נשים בהיי-טק זה לא מספיק

פרויקטים לקידום נשים בהיי-טק מפספסים את קהל היעד החשוב ביותר

בתקופה האחרונה נחשפים פרויקטים רבים לקידום נשים בהיי-טק ולחשיפתן למקצועות העתיד.

לאחרונה התקיימה בארץ בחברת ההיי-טק קלרנה סדנא נוספת מטעם פרויקט Rails Girls העולמי המעודד נשים להכיר את יסודות התוכנה. בסדנא נלמדו עקרונות ויישום הקמת אתר אינטרנט ושולבו הרצאות על עולם ההייטק ותחומיו. מטרת הסדנא מבורכת - עידוד וחיזוק הכוח הנשי בעולם ההייטק.

על פי הדיווחים ומנתוני הלמ"ס כפי שפורסמו ב"גלובס" עולה כי מתוך כ-283 אלף עובדים בתחום ההיי-טק בארץ, ישנן רק כ-100 אלף נשים. ואם נרחיב ונעמיק אף יותר, נגלה שנשים בדרגים הבכירים בהייטק נמצאות במיעוט מחפיר, אם כתוצאה של דימוי ענף ההיי-טק כגברי מאז ומתמיד, או עקב הנטייה הגברית לבחירה בלימודי מדעי המחשב ומקצועות מתמטיים המשויכים לענף. כך או כך, אין ייצוג נשי מספיק כיום בעולם ההיי-טק הישראלי.

בהתאם לכך, אין ספק בחשיבותו של פרויקט Rails Girls שמעניק לבנות הנוער בארץ, כמו גם בעולם, טעימה מעולם ההיי-טק, חושף אותן ליתרונות שבמקצוע ובאמצעות חברות היי-טק ישראליות שנותנות חסות לפרויקט, אף נותן להן כלים ראשוניים לעבודה מעשית.

המלכוד היחיד בפרוייקט המבורך ובדומיו שבאו לפניו, הוא חוסר נגישותו לנשים בשכבות החלשות שדווקא הן ככל הנראה קהל יעד פוטנציאלי לטוויסט מקצועי הכרחי.

חוסר הנגישות של הפרויקט מתחיל מרגע פרסומו. הנרשמות לפרוייקט Rails Girls בארץ שמעו עליו בבתי הספר מהמורות שלהן - שקראו על הפרויקט בעמודי הפייסבוק הרלוונטיים לתחום, או תלמידות שראו את הפרסום במכללות המכינות לפסיכומטרי. שני מקורות אשר פחות נגישים אם בכלל, לאוכלוסיה החלשה. כך יוצא שנשים שנרשמו לפרויקט וזכו לעידוד והכוונה למקצועות ההיי-טק בוני העתיד, לא היו אלו שעתיד זה היה יכול לשנות את חייהן וחבל. מה גם שאותן נשים שלמדו בסדנא את יסודות בניית האתר, יצאו משם עם בסיס מקצועי ראשוני, שהיה מאוד מסייע לנשים מעוטות יכולת.

גם פרויקט She Codes שהגיע לישראל לפני כשנה, מטעם הארגון העולמי Women Who Code פותח במטרה לעודד נוכחות נשית גבוהה יותר בעולם ההיי-טק, באמצעות יצירת קהילה מקומית של מתכנתות ונשים העוסקות במקצועות טכניים. אותן נשים השתתפו בסדנאות תכנות למתחילות ולמתקדמות. אך הפרויקט פסח שלא במתכוון על נשים שאינן חלק מהעולם הטכנולוגי, שהיו יכולות בהחלט לעשות בו שימוש מבורך. גם במקרה זה הפספוס נבע מפרסום הפרוייקט באתרים המכוונים לאוכלוסיית יעד מסוימת - נשים שכבר מכירות את עולם ההיי-טק. לכן לא מפתיע שלסדנאות הגיעו עשרות נשים מתחום ההיי-טק (שאינן מתכנתות) אשר שמחו ללמוד ולהתנסות בכתיבת קוד.

רעיון עידוד וקידום נשים בעולם ההיי-טק ובמקצועות הטכנולוגיים בכלל, אכן ראוי ומבורך. אולם, מן הראוי להנגישו אף לנשים החשופות פחות לפרסומים בפייסבוק באמצעות פנייה לקבוצות ייעודיות, או על ידי הפעלת התכנית במכללות באזורים הנכונים. פנייה מכוונת לנשים ונערות באזורי פריפריה מרוחקים ולבתי ספר באזורי מיעוטים, יכולה לשנות את עולמן של נערות אלו ולתת בידן כלים ראשוניים ודריסת רגל בעולם ההיי-טק, שיאפשרו להן לצאת מהלופ הקבוע של החסך המקצועי והאפשרות התעסוקתית המוגבלת. מה גם שסדנא מקצועית שתלמד אותן בניית אתר אינטרנט או פיתוח קוד, תעניק להן באופן מידיי מקצוע חיוני ואפשרות להתחיל להתפרנס ממנו.

לא נותר אלא לקוות כי הפרויקטים הבאים לקידום נשים לעולמות ההיי-טק והטכנולוגיה יופנו בדרך נכונה למקומות בהם זקוקים להם ביותר.