מעל הצפי: מדד המחירים לצרכן עלה באפריל ב-0.6%

בשוק ציפו לעלייה של עד כ-0.5% במדד ■ עליות מחירים נרשמו בעיקר בסעיפי הפירות והירקות (7.8%) והלבשה והנעלה (5.2%) ■ ב-12 החודשים האחרונים המדד עדיין שלילי ועומד על 0.5%-

פירנצה שוק ירקות / צילום: שאטרסטוק
פירנצה שוק ירקות / צילום: שאטרסטוק

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אפריל ב-0.6% בעוד בשוק ציפו לעלייה של עד כ-0.5%. כך על-פי נתונים שפרסמה היום (ו') הלמ"ס.

עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: ירקות ופירות (ב- 7.8%), הארחה ונופש (ב-5.5%) הלבשה והנעלה (ב-5.2% ), תרבות ובידור (ב-1.5%) ותחבורה (ב 0.7%).

ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: ריהוט וציוד לבית (ב-0.5%) ובריאות (ב-0.3%).

המדד לא סעיף הדיור עלה ב-0.9% והגיע ל- 98.8 נקודות, המדד ללא אנרגיה עלה ב- 0.7% והגיע ל- 100.2נקודות והמדד ללא ירקות ופירות עלה ב-0.4% והגיע ל- 99.3 נקודות.

כזכור, בחודש ינואר רשם מדד המחירים לצרכן ירידה חדה של 0.9% ובחודש פברואר רשם ירידה נוספת בשיעור של 0.7%. הירידות במדד היו מיוחסות להוזלות החדות בתעריפי המים והחשמל (בשיעור של כ-10% כל אחד) ולא נבעו מהיחלשות בביקושים במשק ומגלישה למיתון - כך לפחות טענו כלכלני בנק ישראל. עדות לכך היה ניתן לקבל בחודש מארס, אז עלה המדד ב-0.3%.

עם זאת, למרות שני המדדים החיוביים האחרונים, ב-12 החודשים האחרונים שיעור האינפלציה שלילי ועומד על 0.5%-, מתחת ליעד שהציב בנק ישראל לאינפלציה בטווח של 1%-3%. ללא סעיף הדיור המדד ירד ב-1.3% ב-12 החודשים האחרונים.

מתחילת השנה ירדו המדד הכללי והמדד ללא דיור ב-0.7% כל אחד, המדד ללא ירקות ופירות ירד ב-0.9%.

בבנק אגוד סבורים כי צפויים עוד שני מדדים חיוביים ושקיים סיכוי להורדת ריבית נוספת. "סביבת האינפלציה לשנה הקרובה נותרת נמוכה על 0.8%, מתחת לקו התחתון של טווח היעד של בנק ישראל (1%). ריבית בנק ישראל עומדת בשפל של 0.1% אך תשואות המק"מים מגלמות סיכוי לירידת ריבית נוספת בהמשך", כתבו כלכלני הבנק בסקירתם השבועית. "התדרדרות שער הדולר בימים האחרונים עשויה לתמוך בהחלטה זו. כזכור, ההחלטה הקודמת של בנק ישראל להוריד את הריבית מ 0.25% ל- 0.1% נבעה כמעט אך ורק מהרצון לתמוך בשער הדולר. עם זאת, אנו רואים שההשפעה הייתה מוגבלת בזמן, כך שלא ברור אם ברמת ריבית כל כך נמוכה, ימשיך בנק ישראל לדבוק בכלי זה, שדי מיצה את עצמו, או יבחר כלים אחרים", נכתב בסקירה.