רשות המסים חתמה הסכם להקלת הביורוקרטיה במכס מול סין

מנהל רשות המסים, משה אשר, וסגן שר המכס הסיני חתמו על הסכם הכרה הדדית בתוכנית "גורם כלכלי מאושר", המקלה על הליכי המכס לחברות המייבאות ומייצאות סחורות לסין

משה אשר / צלם: אוריה תדמור
משה אשר / צלם: אוריה תדמור

אינטל, טבע, ישקר וחברות ענק נוספות בוודאי ישמחו לשמוע כי רשות המסים מנסה להסיר חסמים ביורוקרטיים המוצבים בפניהן בעת יצוא סחורות לסין.

מנהל רשות המסים, משה אשר, וסגן שר המכס הסיני, סאן ייביאו, חתמו היום (ד') בסין על מפת דרכים להסכם הכרה הדדית בתוכנית "גורם כלכלי מאושר" (AEO), המקלה על הליכי המכס לחברות המייבאות ומייצאות סחורות לסין. זאת, במסגרת ביקורו של אשר בסין בכנס אזורי של מנהלי רשויות המכס.

בין החברות שאושרו עד היום להיכלל בתוכנית ניתן למצוא את טבע, אינטל, סימנס, ישקר, מוטורולה, מפעלי ים המלח, דסקל פארמה, גיוון אימג'ינג ועוד.

תוכנית "גורם כלכלי מאושר" (Authorized Economic Operator) מאפשרת לרשויות המכס במדינות השונות לפעול לפשט תהליכים, לאפשר זרימת הסחר הלגיטימי ובמקביל לשפר את אבטחת שרשרת האספקה הבינלאומית.

אישורו הסופי של ההסכם יאפשר בעתיד "קיצור דרך ביורוקרטי" לחברות ישראליות מאושרות המייצאות את מוצריהן לחו"ל ולגורמים לוגיסטיים בשרשרת האספקה (כגון סוכני מכס, משלחים בינלאומיים, נמלים ימיים), ויזכה אותם בהקלות בתהליכי כניסת טובין ושחרור הסחורות בסין, כמו גם לסיכוי נמוך לבידוק מטעניהם.

בשנת 2014 היקף הסחר בין ישראל וסין עמד על 11 מיליארד דולר. היצוא לסין נאמד ב-2.7 מיליארד דולר, בעיקר יצוא של מוצרי תקשורת, ציוד אלקטרוני, כלים ומכשירים אופטיים, מוצרים כימיים ועוד. היקף היבוא מסין עמד על 8.3 מיליארד דולר, ובין המוצרים השכיחים המיובאים מסין ניתן למצוא מוצרי תקשורת, ציוד אלקטרוני, מוצרי טקסטיל ועוד.
לדברי מנהל רשות המסים, משה אשר, "תוכנית ההכרה ההדדית מייעלת ומפשטת את הסחר בין המדינות, במקרה דנן בין ישראל וסין, זאת תוך שמירה על רמה גבוהה של אכיפה. ההקלות הניתנות לחברי קהילת הסחר בשל השתתפותם בתוכנית מתבטאות בחסכון בזמן ובכסף רב, עניין המיטיב עם החברות הישראליות, היצואניות והיבואניות, והופך אותן לאטרקטיביות יותר בשוק הסחר העולמי. אין ספק כי ההסכם יוביל לצמיחתו של הסחר ההדדי ולחיזוק הכלכלה הישראלית, בין השאר בשל הפוטנציאל של השוק הסיני".

מאז השיק המכס הישראלי את תוכנית "הגורם הכלכלי המאושר" הישראלית(AEO) בסוף שנת 2010, הוגשו למכס למעלה מ-100 בקשות להצטרפות לתוכנית, ואושרו עד כה עשרות גורמים, שנבחרו על סמך עמידה בקריטריונים כגון איתנות פיננסית, ציות לדיני היבוא והיצוא וכן קריטריונים ביטחוניים.

עד כה רשות המסים חתמה על הסכמי הכרה הדדיים עם ארצות-הברית, טייוואן ודרום קוריאה ועם המכס הקנדי חתמה על מסמך הצהרת כוונות.

ההסכמות שהושגו אינן נוגעות לצרכנים הישראלים הרוכשים מוצרים באינטרנט מאתרי מסחר מקוון שונים מסין, בהם Aliexpress ו-Deal Extreme, או אתרים אחרים בעולם. מדובר ביוזמה הנוגעת רק ליבואנים וליצואנים הפועלים בין סין לישראל, ובשלב זה רק חברות גדולות ומשמעותיות במשק מקבלות את אישור רשות המסים הישראלית להיכלל בתוכנית "הגורם הכלכלי המאושר".

התוכנית משמעותית לישראל כמדינה ולאנשי עסקים ישראליים, כיוון שהמדינות מעוניינות בהעמקת קשרי הסחר ביניהן, ועבור חברות ישראליות מדובר בהורדת חסמים ביורוקרטיים משמעותיים. מהצד של הסינים - הם מעוניינים בעיקר בטכנולוגיה ישראלית מתקדמת, וניכרת התעניינות מצדם בענפים כגון ביו-טק וציוד רפואי, מים ואנרגיה, חקלאות ותקשורת.

עסקים אשר אושרו ויאושרו יאושרו במסגרת התוכנית ויישמו את אמצעי האבטחה כנדרש בתוכנית, ייהנו מיעילות רבה יותר בניהול שרשרת האספקה שלהם, יפחיתו את הסיכוי לגניבות ועל-פי מחקרים שנעשו בעולם אף יגדילו את רווחיהן.

כמו כן, גורמים מאושרים במסגרת התוכנית יוכרו כשותפים אמינים של המכס וייהנו מהקלות בתהליך הסחר, כגון: הפחתה והקלה בבדיקות מכס (ביצוא וביבוא), יישום תהליך התרה מוקדמת (בדיקת מסמכים לפני הגעת הטובין), תהליכים ללא ניירת וחתימה אלקטרונית, עדיפות בטיפול בזמני התאוששות ממקרי אסון, איש קשר במנהל המכס, פטור מתצהיר יבואן, הקדמת טיפול בחברות מאושרות ועוד.

בנוסף, כאשר יחתמו הסכמי הכרה הדדית עם רשויות מכס בעולם, הגורם המאושר יזכה לבדיקות מופחתות ותהליכי שחרור מזורזים במדינות היצוא והיבוא כאחד.