"עוד שנה יהיה כמעט בלתי אפשרי להחזיק חשבון בנק בחו"ל"

רוני חכם, סמנכ"ל בכיר לחקירות ומודיעין ברשות המסים, בכנס לשכת עוה"ד: "הרשות אינה מאשרת אוטומטית כל בקשת גילוי מרצון"

רון חכם / צילום: איל יצהר
רון חכם / צילום: איל יצהר

בתקופה האחרונה מתהדק החבל סביב צווארו של כל מי שניסה להסתיר כספים מפני רשויות המס ברחבי העולם. ברשות המסים אוהבים להזכיר את זה לעברייני המס הישראלים הפוטנציאליים ולעודד אותם לחשוף את מלוא רכושם וכספם בפני הרשות, במסגרת הליך הגילוי מרצון האחרון, בטרם הם יגיעו אליהם בעצמם - ואז יבולע להם.

הפעם היה זה תורו של רוני חכם, סמנכ"ל בכיר לחקירות ומודיעין ברשות המסים, להזכיר לכל מי שעדיין לא בחר בהליך - שאין לאן לברוח.

"שנה מהיום יהיה כמעט בלתי אפשרי להחזיק חשבון בנק בחו"ל", אמר חכם בפאנל על נוהל הגילוי מרצון, שהתקיים היום (ד') בכנס לשכת עורכי הדין באילת. לדבריו, "העולם השתנה, והרשות כל הזמן מקבלת עוד ועוד מידע שחושף בפניה את הישראלים שמנסים להעלים את רכושם וכספם מהמדינה".

חכם הוסיף כי רשות המסים אינה מאשרת אוטומטית כל בקשת גילוי מרצון. "ודאי שתהיה תמימות-דעים שאצל קשישות שיש להם כספים מלפני מלחמת העולם השנייה צריך לקבל את הבקשות, אבל אם תצפו ממני שאאשר גילוי מרצון של עבריין שהשיא רווחים מעבר לים וחיכה 10 שנים, אתם למעשה תבקשו ממני לאתר אותם ולהשיב להם בשלילה", אמר. לדבריו, הרשות נוקטת עמדה ליברלית באישור הבקשות המוגשות אליה.

מנהל רשות המסים, משה אשר, התייחס אתמול (ג') בנאומו בכנס הלשכה לתוכנית הגילוי מרצון שעליה הכריזה הרשות לפני כחצי שנה, במסגרת חושפים נישומים מיוזמתם את נכסיהם. אשר סיפר כי עד היום התקבלו יותר מ-1,700 פניות חדשות, לעומת 1,300 פניות בנוהל הקודם.

לדבריו, הרשות מצפה לכ-3,000 פניות עד ספטמבר, בהיקף של מיליארדי שקלים.

אלפי רשימות

בימים אלה מנהלת רשות המסים חקירה מורכבת ורחבת במימדים במשרד פקיד שומה חקירות חיפה והצפון, בפרשת החשבונות הישראלים בבנקים הזרים. זאת, לאחר שבשנה שעברה הגיעה לידי הרשות רשימת חשבונות של לקוחות ישראליים של UBS בשווייץ, שקיים חשד לגביהם כי העלימו מס באמצעות הבנק, ובהמשך הגיעה לידיהם רשימה נוספת של לקוחות בנק זה. מדובר בחשבונות בנק המוחזקים על-ידי ישראלים בבנקים שוויצרים בעיקר, בהיקף המסתכם במאות מיליוני אירו.

בראיון ל"גלובס" בפברואר האחרון אמר מנהל רשות המסים, משה אשר: "אנחנו מחזיקים היום באלפי רשימות בנקאיות של ישראלים בחו"ל", והבטיח: "נגיע לכל בעלי החשבונות שלא מדווחים בחו"ל".