פרשת רונאל פישר: איש עסקים מוכר חשוד בהעברת שוחד

(עדכון) - בנוסף, מוקדם יותר פורסם כי שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר, חשוד במתן שוחד לקצין משטרה, באמצעות פישר, תמורת מידע מתיקי חקירה

רונאל פישר / צילום: ליאור מזרחי
רונאל פישר / צילום: ליאור מזרחי

איש עסקים מוכר, שבמשך שנים היה קשור לעולם התקשורת, נחקר הערב (ב') בחשד למעורבות בפרשת עו"ד רונאל פישר. איש העסקים, שחדרי החקירות אינם זרים לו, חשוד כי היה מעורב בהעברת כספי שוחד בתיווך פישר לאנשי משטרה.

שי ברס נעצר

מוקדם יותר היום פורסם כי מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ) לשעבר, שי ברס, הוא הבכיר שנעצר אתמול (א') במסגרת חקירת פרשת רונאל פישר.

ברס (65) חשוד במתן שוחד לקצין משטרה, באמצעות פישר, תמורת קבלת מידע מתיקי חקירה משטרתיים. לפי ההערכה, המידע המבוקש עסק בחשדות למינוי מקורב ללא מכרז תקין ותוך ניגוד עניינים שקידם ברס בנתיבי ישראל וכן נגע להתנהלות לא תקינה לכאורה של ברס מול קבלנים (ראו פרטים בהמשך). בנוסף חשוד ברס בשיבוש מהלכי משפט.

ברס עוכב לחקירה אתמול בשעות הבוקר, ושופטת בית משפט השלום בירושלים, ג'ויה סקפה שפירא, האריכה היום את מעצרו עד יום רביעי הקרוב בשעה 12:00.

עם זאת, השופטת איפשרה לברס לצאת להלוויה של דודתו שנפטרה אתמול ושברס הוא שאר הבשר היחיד שלה. ברס נדרש להפקיד ערבות צד ג' וערבות עצמית בסך 30 אלף שקל כל אחד, כתנאי ליציאה להלוויה שתערך בקיבוץ פלמחים, ונאסר עליו לבוא בדברים עם הנוכחים בה.

בנוסף לברס נעצרו אתמול שני בעלי חברה קבלנית, החשודים כי שיבשו באופן חמור חקירה משטרתית ואף נתנו שוחד במסגרת זו. באת-כוחם של השניים טענה כי המשך מעצרם עלול לגרום נזק חמור, בין היתר כיוון שהחברה בבעלותם בונה בימים אלה 6 בנייני מגורים הכוללים 105 יחידות דיור.

"עניינו של ברס הוא חלק מפרשה גדולה יותר הכוללת מספר פרשות הדומות ובהם מעורבים שונים", כתבה השופטת בהחלטת המעצר.

לדבריה, עילת המעצר המרכזית הקיימת בעניינו של ברס היא חשש לשיבוש הליכי חקירה. "בהחלטתי מאתמול בעניינו של מעורב אחר, עמדתי על החשש לשיבוש הליכי חקירה, העולה לנוכח מידע קונקרטי שקיים בידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בעניין זה".

לפי ההחלטה, "חשש זה מלווה את החקירה כולה על כל סעיפיה, אף אם לא מיוחסת לברס עצמו פעולת שיבוש".

"הארכת המעצר אינה עונש על שתיקתו של ברס"

השופטת דחתה את טענת בא-כוחו של ברס, עו"ד אסף קליין, כי הארכת המעצר מהווה עונש על כך שברס שותק בחקירה. "מובן כי הארכת המעצר אינה עונש על שתיקתו של ברס, אלא נובעת מהצורך לקיים את פעולות החקירה הנוספות שיש חשש כבד לשיבושן", פסקה.

במהלך דיון המעצר ציינו חוקרות מח"ש, ליאור שי שפורטיש ונועה לימור, בין היתר, כי ברס מכחיש את המיוחס לו ובהמשך שמר על זכות השתיקה.

לדברי החוקרות, המעורבות של ברס קשורה לתיק יותר גדול חקירה מורכבת ומסועפת, ויש הרבה מעורבים, "ולא ניתן להפריד את עניין ברס מאחרים ובכללם המעורבים העיקריים בתיק, ולכן בגלל הצורך לעשות פעולות חקירה נוספות".

פרקליטו של ברס טען כי "התחושה היא שמשעה שברס החליט לשתוק, מופעל עליו איום המעצר כמנוף בחקירה".

הסכם עד מדינה

נזכיר כי אתמול הוארך מעצרו של עו"ד רונאל פישר, החשוד המרכזי בפרשה, שלדברי מח"ש העביר במספר מקרים כספי שוחד מלקוחותיו לאנשי משטרה בתמורה לקבלת מידע מהשורים בנוגע לתיקים של הלקוחות.

במקביל, הותר אתמול לפרסום כי קצין המשטרה החשוד במעורבות בפרשה הוא רב-פקד בדימוס ערן מלכה מיחידת להב 433. מלכה, השוהה אף הוא במעצר, היה ממונה על חקירת אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר שאותו ייצג פישר.

אתמול ציינה השופטת סקפה כי ראיות חדשות שנוספו מגלות היבטים חדשים בחשדות קיימים נגד פישר, בגינם נמסר לו כתב חשדות. "בנוסף, ראיות אלה מקימות חשדות למספר פרשיות נוספות שלא היה מידע לגביהן עת הוארך מעצרו של המשיב בחודש יולי 2014 בגין החשדות הקודמים", כתבה השופטת.

כן ציינה השופטת את הסכם עדת המדינה שנחתם עם עובדת ממשרדו של פישר. "לאחר שנחתם הסכם עד המדינה בתיק, יש בו כדי להרחיב ולהעמיק את החשד", קבעה.

רקע / שי ברס התפטר ממנכלות נתיבי ישראל מחשש לפתיחה בהליכים משפטיים

לאחר כהונה כמנכ"ל נתיבי איילון, מונה באוקטובר 2010 שי ברס (65) למנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ החדשה). לאורך תקופת כהונתו בתפקיד הייתה מערכת היחסים בין ברס לבין בכירי משרד התחבורה מתוחה, ובאוצר טענו כי הוא אינו מראה רצינות בטיפול בחריגות התקציביות ובחריגות בלוחות הזמנים של פרויקטים מרכזיים, כגון חריגה של מעל 100 מיליון שקל בסלילת הקטע הדרומי של כביש 4 ממחלף חולות לאשדוד, שנחשפה לראשונה ב"גלובס".

היחסים בין ברס לבין שר התחבורה ישראל כ"ץ העכירה עוד יותר בעקבות פרשת מחלף דרור, ששקע שבועיים לפני פתיחתו המיועדת.

בחודש מאי 2014 התפטר ברס מתפקידו מחשש לפתיחה בהליכים משמעתיים נגדו, ולא עזב מרצונו, כפי שנטען קודם לכן בהודעת החברה.

ברס זומן אז לפגישה אישית עם מנהל רשות החברות הממשלתיות דאז, אורי יוגב, על רקע ממצאי דוח הביקורת שהכין רו"ח קובי נבון עבור רשות החברות וכן לאור בדיקה שערך משרד מבקר המדינה בחברה בפרשת מחלף דרור ובפרשות נוספות. במהלך הפגישה הבהיר יוגב לברס כי בכוונתו לנקוט נגדו הליכים משמעתיים, וכי "כל האפשרויות פתוחות".

יוגב לא דרש מברס להתפטר, אך לשני הצדדים היה ברור כי זהו הצעד המתבקש. בעקבות הפגישה פרסם ברס הודעה שלפיה בכוונתו לסיים את תפקידו.

על-פי פרסומים נוספים מתחילת השנה, ברס פעל בעבר בניגוד עניינים כשהחליט באפריל 2011 למנות את מקורבו, דוד גת, כבורר במקרים בהם העלו קבלנים טענות נגד נתיבי ישראל. לפי הדוח החמור של רשות החברות, גת קיבל 1.1 מיליון שקל ממע"צ דרך חברת ד.נ ייעוץ שנמצאת בבעלותו.