חוזה פאושלי, אז מה?

התרשל או טעה הקבלן בהערכת סיכוניו טרם חתם על הסכם ההתקשרות, הוא עדיין יכול לטעון לתוספת תשלום מבלי שיראו בכך משום התעשרות שלא כדין

כידוע, קיימים מספר סוגי התקשרות לביצוע עבודות שונות. סוג אחד הינו התקשרות במסגרתה ישלם המזמין לקבלן, לפי מדידה של כמויות שבוצעו בפועל.

סוג שני של התקשרות, הוא זה שבו נמסרים התכנון והביצוע בשלמותם לקבלן המבצע, אשר קובע את צורת והיקף הבנייה בהתאמה לאפיון הבסיסי שהוגדר ע"י המזמין. התקשרות מהסוג האמור מכונה "התקשרות תכנון-ביצוע".
בין שני סוגי התקשרויות דלעיל קיימת התקשרות המקובלת מאד במקומותינו, והידועה כהתקשרות בחוזה "פאושלי" או "חוזה שאינו למדידה".

בתחום הקבלנות משמעות המונח הוא שטרם כריתת חוזה "פאושלי" מקבל הקבלן מהמזמין את תוכניות העבודה, מבצע הערכה כללית של עלות העבודה ומספק מחיר אחד שלם וכולל בעבור ביצוע העבודות.

מעיון בפסקי הדין אחרונים נראה שבתי המשפט דוגלים בגישה כי חוזה "פאושלי" אינו סופי. אם התרשל או טעה הקבלן בהערכת סיכוניו טרם חתם על הסכם ההתקשרות, הוא עדיין יכול לטעון לתוספת תשלום מבלי שיראו בכך משום התעשרות שלא כדין של מזמין העבודות.

לאחרונה חידד בית המשפט המחוזי בבאר שבע, את המקרים בהם לא ניתן לבקש תשלום נוסף בגין הסכם פאושלי. בין היתר הוא דן בשאלה כיצד על הצדדים להתייחס לעבודות נוספות אשר בוצעו ע"י הקבלן והאם קיימת חובת תשלום בגין העבודות הנוספות.

חברת "ברנס ניקוי חול וצביעה תעשייתית בע"מ" ביצעה עבודות שונות במסגרת פרויקט להקמת מתקן לטיפול ביולוגי למי שפכים באשדוד. העבודות התארכו והחברה נדרשה לבצע עבודות נוספות וביקשה תשלום בגינן. הנתבעות, מזמינת העבודה וחברת ההנדסה שניהלה את פרויקט, טענו מצידן כי אין עליהן חובת תשלום וזאת משתי סיבות עיקריות: האחת הינה שלא נתנו את הסכמתן לביצוע העבודות הנוספות והשנייה כי המדובר בחוזה "פאושלי" שאין למדוד כמויות על פיו.

בית המשפט קבע באופן עקרוני כי הקבלן יהיה זכאי לתשלום עבור עבודות נוספות אשר לא נכללו בהסכם ועל כן לא תומחרו במסגרת הקצאת הסיכונים בהסכם ה"פאושלי".

בית המשפט מסייג וקובע כי במקרה בו הקבלן נדרש לבצע עבודות נוספות, יהיה נכון וראוי כי יקבל את הסכמת המזמין מראש ושהדרישות הכספיות בגין העבודות נוספות תועלנה בזמן אמת. יש להימנע ממצב בו מזמין העבודות יתקל לראשונה בדרישות כספיות חדשות פרק זמן ארוך לאחר תום הפרויקט. בעניין "ברנס ניקוי חול" נקבע כי הבקשות הועלו בזמן אמת ומשכך הכיר ביהמ"ש בדרישות האמורות.

בנוסף קבע בית המשפט כי במקרים בהם נקבע במסגרת מפרט העבודות בחוזה ה"פאושלי" כי על הקבלן להגיע לתוצאה מסוימת בסיום ביצוע העבודות והתברר כי נדרשות עבודות נוספות לשם מסירת העבודה במצב כפי שהובטח, לא יהיה זכאי הקבלן לתשלום נוסף עבור הפעולות הנוספות הנדרשות לשם הגעה למצב הנדרש. כך למשל בעבודות צבע או שפכטל נוספות הדרושות להגעה לתוצאה

עינינו הרואות כי חוזה פאושלי לא תמיד סופי, ומגיע במקרים רבים להכרעת בתי המשפט ולכן שומה על מזמין העבודה ועל הקבלן להשקיע זמן ומחשבה טרם התקשרותם, תוך ביצוע בחינה מעמיקה ונכונה על מהות וכמות העבודה הנדרשת.

מבחינת העמדות העקרוניות העולות מפס"ד זה, ניתן להסיק מספר עצות ברזל שראוי כי כל אחד מהצדדים ישקול טרם התקשרותו:

על המזמין לבדוק את הרקורד של הקבלן טרם התקשרות בדרך של בחינת המלצותיו, עבודות מהעבר, ממליצים. וכן לעשות שימוש במפקח לבחינת ביצוע העבודות.

יהיה נכון שהמזמין יכין אומדן לעצמו על בסיס התוכניות והמפרטים. האומדן האמור ישמש ככלי חשוב לבחינת סבירות הצעות הקבלנים.

על הצדדים להגדיר את מפרט העבודות הנדרשות באופן ברור, מלא ולא מעורפל ולבצע בדיקות מקדימות מלאות ואמתיות.

על הצדדים לכלול בהסכם ההתקשרות וכבסיס לו את המפרטים, התוכניות ודרישת הרשויות. היה ולא יעשו כן, קיים חשש אמיתי כי הקבלן יכלול עבודות נוספות שלכאורה לא נכללו בהסכם ההתקשרות.

במסגרת הסכם ההתקשרות יש לקבוע מנגנון בו יקבע אופן מתן ההודעה על העבודות הנוספות ואופן חישוב התמורה הנוספת.

 

    • ת.א. 12054-05-11 ברנס ניקוי חול וצביעה תעשייתית בע"מ נ' א.ב. קרן פרויקטים בע"מ ואח'

 

  • עו"ד נתן רוזנצוייג, שותף במשרד עו"ד גינדי-כספי העוסק במקרקעין