רובוט לכל פועל: כשליש מהישראלים כבר רכשו שואב אבק רובוטי

עם זאת, רק כמחצית מעידים על שביעות-רצון גבוהה - כך לפי סקר שביצע עבור "גלובס" מכון המחקר TRI ■ תדירות השימוש בשואב עולה ככל שמחירו גבוה יותר, מה שמעיד על הצורך להימנע מקניית מוצרים לא איכותיים

אווירת הניקיונות והקניות סביב פסח היא שעתם היפה של שואבי האבק הרובוטיים, והמכירות בתקופה זו נוסקות. כך למשל, יורם בדש, מנהל רשתות קמעונאית באלקטרה מוצרי צריכה (רשת מחסני חשמל ושקם אלקטריק), מדווח כי בשבוע שלפני פסח נמכרו פי שלושה שואבי אבק רובוטיים בהשוואה להיקף היחידות שנמכרו בשבועות שלפני כן, ואבי דוניצה, מבעליה של רשת מוצרי החשמל גלי קור מקבוצת סוויטץ', מספר על גידול של 60% במכירות בשלושת השבועות האחרונים. גם באתר השוואת המחירים זאפ מציינים שבאופן קבוע לקראת פסח, שואבי האבק זוכים לעלייה של 146% בהתעניינות, כשרבע מסך החיפושים בקטגורית שואבי האבק נוגעים לשואבים רובוטיים, וכך גם היה בשבוע האחרון ביחס לתחילת השנה. השנה, מספרים שם, חלה עלייה של 12% בחיפוש שואבי אבק רובוטיים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

של איזה יצרן
 של איזה יצרן

מאז נכנס השואב הרובוטי לחיי הישראלים, הם רוכשים אותו בהמוניהם. למעשה, קצת יותר משליש מהישראלים (37%) רכשו שואב רובוטי ב-3 השנים האחרונות - כך לפי סקר שבוצע עבור "גלובס" על-ידי חברת TRI מחקרים אסטרטגיים, בבעלות ד"ר אריה רותם, חברת הייעוץ TACK אסטרטגיות צמיחה ואורי אלמן, בקרב מדגם מייצג שכלל 485 נשאלים. לכן, ניתן להניח כי קיימים כיום כמיליון וחצי משקי-בית יהודיים שיש להם שואב אבק רובוטי. אחוז זה גבוה יותר בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע ובקרב תושבי השרון.

אלא שכמו בכל ענף - גם כאן נוצר מצב שיש טווח רחב מאוד של מוצרים בשוק באיכות משתנה, והדבר בא גם לידי ביטוי במגוון רחב של מותגי מדבקה ובטווח מחירים גדול מאוד, שלפי אתר זאפ נע בין 330 שקל ל-5,150 שקל. הרובוטים נבדלים ביניהם ברמת השכלול, בעוצמת הרעש שהם מייצרים, וכמובן - באיכות השאיבה. רבים מהמוצרים הנמכרים בחנויות במחירים נמוכים מספקים גם תמורה נמוכה, ולכן אין פלא שהסקר מגלה תנודתיות רבה ברמת שביעות-הרצון של בעלי הרובוטים מהמוצר שרכשו.

מה אנחנו קונים?

דגמי הדגל של היצרניות הגדולות - איי-רובוט (iRobot), ניטו (Neato), LG, סמסונג ואקו-וקס (EcoVacs) - נמכרים במחירים של 1,500 עד 4,000 שקל, ומציעים עוצמת שאיבה גבוהה, תכונות חכמות יותר (כמו הימנעות מהתנגשות בקירות ובחפצים) ועמידות גבוהה יותר, אלא שהסקר מגלה שרוב הצרכנים לא מוכנים או לא יכולים להשקיע סכומי כסף כאלה: רק 3% שילמו יותר מ-3,000 שקל על השואב שקנו, 17% מהנשאלים שילמו בין 2,500 ל-3,000 שקל, רבע מהנשאלים שילמו עד 2,500 שקל, רבע נוסף עד 1,500 שקל וקרוב ל-30% עד 1,000 שקל.

המותג הפופולרי ביותר, באופן לא מפתיע, הוא איי-רובוט: כמעט מחצית מהנשאלים אמרו שזה הרובוט שרכשו, אף כי נראה שחלקם מחזיקים מותגים אחרים, אבל מתייחסים אליהם כאל איי-רובוט או רומבה, משום ששמות אלה הפכו למעין שם גנרי לשואבים רובוטיים. כ-20% מהנשאלים כלל לא ידעו או לא זכרו איזה מותג רכשו.

בהפרש ניכר מאיי-רובוט נמצאת LG עם 14% מהרוכשים, ואחריה פיליפס עם 7%. סמסונג אחריהן עם 6%. המותג Crown דורג במקום החמישי עם 3% והמותג סילבר ליין עם 2% במקום השישי. מדובר בשני מותגים המציעים רובוטים במחירים נמוכים של כמה מאות שקלים. אחריהן מדורגת ניטו, שנחשבת מבחינת האיכות ליריבה של איי רובוט, כשרק 2% החזיקו את המוצר שלה.

מעניין לראות שרק 17% מהמשתתפים בסקר השיבו שהם מרוצים מאוד מהשימוש ברובוט שלהם, ו-40% ציינו שהם מרוצים. שליש מהנשאלים דירגו את רמת שביעות-הרצון שלהם כבינונית. לקוחות ששילמו עבור הרובוט בין 1,500 ל-2,500 שקל היו יותר מרוצים מהשואב. כמו כן, משתמשים שהיו מרוצים מהשואב, מפעילים את הרובוט לפחות פעם ביום. 16% מפעילים בין 4 ל-5 פעמים בשבוע, 30% מפעילים בין פעמיים ל-3 פעמים בשבוע, כאשר מספר זהה גם מפעיל פעם בשבוע. 13% מהנשאלים מפעיל בין פעם בשבועיים לפעם בחודש.

מה צריך לדעת?

כדי שהשואב לא יהפוך לפסל סביבתי שבמקום לנקות את האבק צובר אבק בעצמו, כדאי להביא בחשבון כמה שיקולים לפני הרכישה:

* המחיר כן קובע:

ברוב הבדיקות שביצענו לאורך השנים, דגמים של מותגים זניחים הפגינו תוצאות לא מוצלחות. הדבר התבטא בעוצמת שאיבה חלשה, ובחיישנים שלא זיהו את מיקום הרובוט, כך שהוא לא הגיע לעמדת הטעינה באופן אוטומטי. דווקא הדגמים הבסיסיים של היצרניות הגדולות הציגו ביצועים טובים.

* לא כל השכלולים נחוצים:

היצרניות משתמשות בטכנולוגיות עם שמות גרנדיוזיים כמו מצלמות מיפוי, התקני לייזר וקירות וירטואליים. ברוב המקרים גם הדגמים הבסיסיים, שלא כללו את היכולות האלה, הציגו עבודת ניקיון מוצלחת מאוד לאורך זמן.

* הרבה רעש:

רוב החברות מבטיחות שהרובוטים שלהן שואבים כמעט ללא רעש. ככלל אצבע כדאי לדעת שכל הרובוטים מייצרים רעש. חלק מהדגמים אפילו רועשים מאוד.

* עובדים בשביל הרובוט:

רוב היצרניות גובות פרמיה של כמה מאות שקלים עבור דגם הכולל יכולות תכנות. היישום הזה מאפשר לקבוע ימים ושעות שבהם הרובוט יתחיל לעבוד באופן אוטומטי. זכרו שצריך להכין מעט את הבית לפני שהרובוט יוצא לעבודה. במקרה שמונחים גרביים, חולצות או נעליים עם שרוכים ארוכים, וכך גם צעצועים של הילדים, הרובוט יתפוס אותם ויתחיל לגרור אותם ברחבי הבית. חוטי חשמל של מטען הסמארטפון או הלפטופ יכולים להיות מכשול שיתקע את הרובוט ולא יאפשר לו להמשיך לעבוד.

* שטיפה:

רובוטים המציעים ניגוב רטוב או שטיפה כבר מגיעים לרמת עבודה סבירה ואפילו טובה, אבל גם כאן צריך לזכור, הדבר דורש ניקוי של הרובוט לאחר מכן.

* קיר וירטואלי:

קירות וירטואלים הם יכולת שיצרניות הרובוטים אוהבות להתגאות בה. גם כאן מדובר בפיצ'ר שלא כל משתמש צריך. הקיר הווירטואלי אמנם תוחם את הרובוט לאזור מסוים, אבל מדובר במוצר שנראה כמו קופסה קטנה, הפועל על סוללות מסוג D. לא מדובר בסוללות סטנדרטיות שאנשים מחזיקים בבית, כך שברגע שהסוללות מפסיקות לעבוד לאחר מספר חודשים, המשתמשים מפסיקים לעבוד עם קיר וירטואלי. כמו כן, לא תמיד מתאים להשאיר את הקיר הווירטואלי מונח דרך קבע על הרצפה או לזכור למקם אותו בכל הפעלה של הרובוט.

* אחריות:

חלק מהיצרניות מציעות אחריות לשנתיים. כדאי לקחת את ההצעה הזו בחשבון, כי הרובוטים עלולים להתקלקל במשך הזמן. רכישה מחו"ל היא פתרון שמוזיל את המחיר, אבל חלק מהיבואניות בארץ מקשות מאוד על מימוש אחריות בינלאומית ודורשות מחירים גבוהים על תיקונים.

שואבי אבק
 שואבי אבק

לא רק אבק

בשוק קיימים גם רובוטים לשטיפת רצפה ולניקוי חלונות, ויש גם רובוט משולב - היודע לשאוב אבק וגם לבצע ניגוב רטוב. הנה כמה דוגמאות:

* MR6803 של Moneual: שאיבה וניגוב רטוב

יצרנית רובוטי שואבי האבק הקוריאנית Moneual לא מוכרת בישראל. לאחרונה היא החלה למכור את הרובוט הראשון שלה בארץ MR6803 - רובוט היברידי, המציע גם שאיבת אבק וגם ניגוב רטוב של הרצפה. רובוט המשלב בין שתי היכולות, הוא בהחלט דבר יעיל. כדי ליהנות מהיכולת הזו, הרובוט מגיע עם מגש עגול אותו מרכיבים על החלק התחתון של הרובוט (ניתן להסיר בקלות). המגש כולל מתקן למילוי מים ומטלית מיקרופייבר. הרובוט מטפטף טיפות מים בזמן העבודה, כך שהמטלית נשארת רטובה. הרובוט קודם שואב את האבק ומיד מנגב את המקום. התוצאה בהחלט טובה. הרובוט מסיר אבק שנדבק לריצפה ולכלוכים שונים, חבל רק שהוא משאיר מעט סימני ניגוב על הרצפה, בעיקר מהגלגלים. מחיר: 3,200 שקל.

* סקובה 450: רובוט שוטף רצפה

כבר מספר שנים מציעה איי-רובוט את סדרת סקובה - רובוטים המיועדים לשטיפה של הרצפה, אבל עד עכשיו איכות העבודה שלהם הייתה נמוכה מאוד. דגם סקובה 450 מצליח לשנות את התמונה הזו. הוא עובד ב-3 שלבים: ראשית, הוא מבצע שאיבה קלה של האבק מהרצפה ומרטיב אותה תוך כדי. במקרה שהרצפה מלוכלכת מאוד בשערות, צריך לטאטא קודם. בשלב השני, הסקובה מקרצף את הרצפה, ובשלב השלישי שואב את המים הנותרים. הבעיה בסקובה הוא הטיפול השוטף בו לאחר שטיפת הרצפה. המשתמש צריך להוציא את כל הלכלוך מתא האחסון, לשטוף אותו, וגם לנקות את כל המברשות ואזורי השאיבה, לייבש וכמובן לזכור להטעין את הרובוט. לסקובה אין תחנת עגינה עבור טעינה והדבר דורש שימוש בכבל מטען. בקיצור, לא מעט עבודה. כך או כך, סקובה 450 הוא בינתיים הפתרון הטוב ביותר בשוק לשטיפת הבית, למרות חסרונותיו הלא מעטים. מחיר: 3,000 שקל.

* W730 של אקו-וקס: שטיפת חלונות

קטגוריית הרובוטים לשטיפת חלונות עדיין לא תפסה תאוצה, כאשר השחקנית העיקרית בה היא אקו-וקס, המוכרת מעולם הרובוטים השואבים. החברה מציעה בארץ את W730 מסדרת WinBot. בניגוד לדור הקודם, דגם זה מציע ניקוי של חלונות ללא מסגרת. שיטת העבודה דורשת להתיז מעט נוזל ניקוי המגיע בערכה על רפידות המתלבשות למוצר. את הרפידות צריך לזכור להסיר לאחר העבודה ולשטוף אותן. הבעיה הגדולה של ה-WinBot שהוא מיועד לחלונות המלוכלכים מאבק, כאשר חול מקשה מאוד על העבודה שלו ובחברה מציעים לנקות מעט את החלון לפני זה. בפועל, הרובוט ניקה גם חלונות מאוד מלוכלכים, אבל במקרים האלה, הוא נתקע ודרש מאיתנו לנקות מעט את חלקו האחורי. בתחזוקה שוטפת של החלונות, כאשר הלכלוך לא עצום, אין שום בעיה. מחיר: 2,600 שקל.