קשה להיות יהודי

זה מה שלמד היוצר סייד קשוע, שראיון עמו ישודר הערב ב"עובדה"

סייד קשוע / צילום: בן יוסטר
סייד קשוע / צילום: בן יוסטר

"עובדה", יום ב' 21:00, ערוץ 2 קשת

כבר יותר מ-20 שנה ש"עובדה" היא תוכנית התעודה הפופולרית במקומותינו. למרות שלא תמיד אני שלם איתה, קשה שלא להעריך את העובדה, תרתי-משמע, שהיא עושה זאת בלי לנסות להתחבב: רק בשבוע שעבר שודר הריאיון השנוי במחלוקת עם עבריין המין המשוחרר ארז אפרתי, ריאיון שקשה היה שלא לסלוד ממנו.

מצד אחד, ברור שיש לציבור עניין גם בזווית הראייה של פושעים נאלחים. מצד שני, הכותרת שיצאה מהריאיון, גם אם הוסוותה בצורת שאלה, לאמור: "האם כל אחד עלול להפוך לאנס?" (זו כותרת הריאיון באתר מאקו של הזכיינית קשת), היא אומללה בעיניי.

הערב תארח התוכנית את אחד מהיוצרים המרתקים שפעלו כאן בשנים האחרונות, סייד קשוע. לפעמים נדמה כי הביוגרפיה של קשוע היא היצירה שלו: הוא נמלט ממולדתו שבה, לטענתו, ייחשב תמיד ל"ערבי", אבל גם ברחובות הלבנים והנקיים של צפון אמריקה, מקום שקיבל אותו בזרועות פתוחות, נדמה שהוא חש כבן בלי בית: במולדתו הוא ביקש לחיות בין היהודים, אלא שחיים שכאלה בישראל מכריחים אותך לבחור זהות חדשה לך ובעיקר לילדיך (מקבלת שבת בגן ועד לטקס יום הזיכרון ונסיעות לפולין בתיכון) וחיים מחוץ לישראל הם קשים - במיוחד לדור ההורים.

באופן פרדוקסלי בעיניי, דווקא ברגע שבו החליט קשוע לברוח מהמשמעות של ההיטמעות הבעייתית בקרב האוכלוסייה היהודית ישראלית, הוא למד את המשמעות של להיות יהודי, פליט נצחי, בן בלי בית.

זה עצוב, מרגש ומעורר תהייה שמא לא כל השדים שמהם בורח קשוע הם אכן תלויי מקום וזמן.

כאב גב

"גב האומה" - תוכנית אחרונה לעונה, יום א' 21:15, ערוץ 10

אמש נפרדנו מאחת העונות המוזרות של תוכנית טלוויזיה בישראל: "מצב האומה" נסקה ברשת, הפכה לקולה של "מדינת תל-אביב", עד שהחליטה האכסניה שלה שהיא מבקשת למתן את הקול הזה - והתוכנית נדדה לערוץ 10.

מעבר לשינוי המילה "מצב" ל"גב", לא השתנה בה דבר. הבעיה היא שגם בעולם שמחוץ לאולפן, השתנה "המצב": רוחות השינוי שנשבו בגב האומה התבררו כסימני מהפך בלבד, עד שנדמה שבמציאות של אחרי הבחירות הפכו שליין וחבורתו למעין די.ג'יי שמנסה להחזיר בכוח את האורחים העייפים למרכז הרחבה: הבדיחות היו אותן בדיחות, רק שחלק גדול מהצופים הנאמנים של התוכנית פשוט איבדו את החשק לצחוק.

זו כמובן לא אשמתה של ההפקה, אבל אולי טוב שהעונה מסתיימת עכשיו, בבחינת "והמשכיל בעת ההיא יידום".

ומשהו בקטנה לסיום: 3 תוכניות ללא גורי אלפי שודרו העונה (שתיים מהן, האחרונות), וזה פשוט לא זה בלעדיו. אם יהיו לתוכנית הזאת עוד ערוץ ועוד עונה, אלפי מוכרח להיות באולפן.