"אנחנו רואים את צמיחתה האיטית של זירה יזמית חרדית"

לירון ורמן, מנהל מרכז החדשנות של סיטי בישראל: "סיטי מבינה שיש פוטנציאל אדיר בתחום הפיתוח הטכנולוגי עבור התחום הפיננסי והסקיוריטי דווקא בישראל"

סטארט אפ  הון סיכון הייטק כבלים בינארי /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק כבלים בינארי / צלם: thinkstock

באחרונה פורסם, כי חברות טכנולוגיה ישראליות גייסו ברבעון הראשון של 2015 הון בהיקף של לא פחות מ-1.5 מיליארדי דולרים בארה"ב. על צמרת המגייסות נמנות חברות היי-טק וביומד, ובסך הכל נרשמו 11 הנפקות של חברות ישראליות בשוק ההון האמריקאי, אשר כולן הניבו תשואה חיובית למשקיעים.

בפתחו של יום העצמאות ה-67 למדינת ישראל, התעשייה המקומית יכולה להתגאות בכך שבשנים האחרונות נרשמו השקעות בינלאומיות משמעותיות בענף המחקר והפיתוח (מו"פ) המקומי.

לפי מחקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עבור משרד המדע ב-2014, חברות בינלאומיות השקיעו לא פחות מ-6 מיליארדי דולרים במו"פ ישראלי. חברות מובילות דוגמת גוגל, ענקית הבנקאות סיטי, מייקרוסופט, אינטל ועוד ועוד הקימו כאן מרכזי מו"פ בהיקפים ניכרים וייצרו למעלה מ-34,350 מקומות עבודה לישראלים. פעילותן זו של החברות הבינלאומיות הובילה גם לייצוא בהיקף של 4.2 מיליארדי דולרים - 93% מסך ייצוא המו"פ בישראל, לא כולל מכירה של פטנטים או סטארט-אפים לחו"ל.

תעשיית היזמות בישראל משגשגת, ועל פי הסטטיסטיקה בכל שנה קמים בישראל כ-1000 סטארטאפים. והחברות הבינלאומיות לא נשארות אדישות למספרים ובעיקר לאווירה היזמית בישראל. הזירה המקומית פורחת בתחומי הסייבר, המובייל ועכשיו גם בתחום הפינטק (הטכנולוגיה הפיננסית). תחום הפינטק הולך ותופס תאוצה בכל העולם.

לירון ורמן, מנהל מרכז החדשנות של סיטי בישראל אומר בשיחה עם "גלובס" כי "כאשר אפל מגדירה את הארנק הדיגיטאלי כיעד אסטרטגי לשנה הקרובה ומיקרוסופט נכנסת לתחום היזמים מבינים את קריאת הכיוון המדויקת של השוק. יזמים שעוסקים בכל הממשקים השונים של תחומי התשלומים, אבטחת טרנסקציות, סקיוריטי, ממשקים לזיהוי מהיר וגם נגזרות של חדרי מסחר- ויגיעו ראשונים לשוק, עם רעיון וטכנולוגיה חזקה יגרפו את כל הקופה והיזמים הישראלים כבר שם. אני מאמין שבשנתיים הקרובים אנחנו נתחיל לראות אקזיטים של חברות ישראליות בתחום הזה".

גם המדען הראשי בישראל הגדיר את פיתוח היזמות בתחום כיעד אסטרטגי. כתוצאה מכך פתחה בישראל לפני שלוש שנים ענקית הבנקאות הבינלאומית סיטי, מרכז חדשנות הכולל בתוכו גם אקסלרטור, בו יושבות חברות המפתחות טכנולוגיות לתחום הפיננסים. כיום מרכז החדשנות נחשב לזה העומד בחוד החנית של התחום בישראל.

"סיטי מבינה שיש פוטנציאל אדיר בתחום הפיתוח הטכנולוגי עבור התחום הפיננסי והסקיוריטי דווקא בישראל. זו גם הסיבה שפתחנו פה את המרכז. המרכז שלנו היום עומד בחזית הטכנולוגיה בכל הקשור לטכנולוגיות של חדרי מסחר, אבטחה בשרותי בנקאות וטכנולוגיות חדשניות שישנו את כל הדרך שבא אנחנו צורכים שרותים פיננסיים" אומר ורמן.

הבעת האמון של סיטי העולמית, במרכז הישראלי הביאה השנה להרחבת הפעילות בישראל, לגיוס עובדים נוספים ובפעם הראשונה גם אפשרה לישראל להשתתף בתחרות היוקרתית שעורכת סיטי בעולם הנקראת Citi Mobile Challenge. למעשה, זו הפעם הראשונה שבה יתחרו יזמים ישראלים יחד עם יזמים בורשה, לונדון וניירובי על פיתוח אפליקציות מובייל בתחומי הבנקאות והפיננסים ולרגל הארוע בכירים מתאגיד סיטי העולמי יגיעו לישראל כדי לבחון טכנולוגיות הקשורות ל"בנק העתיד" והשינויים הטכנולוגיים בתחומי המסחר האלקטרוני, שירותים קמעונאיים, אסטרטגיה, שירותים וירטואליים, ועוד.

ורמן אומר כי "הזירה המקומית בתחום הפינטק בשיא התהוותה וראינו את זה כאשר לתחרות נרשמו מאות חברות ישראל. לבסוף בחרנו 20 מתחרים מישראל (בנוסף לכ-60 שיציגו בבירות נוספות). כאלה שאנו מאמינים שיש להם סיכוי טוב מול היזמים האחרים ברמה הבינלאומית. בתחרות ישתתפו חברות סטארט אפ שרובן מתייחסות לניהול כסף של הצרכן הסופי כמו אפליקציה לניהול מזומנים וחיסכון; רשת חברתית לניהול תשלומים; תשלום לתחבורה ציבורית דרך הסמארטפון; ארנק דיגיטאלי לעוסקים זעירים ועוד ועוד".

מרכז החדשנות של סיטי בישראל כולל שתי פעילויות עיקריות. האחת היא פיתוחים טכנולוגיים לתוך סיטי - כלומר טכנולוגיות שעשויות לשמש את הבנק וחדרי המסחר של סיטי בעולם והפעילות השניה היא האקסלרטור, שהתחיל זה עתה את המחזור השלישי שלו.

"אנחנו קיבלנו מנדט אדיר מהמדען הראשי לפתח פה תעשיית פינטק ברת-קיימא. אבל אנחנו מסתכלים על התמונה הרחבה ומנסים לפתח לא רק טכנולוגיות אלא גם אקוסיסטם יזמי בתחום. זו הסיבה שבגללה אנו שותפים במימון של שני אקסלרטורים במגזר הערבי, בבקה אל גרביה ובנצרת. המטרה שלנו היא ליצור קהילה יזמית במגזר הערבי. זו בעיני הקהילה המפוספסת של הסטארט ניישן. יש מהנדסים מצוינים, יוצאי הטכניון שאינם מצליחים להשתלב בשוק העבודה המקומי. אנחנו רוצים לחשוף ולגייס אותם לעולם היזמי".

לסיכום אומר ורמן שבימים אלה מרכז החדשנות פועל מול משרד הכלכלה על מנת לעודד יזמות גם במגזר החרדי. "אנחנו מגייסים עוד ועוד מוחות מצוינים למרכז ואנחנו רואים פוטנציאל אדיר במגזר החרדי. אנחנו רואים את צמיחתה האיטית של זירה יזמית חרדית, ואנחנו רוצים להיות מעורבים ולתרום להתפתחותה. מבחינתנו זו תרומה משמעותית לחברה הישראלית".