמרו גורמים בכירים במערכת המדינית-ביטחונית לוואלה חדשות כי ישראל כבר נערכת ל"יום שאחרי ההסכם", החל ממיקוד גופי המודיעין בניסיונות להוכיח שאיראן מרמה ומפרה את ההסכם, ועד להגדלת תקציב הביטחון כדי להתמודד עם השלכות ההתעצמות האזורית של איראן.

"ההסכם נראה כמו עובדה מוגמרת, והוא נראה רע מאוד, אף שאנחנו עדיין מקווים שתהיה התפתחות מפתיעה של הרגע האחרון", הסביר גורם מדיני בכיר המעורה בסוגיה. "אם אכן ייחתם הסכם, המאבק יעבור בשלב הראשון לקונגרס האמריקני, אבל כרגע לא בטוח שהקונגרס יוכל לבלום את ההסכם".