שיא בשיעור הערות "עסק חי" בבורסה בת"א

הערת עסק חי בדוחותיהן של 13% מהחברות בבורסה ■ בביומד ל-44% מהחברות הערה כזאת

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

מדד המעו"ף משייט כבר זמן רב סביב רמות שיא, והאופטימיות הרבה של המשקיעים בבורסה המקומית ממשיכה לתמוך בו, אולם עם סיום עונת הדוחות הכספיים לשנת ל-2014 מסתמן שיא נוסף, שמרמז דווקא על פסימיות. מבדיקה שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi, עולה כי בסיכום 2014 שיעור הערות ה"עסק חי" שהציגו החברות המדווחות הגיע ל-13% - שיא של כל הזמנים לפי חברת המידע. בסך הכול צורפה הערה כזו ל-74 חברות בורסאיות מתוך 571 חברות שפרסמו את דוחותיהן בחודש שעבר.

ב-CofaceBdi מוסיפים כי "ענף הביומד ממשיך להיות המסוכן ביותר להשקעה בבורסה, לפחות על בסיס האזהרות שמצרפות פירמות ראיית החשבון לדוחות הכספיים". מנתוני חברת המידע העסקי עולה כי קרוב לשליש (32%) מהחברות שהציגו הערה מסוג זה בדוחות 2014 הגיעו מתחום הביומד, וכי בסך הכול לדוחותיהן של 44% מחברות הביומד הבורסאיות צורפה הערת "עסק חי" בסיכום שנתי. חברות הביומד, נציין, מהוות 9% מסך החברות הבורסאיות.

יחד עם זאת, בהקשר זה חשוב לציין כי לעומת החברות ברוב התחומים האחרים, בחברות ביומד הערת "עסק חי" היא בדרך כלל עניין שנחשב לפחות דרמטי ובעייתי. מדובר בחברות שברוב המקרים אינן בשלב המכירות המשמעותיות, ולכן הן תמיד במצוקת מזומנים, כשהן בונות על כך שבהתאם לאבני הדרך והצלחות אחרות - יוכלו להמשיך ולגייס הון בעתיד.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, "חברות הביומד בבורסה בת"א הן למעשה חברות סטארט-אפ במקרים רבים, כאלו שאינן זוכות להכנסות רבות, וממתינות להבשלת והצלחת הניסויים של הפיתוחים והתרופות שלהן, לצורך מכירתן באקזיט או ליצירת הכנסות.

"במצב כזה", מוסיפה ינאי, "לא פלא שהן נחשבות מסוכנות ביחס לחברות בענפים אחרים בבורסה, הנהנות מפעילות מכירות ותזרימי מזומנים שוטפים. העובדה הזו יוצרת קושי בתימחור הסיכונים הללו בחברות הביומד, והמשקיעים בהן מוכנים במידה מסוימת לקחת את הסיכון בתמורה לפוטנציאל לרווחים גדולים, במידה שהפיתוחים של חברות הביומד יצליחו".

הנדל"ן "מככב" בהערות אבל יורד

ענפים נוספים בהם מצאו ב-CofaceBdi הערות "עסק חי" בשיעור דו-ספרתי הם ענפי ההשקעה וההחזקות, הנדל"ן והבינוי והטכנולוגיה. מבין חברות ההשקעה וההחזקות, המהוות 12% מהחברות הבורסאיות, 20% הציגו הערת "עסק חי", ובענף הטכנולוגיה, עם נתח של 13% מסך החברות הנסחרות, שיעור הערות ה"עסק חי" עמד על 12%.

ענף הנדל"ן והבינוי מהווה את אחד מתחומי הפעילות המרכזיים בבורסה, ו-16% מהחברות בו, שבסך הכול מהוות קרוב לרבע (23%) מכלל החברות הבורסאיות, הציגו הערת "עסק חי" בדוחותיהן.

ואולם, ב-CofaceBdi מציינים כי "שיעור חברות הנדל"ן הנסחרות מתוך סך החברות בבורסה שלדוחותיהן צמודה הערת "עסק חי" ב-2014 ירד ברבעון האחרון, בשיעור של כמעט 25%, ועמד על 16%, לעומת 21% ברבעון השלישי של 2014".

עוד עולה מהבדיקה כי תחומי פעילות יציבים יותר, לפחות לפי קריטריון הערת "עסק חי", הם הפיננסים (המהווה 11% מהחברות), שם לא נרשמה אף לא הערת "עסק חי" אחת, וחברות המסחר והשירותים (14% מסך החברות), שרק 4% מהן הציגו הערת "עסק חי" בדוחות השנתיים. כלכלני CofaceBdi מסבירים כי "הערת 'עסק חי' היא תמרור אזהרה חמור לבעלי המניות והחוב של החברה. רואי החשבון מחליטים להכניס לדוחות הכספיים הערה כזו כאשר החברה עלולה שלא לשלם את מלוא חובותיה לבעלי החוב, וכשמניותיה עשויות לאבד מערכן".

עוד לדבריהם, "הערת 'עסק חי' תופיע בדרך כלל כשמתברר שלחברה אין מספיק מקורות לשלם את חובותיה, בעיקר אלו שאמורים להיפרע בזמן הקצר".

עסק חי
 עסק חי