אתר "העין השביעית" גייס 100 אלף שקל להמשך פעילותו

זאת במסגרת קמפיין מימון המונים ■ אתר ביקורת התקשורת מנהל מגעים עם מספר גופים במטרה לקבל תמיכה קבועה

בתוך שבוע בלבד מאז פתח אתר "העין השביעית" בקמפיין מימון המונים בכדי להצילו, הצליחה העמותה שמנהלת אותו לגייס 100 אלף שקל מהציבור.

"התקציב החודשי של האתר במתכונת הרזה שלו, אחרי שהתאמנו אותו, עומד על כ-70 אלף שקל, ורובו ככולו, 50 אלף שקל, הוא הוצאות על כוח-האדם - עורך, שני כתבים, עריכה לשונית", אומר ל"גלובס" יו"ר העמותה, עו"ד אלעד מן.

כמו מן, גם חברי ההנהלה האחרים, העיתונאים אבנר הופשטיין וענת באלינט, עושים זאת בהתנדבות מלאה. גם עובדי הפרילאנס של אתר ביקורת התקשורת לא מקבלים לפי שעה תשלום על תרומתם לאתר.

החל מראשית החודש האחרון הפסיק המכון הישראלי לדמוקרטיה לתמוך בגוף הביקורת, לאחר 19 שנה, מהן 8 שנים שבמהלכן התפרסם ברשת בלבד.

לדברי מן ואחד מכתבי האתר, אורן פרסיקו, התוכנית הכלכלית היא להתבסס על תרומות הציבור לכל היותר בשלושת החודשים הראשונים, ובהמשך להיתמך על-ידי תקציב קבוע שיגיע מגופים ממוסדים.

"זה מספר שבועות שאנחנו נמצאים במגעים עם גופים שונים, קרנות וגופים מוסדיים אחרים, שאנחנו מקווים שיוכלו לספק את התשתית האיתנה", אומר מן ומסרב לחשוף את השמות. ההנחה היא כי מדובר בעיקר בקרנות התורמות למטרות שונות - משמאל ומימין - לחיזוק ערכים אזרחיים שונים.

- מי ירצה לתרום לאתר שיכול לסבך אותו עם לא מעט גופי תקשורת?

"להפתעתנו, יש לא מעט גופים שמכירים בחשיבות 'העין השביעית'. הדבר הראשון שמובהר לגופים שאיתם אנחנו מדברים, זה ש'העין' תישאר עצמאית, ולא יהיו שיקולים שיגבילו את עבודת המערכת".

פרסיקו מסביר: "הסכום שאספנו בשבוע הראשון מעיד על האמון של הקוראים שלנו בנו ועל השם הטוב שלנו, וזה משהו שאנחנו לא יכולים להפסיד - זה מה שיש לנו. אם תהיה התניה על התוכן, לא נקבל את התרומה".

תוכנית רדיו שבועית

אחת הפעולות הראשונות שעושה העמותה החדשה, היא לקשור הסכם עם בית-הספר לתקשורת של המכללה למינהל. כבר אתמול (ב') עלתה תוכנית רדיו שבועית לביקורת תקשורת במסגרת תחנת הרדיו החינוכי של המכללה - קול הקמפוס 106FM.

אביעד טובי, רכז תוכן הרדיו בבית-הספר, מסר כי "כתחנת סטודנטים אלטרנטיבית, קול הקמפוס שמחה וגאה בשיתוף-הפעולה עם מגזין 'העין השביעית'. התוכנית תאפשר לסטודנטים בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי המכללה למינהל להכיר את הסטנדרטים המקצועיים הגבוהים ביותר ולבחון סיפורים, תופעות ותהליכים שונים בעולם התקשורת, תוך התנסות מעשית בשידור, ולא רק תוך ישיבה בכיתה מול התיאוריות".

לצדו של טובי יגישו את התוכנית פרסיקו ועורך האתר, שוקי טאוסיג. "אין בתוכנית הרדיו מטרה כלכלית", אומר פרסיקו, "המטרה היא להגיע לקהלים יותר רחבים, וזו התפתחות טבעית עבורנו".

לדבריו, אין לו כל טענה כלפי המכון הישראלי לדמוקרטיה. "זה נס שנשארנו שם כל-כך הרבה זמן, זה היה מו"ל חלומי, שעודד אותי לכתוב על מה שמעניין אותי, ומעולם לא נאמר לי על מה לכתוב. זה ברור שלא היה פשוט תמיד למכון להתמודד עם הריקושטים של הפרסומים שלנו".

- לאחר שנודע כי המכון יפסיק לתמוך בכם, התפרסמה רשימת המשכורות הגבוהות שחולקו שם. האם יש לכם כעס על ההתנהלות שלהם?

"ההחלטה שהתקבלה לצמצם את התקציב שלנו היא החלטה לא נכונה. 'העין' יכולה הייתה לעבוד בתוך המכון עוד הרבה שנים. אבל המכון עבר תהליך של קיצוץ תקציבי, שהשפיע לרוחב על כל מיני אפיקים, וכך גם על התקציב שלנו".

לדברי עו"ד מן, המכון המשיך לתקצב את האתר בראשית השנה הנוכחית, ותכנן להמשיך להשקיע בו, רק הרבה פחות. "אנחנו מכירים במציאות, ואנחנו בקשר מתמיד עם המכון, ומאמינים שיימצא לנו חלק ונחלה בתקציב המכון ל-2016, הדלת לא נסגרה סופית".