מנכ"ל פרטנר חיים רומנו פורש - איציק בנבנישתי יחליפו

רומנו יישאר בקבוצת פרטנר, אבל לא ברור באיזה תפקיד ■ בנבנישתי מקבל את המושכות אחרי 8 חודשים כמשנה למנכ"ל ■ ההון שצבר רומנו בפרטנר: לפחות 15 מיליון שקל; ויתר על בונוסים לטובת העובדים

חיים רומנו איציק בנבנישתי / צילום:  איל יצהר
חיים רומנו איציק בנבנישתי / צילום: איל יצהר

דרמה בחברת הסלולר פרטנר : המנכ"ל חיים רומנו פורש מתפקידו לאחר 3.5 שנים, ובמקומו מתמנה איציק בנבנישתי - כך נודע ל"גלובס". בנבנישתי משמש ב-8 החודשים האחרונים כמשנה למנכ"ל פרטנר, והוא הובא לחברה על-ידי רומנו במטרה להחליפו בעתיד.

רומנו נכנס לתפקידו ב-2 באוקטובר 2011, לאחר שנענה לבקשת בעל השליטה בחברה דאז, אילן בן-דב. הוא החליף את יעקב גלברד. כעבור כשנה התחלפה הבעלות, ובמקום בן-דב נכנסה לחברה קבוצת סבן.

רומנו קיבל את החברה בתקופת שפל שלא הייתה זכורה בפרטנר, כאשר החברה התחילה את התחרות בשוק הסלולר עם 9,000 עובדים, חובות אדירים, רשת תקשורת ישנה ומערכות מידע שנדרשו לשדרוג משמעותי.

בנוסף קיבל רומנו את 012 סמייל כחברה נפרדת, שרק נרכשה על-ידי פרטנר, ובתוך כל זאת נדרש למזגה מיזוג מלא לתוך החברה.

בשנים שרומנו מנהל את פרטנר, החברה (יחד עם שתי חברות הסלולר הוותיקות הנוספות, סלקום ופלאפון) עוברת טלטלה משמעותית. ב-2012 נכנסו לשוק הסלולר המקומי שחקנים חדשים, ובראשם הוט מובייל וגולן טלקום, שחוללו מהפכה ברמות המחירים של חבילות הסלולר.

כמעט 3 שנים אחרי, התחרות ממשיכה במלוא העוצמה ושוחקת את רווחי פרטנר. בדוחות 2014 החברה דיווחה על רווח נקי של 162 מיליון שקל - עלייה של 20% מ-2013, אך ירידה של למעלה מ-60% לעומת 2011-2012 ושל 87% ביחס ל-2010.

בניסיון להתמודד עם המצב, רומנו ופרטנר קידמו מהלכים להפחתת החוב של פרטנר ולהשקיע בטכנולוגיה.

בתקופת רומנו פרטנר הייתה הראשונה שהשיקה רשת דור רביעי, והיא היום החברה היחידה בארץ שפרוסה עם 1,200 אתרי דור רביעי. למעשה, כל הרשת של פרטנר הוחלפה והפכה להיות הרשת המהירה ביותר בישראל. מצבת העובדים בחברה ירדה ל-3,500 איש.

רומנו יישאר בקבוצת פרטנר - אבל לא ברור באיזה תפקיד, וזאת לאור יחסיו הטובים עם היו"ר אדם צ'זנוף. בעבר הביע רומנו את רצונו לעסוק בנושאי אסטרטגיה, והוא גם הכין את כניסתה של פרטנר לתחום הטלוויזיה.

איציק בנבנישתי, שמחליף את רומנו בתפקיד המנכ"ל, מגיע לאחר שניהל את חברת בזק בינלאומי. הוא בא עם ניסיון רב בשוק הקווי והבינלאומי, וב-8 החודשים ערך חפיפה עם רומנו תוך שהוא מקבל לידיו יותר ויותר סמכויות ניהול.

בנבנישתי מכיר את קבוצת סבן מהתקופה שהם היו בעלי השליטה בבזק לפני שמכרו את אחזקותיהם לשאול אלוביץ', ומכאן ההערכה שהם רוחשים לו.

"כהונה מרתקת"

יו"ר פרטנר, אדם צ'זנוף, ביקש להביע את תודתו והערכתו העמוקה להישגיו ופועלו של רומנו: "דירקטוריון החברה ועובדיה התברכו במנהל מקצועי מהמעלה הראשונה, בעל יכולת להוביל מהלכים אסטרטגיים תוך הקפדה על מצוינות בביצוע. כל זאת במסירות, בנחישות ובאנושיות", מסר צ'זנוף.

לדבריו, "תחת הנהגתו של חיים רומנו פרטנר חזרה להוביל בליבת פעילותה, לרבות בתחומי הטכנולוגיה ואיכות השירות. החברה היא הראשונה לפרוס את רשת הדור הרביעי בפריסה הרחבה ביותר כיום.

"במהלך שנות ניהולו של חיים רומנו החברה התאימה את מבנה ההוצאות שלה לתחרות הגוברת בסביבתה העסקית. התייעלות תפעולית משמעותית הושגה במקביל להקטנה נכרת בחוב נטו של החברה.

"רומנו הניח את היסודות להתבססות פרטנר כקבוצת תקשורת כוללת. פרטנר, בהובלתו של רומנו, חתמה על הסכם שיתוף רשתות עם הוט מובייל והייתה הראשונה בין קבוצות התקשורת הגדולות אשר ניצלה את אסדרת רפורמת הפס הרחב בתחום התשתית", ציין צ'זנוף.

עוד ציין צ'זנוף כי הוא ביקש מרומנו להמשיך ללוות את החברה, לתרום מניסיונו העשיר ומהיכרותו המעמיקה את ענף התקשורת ואת פרטנר בפרט - ורומנו נעתר לבקשה.

רומנו ביקש לציין כי עבורו הייתה זו כהונה מרתקת בתקופה רווית אתגרים ותחרות. "משימות רבות ניצבו בפניי עם כניסתי לתפקיד מנכ"ל החברה, ואני שבע-רצון שהצלחנו בעזרת עובדים והנהלה מסורה לעמוד בהם".

רומנו הודה לדירקטוריון החברה ולקבוצת סבן על האמון והתמיכה לאורך הדרך. לדבריו, "יכולותיו, כישוריו וניסיונו העשיר של איציק בנבנישתי בניהול ובתחומי התקשורת המגוונים מכשירים אותו להוביל את החברה לאתגרים הניצבים בפניה".

בנבנישתי הודה לדירקטוריון החברה על ההזדמנות והאמון שניתנו לו וציין: "האיכות האנושית, התרבות הארגונית המייחדת את הקבוצה ונכסיה הטכנולוגיים אשר נבנו במהלך השנים הם אלה אשר יעמדו לנו לקראת היעדים והאתגרים העסקיים בפניהם אנו ניצבים".

ההון שצבר רומנו בפרטנר: לפחות 15 מיליון שקל; ויתר על בונוסים

פחות מ-4 שנים הספיקו לחיים רומנו בתפקיד מנכ"ל פרטנר. רומנו, בעברו מנכ"ל אל-על, פורש מתפקידו כשהוא בן 60 - 7 שנים לפני גיל הפרישה לפנסיה. ולא, לא צריך לתהות כיצד יתפרנס כפנסיונר.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בשנים 2011-2014 עלויות השכר של רומנו בפרטנר עמדו על סך של 15.2 מיליון שקל ברוטו (לפני מס ולפני מימון תוספת מימוש של אופציות למניות). עלויות אלה לא כוללות את מה שיקבל בגין חודשי עבודתו במהלך 2015 ואת פיצויי הפרישה שאולי יקבל.

ובכלל, עוד לפני פרטנר רומנו נמנה על מקבלי השכר הגבוה במשק הישראלי בגלל היותו מנכ"ל אל-על, כך שההון שצבר בפרטנר הוא רק חלק מסך ההון שנצבר בחשבון העו"ש שלו.

לזכותו של רומנו ייאמר כי הוא הקפיד לוותר על חלק משכרו לטובת עובדי פרטנר. אשתקד, לדוגמה, הוא ויתר על בונוס במזומן בשווי של 2 מיליון שקל, וזה חולק בין עובדי פרטנר (עלויות שכרו, כפי שמופיעות בטבלה המצורפת, משקללות את הוויתורים של רומנו).

עלויות השכר של חיים רומנו בפרטנר
 עלויות השכר של חיים רומנו בפרטנר

השכר שקיבל רומנו בשנת 2014 עמד על 2.4 מיליון שקל, ושווי התגמול ההוני היה 747 אלף שקל, אך בפועל שוויו הוא אפס. שווי מאזני זה מתייחס לחבילה של 800 אלף אופציות שקיבל רומנו כשנכנס לתפקידו, ולפי מחיר מימוש של 37.16 שקל לאופציה.

מניית פרטנר נסחרת כרגע לפי מחיר של 9 שקלים (בין היתר כפועל יוצא של הרפורמה בשוק הסלולר), ולכן האופציות האלה נמצאות הרחק "מחוץ לכסף". לפי מסמכי פרטנר, אפילו אופציות שהוענקו לרומנו במהלך 2013 ובחודש מארס האחרון נמצאות "מחוץ לכסף".

באופן דומה, בשנת 2013 ויתר רומנו על הבונוס שהיה זכאי לו, אך החברה לא ציינה את שוויו. בשנה זו שכרו במזומן היה 2.4 מיליון שקל.

בשנים 2012-2011 לא נרשמו ויתורים מצדו של רומנו. בשנת 2012 שכרו במזומן היה 2.4 מיליון שקל, והוא לא היה זכאי לבונוס; ואילו בשנת 2011 הוא קיבל שכר (עבור רבעון אחד) של 585 אלף שקל, ושאר עלות השכר מיוחס בעיקר להפרשות בגין פרישה מהתפקיד בעתיד, שלא שולמו לו בפועל.