מדיבורים למעשים

האם המעבר של אלרוב מטוקבקיסט ליועץ במשרד הכלכלה יוכיח את עצמו?

איציק אלרוב / צילום: תמר מצפי
איציק אלרוב / צילום: תמר מצפי

מינוי לצורכי תדמית או רצון אמיתי להאזין לרחשי העם? לא ברור עדיין מה עומד מאחורי ההודעה הלקונית והמפתיעה שפרסם שלשום (ב') משרד הכלכלה על מינויו של איציק אלרוב ליועץ שר הכלכלה שיתמקד ביוקר המחיה.

למעשה, אלרוב מונה לתפקיד שבמשרד הכלכלה לא ידעו היום להסביר את מהותו. כאשר פנייה לדובר השר, הסתכמה התשובה: "פירוט יגיע בעוד כמה ימים". גם ניסיון לדובב את אלרוב - שלרוב לא רק שמגיב באופן מיידי אלא אף להוט לשטוח את משנתו באמצעי התקשורת - נחל כישלון.

אם כך, מה יכלול תפקידו של אלרוב? האם משרד הכלכלה - שלכאורה עוסק בסוגיות יוקר המחיה מטבע הווייתו - זקוק ליועץ שיטפל ביוקר המחיה? יש שיאמרו שלא. אלא שהתשובה אינה חד-משמעית.

דווקא כניסתו של אדם שחש את השטח, חי אותו ומשמש פה לצרכנים, אולי תאפשר לראות את הדברים שפקידים מקצועיים שיושבים במשרדיהם כבר שנים ארוכות ונתונים ללחצים מצד גורמים אינטרסנטיים אינם רואים.

יש שיראו במינוי סוג של צדק פואטי, שכן הוא מגיע בדיוק 4 שנים אחרי שהוביל אלרוב את מחאת הקוטג'. המעבר מטוקבקיסט חד-לשון לאדם בעל השפעה אינו נפוץ.

בשנים שחלפו אלרוב הצביע מעל לכל במה אפשרית על הכשלים הרבים הגורמים לדעתו ליוקר המחיה, כשהדגש בדבריו היה שוב ושוב על בעיית התחרותיות בענף המזון: "יש יד נעלמה שדואגת להעלים מהמדף מוצרים של יצרנים קטנים", אמר לפני שנה וחצי בראיון ל"גלובס". "רשתות דואגות לא להציג ולפעמים אפילו לא לשווק מוצרים מסוימים, כדי שלא תהיה ירידת מחירים. במקביל, יצרניות המזון קונות את החברות הקטנות, ואז אלה מייקרות מחירים. בנושא הזה אנחנו מנסים לטפל גם דרך הכנסת", אמר אז.

אלא שעכשיו, כשהוא במקום שבו באמת אפשר לחולל שינוי, עלול אלרוב לגלות כי המשימה מסובכת הרבה יותר מכפי שהיא נראית מבחוץ. מעבר לכך, בעיית שוק המזון - שלאט-לאט הולכת ונפתרת, בין היתר בזכות אלרוב וחבריו שנאבקו על כך - אינה הבעיה היחידה שהופכת את יוקר המחיה לבלתי נסבל עבור הצרכנים הישראלים.

בשורה התחתונה, החיסרון בעובדה שמדובר בתפקיד חסר תקדים שהגדרותיו לא ברורות יכול להפוך ליתרון, אם אלרוב ואריה דרעי ישכילו להכניס אליו תוכן ממשי, שיתורגם תוך זמן קצר לתוצאות בשטח.

ייאמר לזכותו של אלרוב שהוא הצליח להתמיד ולשמר את נוכחותו במסגרות שונות, אבל כעת הוא יצטרך לתרגם את הדיבורים למעשים. לצרכנים רק נותר לאחל לו בהצלחה.