מאמן רפואי: האיש שיכניס בנו מוטיבציה לשמור על הבריאות

המאמן הרפואי הוא דמות שהיא בין מאמן ספורט, דיאטן ומאמן להשגת מטרות חיים ■ ייחודו הוא בידע הרפואי שלו

אימון כושר משקולות/ צילום: שאטרסטוק
אימון כושר משקולות/ צילום: שאטרסטוק

לו היו כל בני האדם מתנהגים יפה - נמנעים מעישון, משתיית אלכוהול מופרזת, מהשמנה, מישיבה מרובה מדי ומתזונה עתירת רעלנים - היינו יכולים להפחית 80% ממקרי השבץ והתקפי הלב וכ-40% ממקרי הסרטן, כך לפחות טוען ארגון הבריאות העולמי. והנה עוד נתון שאמור לדרבן אותנו למשמעת: מחצית ממקרי המוות ממחלות הקשורות בסגנון חיים מתרחשים בבני פחות מ-70.

אולם לרובנו קשה למצוא את המוטיבציה לניהול אורח חיים בריא. המוח שלנו בנוי כך שקשה לנו לתכנן קדימה, אנחנו אופטימים מדי לגבי העתיד ולכן מרשים לעצמנו לחטוא בהווה. כאן נכנס לתמונה המאמן הרפואי, דמות שהיא בין מאמן ספורט, דיאטן ומאמן להשגת מטרות חיים. ייחודו הוא בידע הרפואי שלו. מאמנים כאלה פועלים כבר היום בארה"ב, מולדת הקואצי'נג, ואפילו בישראל. כאן, רוב המאמנים הרפואיים עוסקים גם בקואצי'נג קלאסי.

איך נעשים מאמנים רפואיים?

ביחידה ללימודי המשך בטכניון ובכמה מכללות מוצעים היום לימודי אימון, ואחד המסלולים הוא אימון ממוקדם בתחום הבריאות. מלבד הכשרה כמאמנים אישיים כלליים (במסלולי לימוד שרובם לא קיבלו עדיין הכרה אקדמית רשמית), לחלק ממאמני הבריאות רקע רפואי כלשהו - בין אם בסיעוד ובין אם בניהול מערכות בריאות, בתזונה או אפילו במזכירות רפואית.

איריס פלג היא דוגמה למאמנת רפואית שעיצבה את המקצוע שלה באופן הדומה יותר לאופיו בעתיד כנראה. היא מתמחה במחלת הסוכרת ומאמנת רק חולים אלה. היא אינה רופאה או בעלת רקע אקדמי באחד ממקצועות הבריאות (בעתיד כנראה תהיה דרישה מסוימת להשכלה רפואית פורמלית למאמנים רפואיים), אבל היא חולת סוכרת בעצמה ואוטודידקטית בתחום המידע הרפואי הרלוונטי לתחום. "אני לא מנסה להחליף את הרופא או את התזונאי", היא אומרת. "אין לי הידע וההכשרה המקצועית שיש להם. התפקיד שלי, כמו שאני מבינה אותו, הוא לעזור לחולה סוכרת להתמודד בחיבור בין ההמלצות הרפואיות והתזונתיות לבין חיי היומיום".

פלג זמינה למאומנים שלה טלפונית בהתרעה של שעה. "אם מישהי בארוחת בופה שמה לב פתאום שהיא אכלה יותר מדי פחמימות, אני יכולה לשוחח איתה מיד ולהציע לה מה עוד לבחור כדי למזער את הנזק, להרגיע אותה שהמצב לא נורא כל כך ולייעץ לה להימנע ככל האפשר מארוחות בופה בעתיד". אלה דקויות שרופא לא ידון איתה בהם, ועד שהיא תיפגש עם תזונאית עשוי לעבור זמן רב. "אני יודעת מה עובר על סוכרתיים, כי אני כבר עשרות שנים נמצאת בנקודה הזאת בעצמי. אני מכירה אפילו את השפה שעושה בשבילנו את ההבדל".

ומה עם השכר?

מאמן רפואי, כמו מאמן אישי ומאמן ספורט, צריך להיות אדם בעל כריזמה, וכיוון שזו לא תכונה שקל למצוא, מאמנים רפואיים טובים יוכלו כנראה להשתכר היטב. הידע הרפואי שיביאו עמם והתמחות במחלה מסוימת עשויים להוסיף יוקרה, ולא מן הנמנע שבעתיד חברות הביטוח יציעו את השירות הזה כחלק מהפוליסה. כיום, לפי מקורות לא רשמיים, מאמן בריאות בארה"ב מרוויח בין 32 אלף דולר ל-70 אלף דולר בשנה, תלוי בעיקר בניסיון.