חרדים והיי-טק: הזדמנות לכוח-אדם איכותי בשוק עבודה צומח

מדוע צעירים שגדלו במגזר החרדי יכולים להתאים לתחומי הסייבר ואבטחת מידע כמו כפפה ליד? התשובה כנראה קשורה לשיטת החינוך השונה שילדים רוכשים במגזר החרדי ■ דעה / ישראל גרוס

רבות נכתב על שילוב חרדים בשוק העבודה, הגדלת הפריון והקטנת הפערים הכלכליים-חברתיים בחברה הישראלית. בין הוויכוחים על לימודי הליבה ותרומתם לעתיד החברה הישראלית בכלל והחרדית בפרט, ניתן כבר עכשיו לראות תחום אליו יכול להתאים הציבור החרדי, בהשקעה נמוכה ותגמול גבוה לכל הצדדים.

מדוע צעירים שגדלו במגזר החרדי יכולים להתאים לתחומי הסייבר ואבטחת מידע כמו כפפה ליד? התשובה כנראה קשורה לשיטת החינוך השונה שילדים רוכשים במגזר החרדי.

בבתי הספר החרדיים (תלמודי התורה) מתחילים ללמוד גמרא כבר בגיל 11 באמצעות ספרי תלמוד, שמעודדים חשיבה יצירתית ונלמדים מגיל צעיר ועד בגרות.

ד"ר דניאל רביב ופרופ' שלמה קניאל ממכללת "אורות ישראל" ציינו 4 גורמים עיקריים למורכבות הלמידה וההוראה של התלמוד, שיכולים להצביע על התאמה עתידית לעולם הטכנולוגי:

א. יכולות לימוד יוצאות דופן - לימוד של מונחים ושפות טכנולוגיות בצורה מהירה ומעמיקה (הם הספיקו ללמוד את השפה הארמית, שפה שלא מדוברת כלל היום ושולטים בכל המונחים)

ב. מפגש עם תכנים חדשים ורבים בעלי זיקה ולוגיקה לתחומים הלכתיים מגוונים.

ג. דרכי הבעה הכרוכים בגישת חשיבה מורכבת: דיאלוגית, לוגית ואסוציאטיבית.

ד. ריכוזיות גבוהה מאד של פעולות חשיבה אשר דורשים מאמץ אינטלקטואלי רב.

במסגרת לימוד התלמוד ישנן פעולות חשיבה שכיחות של קידוד ופענוח, הבחנה ואבחנה, קישור, הרחבה וצמצום, השוואה והנמקה, אפיונים והגדרה, המשגה, שאלת שאלות, לכידות, הפשטה, הדגמה, דיוק, הקבצה, ארגון, היקש ישיר והסקת מסקנות, אינדוקציה ודדוקציה, אנליזה וסינתזה, קל וחומר העלאת אפשרויות ובדיקתן, העברה ואנלוגיה.

ייחודיות נרכשת זו, מכניסה מגיל צעיר מורכבות לראש הצעיר, בהבנה ותפיסה של המרחב הסוגייתי והצורך לבחור באחד הצדדים ולמצוא את ההצדקה וכל זה מפתח את החושים באופן ייחודי. הילדים גדלים, ורמת המורכבות של חשיבתם עולה לרבדים של מפרשים אחרים והיררכיות של פסיקות והלכות, ובכל מתפתחת באופן קבוע וטבעי. בחור חרדי, שבגיל 22, יושב ולומד כ-16 שעות ביום, מפתח יכולות ריכוז והתמדה שאינם נתונים להשפעות הטכנולוגיה על יתרונותיה וחסרונותיה.

מחקרים רבים חוקרים בימים אלה את הקשר בין הטכנולוגיה המפותחת והפרעות חשיבה שונות (כגון הפרעות קשב וריכוז). בחור כזה, שיעשה מפנה בחיים ויתגייס ליחידת סייבר במסגרת צבאית או יעסוק במשרה בתחום, יביא עמו את הכישורים שנרכשו ב-11 שנות התמדה וחידוד.

עולם הסייבר הוא עולם תובעני מאוד. האקרים מוכשרים ביותר שמועסקים על-ידי חברות ענק ומדינות מנסים לאתר פרצות ולהחדיר וירוסים שישתלטו על טכנולוגיות של האחר. כשמסתכלים על דמות העובד האידיאלי הרי שהעובד החרדי יודע לעבוד בשיתוף-פעולה ורוצה ללמוד לעומקה של עבודה.

מנגד, לתחום הסייבר חסרים עובדים, וזו דרך מצוינת, על פניה, למלא את החסר על-ידי קבוצה מגדרית, שמגיל צעיר אומנה לחשוב, לרדת לפרטים הקטנים ולהתמיד עד למציאת פתרון. מכך, כך נדמה, נצא מורווחים כולנו, לו רק נשכיל לשלבם בתעשיית ההיי-טק ובפרט בתחום הסייבר, תחום בו מדינת ישראל רוצה להיות מובילה. כדי לקדם את העניין, יש לעודד את גיוסם של אותם נערים ושילובם ביחידות הרלוונטיות בצבא והכוונה נכונה ביציאה לשוק העבודה. הכותב:

* הכותב הוא מייסד-שותף L7 DEFENSE

** באדיבות קהילת Israel Tech Community ב-Whatsapp