עובד ממוצע בביטוח מקבל פחות מ-4% משכר הבכירים

עובדי הביטוח קיבלו אשתקד שכר בעלות חודשית ממוצעת של 18.7 א' ש' ■ ומה קורה מעבר לכביש הפיננסי? עובדי חמשת הבנקים הגדולים קיבלו בשנה שעברה שכר חודשי בעלות ממוצעת של 30.5 א' ש', וגם בבתי ההשקעות חוגגים

תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי
תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי

בימים האחרונים התווספה עוד חברת ביטוח למפת החברות שעובדיהן מאוגדים, וישנן חברות ביטוח אחרות שמתנהלים בהן מהלכים ומאבקים בנושא. נכון להיום נחתם הסכם קיבוצי בשלוש קבוצות ביטוח: כלל ביטוח, מגדל, ולאחרונה גם ב-AIG ישראל. המהלכים בכיוון זה נעשים, בין היתר, על רקע כמה מאפיינים של ענף הביטוח מההיבט תעסוקתי, שמתאפיין בנורמות שכר נדיבות מאוד לבכירים בו. מולם יש אלפים רבים מאוד של פקידים בדרגים זוטרים ובדרגי הביניים, שזוכים לתנאים צנועים בהרבה - שדומים באופן טבעי לנתוני השכר הממוצע של השכירים במשק, ושנמוכים משמעותית מהממוצעים הנהוגים בענף הבנקאות.

בסוף 2014 עבדו בענף הביטוח כ-23,518 איש, שזכו יחדיו לשכר ותגמולים בעלות מצרפית של כ-5.29 מיליארד שקל. זאת לעומת כ-22,997 עובדים שעבדו בקבוצות הביטוח - כולל פעילויות הפנסיה, הפיננסים, הסוכנויות והפעילויות האחרות שבבעלותן - ב-2013, ושזכו אז לשכר ותגמולים בעלות מצרפית של כ-5.26 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של כ-2.3% במספר העובדים בענף, ובעלייה נומינלית קלה של 0.6% בהוצאות השכר המצרפיות בענף. זאת, בעוד שהרווח הכולל לאחר מס של הענף קטן ב-2014 בכ-28%, ביחס לזה שנרשם ב-2013.

ב-2014 הסתכמה עלות השכר השנתי הממוצעת של עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף הביטוח בכ-6.2 מיליון שקל. מנגד, עלות השכר הממוצעת של העובדים בענף, כולל שכר המיליונים למנהלים הבכירים - שמטה את הממוצעים כלפי מעלה, הסתכמה ב-2014 בכ-225 אלף שקל. מדובר בעלות שכר שמהווה כ-3.6% משכרם של עשרת האנשים המתוגמלים ביותר בענף. דרך אחרת להסתכל על זה היא ששכרם של עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף הביטוח ב-2014 היה גבוה כמעט פי 28 מהשכר של העובד הממוצע בענף. נציין כי אצל 15 מקבלי השכר הגבוה בענף דובר על עלות שכר שנתית של כ-5.6 מיליון שקל בממוצע - עדיין גבוה בסדרי גודל מהשכר הממוצע בענף הרווחי.

אגב, מדובר בשיפור ביחס לתמונה שאפיינה את 2013, ושנבעה במידה רבה משכר גבוה בהרבה של עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף. אז דובר על עלות שכר גבוהה יותר לעובד הממוצע, שעמדה על כ-229 אלף שקל לשנה (קצת פחות מ-19.1 אלף שקל לחודש) - שהיוותה רק 2.5% מעלות התגמול השנתי הממוצע של עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף הביטוח ב-2013: כ-1/40 בלבד.

נדגיש כי מספרים אלה, כדרכם של ממוצעים, כוללים את כולם, כולל עובדים בשכר של 5,000 שקל לחודש ומנהלים שמקבלים שכר של מיליוני שקלים. מדובר בעשרות רבות של מנהלים בענף, ואף בהיקף תלת-ספרתי, שמקבלים מדי שנה שכר בעלות כוללת שעולה על מיליון שקל.

כך או אחרת, בהמשך לשנת 2013, גם בשנת 2014 גדלה מצבת האדם בענף הביטוח (לא כולל חברות מונוליין שלא פועלות מול הציבור הרחב במגוון תחומי ביטוח, כחברות מסחריות "רגילות"), כך שנכון לסוף 2014 הועסקו ב-13 קבוצות הביטוח העוסקות במגוון תחומי הביטוח כ-23.5 אלף עובדים, לעומת כ-22.2 אלף עובדים שהועסקו בענף נכון לסוף 2012.

עובדים אלה זכו בשנה החולפת לשכר בעלות ממוצעת של כ-18,741 שקל מדי חודש. בניכוי הוצאות מעביד שהעובד "לא רואה", עלות השכר הממוצעת מתבטאת בשכר ברוטו (קודם לתשלום מס) בשיעור ממוצע שנע בסביבות רמה של 11.5 אלף שקל לחודש.

ממוצעים אלה אינם מדויקים לגמרי, אך הם נותנים מושג טוב מאוד לגבי רמות השכר בענף, וכוללים בתוכם את כל מקבלי השכר, החל ממקבלי השכר הגבוה ביותר ועד לעובדים הזוטרים ביותר, עובדים ותיקים וצעירים וכן עובדים בתחומי הביטוח ועובדים בתחומי הפיננסים, ובקצה ישנם גם עובדים בחברות בחו"ל.

את הרשימה מובילות גם השנה החברות שאינן מהגדולות בענף, או מאלה שפועלות באמצעות שיווק ישיר. במעלה רשימת השכר הממוצע לעובד (במונחי עלות) נמצאות ביטוח חקלאי, הכשרה ביטוח ושלמה ביטוח (שנתוני השכר שלה הוטו מעלה בשל תשלום שניתן למנכ"ל הקודם), שיחדיו מעסיקות כ-656 עובדים "בלבד".

חמש קבוצות הביטוח הגדולות נמצאות ברמות שנמוכות מעלות שכר ממוצעת של 20 אלף שקל לחודש, בעוד שבהכללה ניתן לומר שמנהליהן זוכים לשכר הגבוה בענף. לצדן יש גם את איילון ואת שתי החברות הישירות - איי.די.איי ביטוח (שמוכרת לציבור כביטוח ישיר) ו-AIG ישראל, שמתאפיינות בשכר ממוצע הנמוך בענף, פרט לזה של עובדי שירביט הקטנה, שם הסתכמה עלות השכר הממוצעת לעובד בכ-14.7 אלף שקל לחודש.

ולסיום, כאמור, בניגוד למנהלי ענף הביטוח, שרבים מהם עקפו בשנה החולפת את ראשי מערכת הבנקאות בכל הנוגע לשכר, עובדי ענף הביטוח ככלל עדיין רחוקים מאוד מעמיתיהם בענפי הפיננסים הגדולים האחרים.

על מה מדובר? ב-2014 הסתכמה עלות השכר החודשי הממוצעת של 45,399 עובדי חמשת הבנקים הגדולים בכ-30.5 אלף שקל לחודש (לעומת רמה של כ-30.7 אלף שקל לחודש שנרשמה ב-2013). כמו כן, אצל 2,067 עובדי חמשת בתי ההשקעות שמפרסמים את דוחותיהם לציבור (מיטב דש, אקסלנס, אי.בי.אי, ילין לפידות ואנליסט) הסתכמה עלות השכר החודשי הממוצעת בכ-24.5 אלף שקל - גידול של כ-8% ביחס לרמה של 22.6 אלף שקל שנרשמה ב-2013.

 

נתוני השכר הממוצעים בענף הביטוח
 נתוני השכר הממוצעים בענף הביטוח